Digul Portului Constanţa, fără noroc: licitaţia a fost din nou contestată

Compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, al doilea câştigător al licitaţiei pentru execuţia lucrărilor de prelungire a digului de larg din Portul Constanţa – contract de 420,4 milioane lei (100 milioane euro) -, se vede nevoită să lupte cu contestatarul – Grup Servicii Petroliere (GSP). Construcţia digului a fost întreruptă în 1992, din lipsă de fonduri. În 2010 a fost lansată o licitaţie, dar câştigătorul – Mobius Bau, firmă deţinută de Strabag (Austria) – a fost contestat şi s-a retras. Prin această construcţie se urmăreşte reducerea agitaţiei valurilor la intrarea în port şi în zona de sud a acestuia, crearea unor posibilităţi de extindere a portului la un cost mai scăzut şi creşterea productivităţii operării navelor şi cheurilor. 

“În şedinţa comisiei de evaluare din data de 24 septembrie 2012, oferta firmei Van Oord Dredging and Marine Constructors a fost desemnată oferta câştigătoare a procedurii de atribuire a contractului de execuţie lucrări Prelungirea Digului de Larg în portul Constanţa, cu valoarea de 420,45 milioane lei (fără TVA), echivalentul a 99,94 milioane euro şi durata de 23 de luni. În data de 5 octombrie 2012, GSP SA a depus contestaţie la CNSC împotriva raportului de atribuire”, se arată într-un document guvernamental.

Reprezentanţii GSP, deţinut de omul de afaceri Gabriel Comănescu, au considerat că oferta Van Oord prezintă neconformităţi de ordin tehnic şi au cerut efectuarea unei expertize.

Finanţare europeană

Proiectul este cofinanţat cu fonduri europene, prin POS-T 2007-2013, în valoare contractului este de 642,4 milioane lei (140 milioane euro), iar serviciile de asistenţă tehnică de supervizare au fost încredinţate companiei Royal Haskoning.

“Contractul se va încheia după adjudecarea definitivă a lucrărilor de execuţie şi încheierea contractului cu antreprenorul general”, se arată în document.

Nu este însă prima contestaţie şi nici olandezii primii câştigători. La licitaţia organizată în 2010 au procurat documentaţia 59 companii din ţară şi străinătate, iar 11 au depus oferte.

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a declarat iniţial Mobius Bau (Germania) câştigătoar al licitaţiei, însă decizia a fost contestată de companii concurente. Lucrările au fost ulterior disputate în instanţă prin mai multe dosare.

În septembrie 2012, Mobius Bau, deţinută de Strabag (Austria), a anunţat că s-a retras din proiect, apreciind că preţul fix oferit la licitaţia câştigată în 2010, de 80,5 milioane euro, nu mai este viabil în condiţiile actuale.

Acum a venit rândul companiei olandeze, controlată de familia Van Oord, să se lupte cu contestaţiile. Compania a înregistrat anul trecut venituri de 1,7 miliarde de euro şi un profit de 118 milioane de euro. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.