Managementul siguranţei în transportul rutier (V)

După ce, în numărul anterior, am prezentat prima componentă a Managementului Siguranţei Rutiere, v-o supunem atenției în cele ce urmează pe cea de-a doua – ŞOFERUL.

Vă recomandăm să parcurgeţi etapele de mai jos pentru a vă asigura că şoferul este în măsură să respecte contractul de transport.

Selectarea, capacitatea de muncă şi calificarea şoferilor

Managementul Transportatorului va implementa un proces pentru a se asigura că toţi şoferii sunt autorizaţi şi calificaţi cu regularitate şi în mod corespunzător, precum şi că sunt apţi din punct de vedere medical. Aceasta include revizuiri periodice ale permiselor de conducere, efectuarea unei evaluări a stilului de condus şi o evaluare medicală. La angajare, şoferii trebuie să furnizeze referinţe de la angajatorul lor cel mai recent.

Instruirea şi evaluarea şoferilor

Managementul va implementa un proces de instruire iniţială (de inducţie) privind conducerea, alături de o instruire continuă pe baza unei evaluări a riscurilor. Această inducţie trebuie să explice clar cerinţele şi aşteptările clientului. Şoferul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

– Să fi finalizat cu succes un program de instruire privind condusul defensiv, înainte de a opera singur vehiculul

– Să parcurgă o instruire privind prevenirea oboselii şi vigilenţa la volan

– Minim cinci ani de experienţă de condus pe un tip de vehicul similar

– Instruire specifică de familiarizare cu vehiculul

– Să fie apt din punct de vedere medical să conducă autovehicule (evaluarea se face în fiecare an sau după o perioadă de boală)

– Organizarea lunară a unei discuţii care să corespundă profilului de risc al operaţiunii de transport

– Pentru mediile specifice cu risc mai ridicat, trebuie furnizată instruire specifică.

În paralel, se recomandă ca managementul să analizeze introducerea conceptului de „coach“ (îndrumător) pentru şoferi şi să efectueze o evaluare cel puţin o dată la şase luni. Instruirea privind condusul defensiv ar trebui să fie desfăşurată continuu, pe baza învăţămintelor cheie de pe urma incidentelor.

Respectarea regulilor rutiere

Şoferii trebuie să cunoască şi să respecte toate codurile, legile şi reglementările privind circulaţia pe drumurile publice pentru toate mediile în care operează un vehicul. Ei trebuie să acorde o atenţie specială atunci când conduc vehicule de mare tonaj, deoarece limitele de viteză afişate pot fi mai mari decât viteza de rulare în siguranţă a vehiculelor respective.

Utilizarea centurilor de siguranţă

Şoferii şi pasagerii oricărui vehicul trebuie să poarte centura de siguranţă în permanenţă atunci când vehiculul se află în mişcare.

Droguri şi alcool

Managementul va implementa un proces pentru a se asigura că şoferii nu operează un vehicul în timp ce se află sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe sau medicamente ce i-ar putea afecta. Aceasta include un test privind consumul de alcool.

Menţinerea vigilenţei şi prevenirea oboselii

Managementul va implementa controale pentru a elimina riscul ca şoferii să conducă atunci când sunt extenuaţi, inclusiv punerea la dispoziţie a unor programe de conştientizare a şoferilor. Şoferii au responsabilitatea de a se asigura că nu conduc dacă sunt obosiţi şi incapabili să rămână vigilenţi. Sistemele de remunerare şi recompensare a şoferilor, bazate de exemplu pe plata numărului de curse, încărcături sau kilometri parcurşi trebuie să fie controlate pentru a preveni lucrarea unui număr de ore excesiv. Mai mult, stimulentele pentru realizarea de economii de costuri trebuie, de asemenea, controlate pentru a evita practicile nesigure, precum rularea cu tracţiunea decuplată.

Toţi şoferii trebuie să aibă o evidenţă a orelor de condus.

Telefoanele mobile şi dispozitivele de comunicare bidirecţională

Este interzisă utilizarea telefoanelor mobile, a staţiilor radio pentru comunicare bidirecţională sau dispozitivelor radio tip „citizen band“ (CB) (inclusiv dispozitive de transmitere a mesajelor text şi dispozitive mâini-libere) în timpul operării unui vehicul. Dacă şoferul trebuie să vorbească, atunci trebuie să oprească vehiculul.

Echipamentul Individual de Protecţie (EIP)

Toţi şoferii vor avea la ei echipamentul individual de protecţie (EIP) care include: bocanci cu bombeu metalic, haine cu vizibilitate sporită, cască de protecţie şi ochelari de protecţie.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.