Şova rămâne stăpân pe autostrăzi chiar dacă Ponta ţine CNADNR la DPIIS

Premierul Victor Ponta a anunţat că CNADNR va rămâne la DPIIS sub comanda secretarului Doru-Claudian Frunzulică, numit în 17 ianuarie a.c. după un stagiu la ASF pe post de consilier, luându-i locul lui Alexandru Năstase, ce fusese secretar de stat la DPIIS din noiembrie 2013 şi a ajuns rapid consilier personal al lui Ponta. Însă noul ministru al Transporturilor, Dan Şova, îl contrazice din nou pe prim-ministru, susţinând că se va ocupa în continuare de autostrăzi şi că va „termina” până în 2016 tot ce promite de anul trecut dar nu reuşeşte măcar să înceapă: 3 concesionări şi alte vreo 5 autostrăzi pentru care a comandat alte studii de fezabilitate, pentru care bani se găsesc întotdeauna. 

“Dacă voi ajunge până în 2016 ministru al Transporturilor (gura păcătosului… – n.r.), vreau să am coridorul de la Sibiu la Nădlac închis, vreau să am pornite cele trei concesiuni Comarnic – Brașov, Pitești – Craiova și Centura de Sud a Bucureștiului – inelul 2. Vreau să fie terminată autostrada București – Ploiești, să fiu pe final la Comarnic – Brașov, să am terminat probabil Sibiu – Brașov, să am în lucru Bacău – Brașov, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș. Suplacu de Barcău va fi terminat în 2016, va în curs de finalizare autostrada Transilvania”, a declarat Dan Șova aseară, la Antena 3.

Dar să le luăm pe rând:

  • semnarea contractului de concesiune pentru tronsonul Comarnic-Braşov, amânată din toamnă de mai multe ori şi promisă ultima dată „până în 20 aprilie, înainte de Paşti” se lungeşte din nou, până „la începutul lui iunie”. Cu totul „întâmplător”, operaţiunea este anunţată fix după alegerile europarlamentare… La lansarea licitaţiei, în februarie 2013, Şova promitea că la sfârşitul lui 2016 – exact de viitoarele alegeri parlamentare – va fi gata întreaga autostradă: “Mă mut cu cortul pe şantier”, ameninţa el.
  • licitaţia pentru concesionarea tronsonului Pitești – Craiova a rămas în aer, după ce anunţarea câştigătorului a fost amânată din noiembrie pentru “februarie-martie” anul acesta, dar termenul nou a trecut fără ca Şova să mai amintească ceva.
  • despre Centura de Sus a Capitalei nu se mai aude nimic, după ce anunţarea câştigătorului a fost amânată din toamnă pentru 15 decembrie. Dan Şova îi dădea ca siguri pe investitorii chinezi de la China Communications Construction, care au renunţat în iunie 2013 la Comarnic-Braşov.
  • Tronsonul Sibiu – Brașov – Bacău a fost anunţat de vicepremierul Liviu Dragnea, dar este doar la nivel de propunere. Iată ce spunea Dan Şova anul trecut, la Atelierele viitorului, în faţa primarilor PSD: „Dincolo de faptul că este o opinie personală, am stat la discuţii cu specialiştii CNADNR şi eu am propus să facem o autostradă Bacău-Braşov pentru că respectă Coridorul IX de la Nord la Sud fără a fi schimbat aliniamentul şi leagă Moldova şi de Bucureşti, şi de Transilvania, plus costul – cel mai scump este de 1,2 mld euro. Deci Sibiu-Braşov şi Bacău-Braşov, din punctul meu de vedere ar trebui să fie proiectele cheie pentru 2014-2020, care să servească şi dezideratul pe care îl avem şi pe care premierul Ponta l-a anunţat astfel încât ca, la 100 de ani de la constituirea Statului Unitar Român, să avem căi de comunicaţie moderne între Moldova, Transilvania şi Ţara Românească, cu Sibiu-Braşov, Bacău-Braşov, terminat Coridorul IV Transeuropean, iar Comarnic unit până la Bucureşti. Ce va fi în perioada următoare este greu de spus, eu mi-am exprimat opinia”.
  • pentru autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni trebuie făcut alt studiu de fezabilitate, ai cărei indicatori tehnico-economici „au fost respinşi în noiembrie 2012 în Guvern pentru simplul motiv că Ministerul Transporturilor a venit cu un studiu de fezabilitate pentru această autostradă la 9 miliarde de euro”, spunea Dan Şova în vara trecută, la Atelierele viitorului. Amintim că în noiembrie 2012 era ministru liberalul Ovidiu Silaghi. „Toată lumea doreşte unirea Moldovei cu restul ţării. A existat în plan Coridorul IX, este un proiect din 2009 de unire a Iaşului cu Bucureştiul. Nu sunt inginer de drumuri şi poduri (este de profesie avocat, n.r.), dar am rămas blocat de cifre şi am înţeles că, indiferent de ce soluţii s-ar găsi, Iaşi – Tg Mureş nu este o autostradă sub 4 mld euro”, a continuat Şova.
  • Proiectul autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș a fost preluat de Şova la DPIIS în 26 decembrie 2013, când a declarat că îi va face un alt studiu de fezabilitate, declarându-se nemulţumit de cel comandat de Şilaghi, pe vremea când era ministru al Transporturilor.
  • Finalizarea autostrăzii București – Ploiești întârzie. La 2 ani de la deschiderea circulaţiei nu au fost finalizaţi cei 6 km de legătură cu Bucureştiul. În plus, autostrada nu are încă benzinării, locuri de parcare şi grupuri sanitare.
  • Tronsonul Suplacu de Barcău din Autostrada Transilvania se află la faza de promisiune, dar nu a intrat în lucru nici măcar sectorul 3A1 Gilău-Nădăşelu, pentru care CNADNR a semnat contractul în aprilie anul trecut, adică de fix un an.

La loc comanda

Ponta şi Şova s-au mai “tamponat” pe tema autostrăzilor. Este vorba despre tronsonul Piteşti-Sibiu, despre care premierul susţine că va intra în construcţie anul viitor (după ce anul trecut le spusese celor de la Mioveni că va începe anul acesta), în timp ce noul ministru al Transporturilor şi fost ministru delegat al Marilor Proiecte de Infrastructură tocmai se dăduse de gol, pe blog: lucrările pot fi demarate, cel mai devreme, la 1 ianuarie 2017.

Aseară, tot la Antena 3, Dan Şova a făcut la loc comanda: lucrările vor începe aşa cum a anunţat premierul, în 2015. Deh, alegerile…

Nu se mai mişcă pământul

Dar să ne amintim ce declara Şova anul trecut în vară, la Atelierele viitorului, eveniment organizat de PSD la Palatul Parlamentului, pentru primarii săi:

“Am putea construi Sibiu-Piteşti, dar în cea mai ieftină variantă va costa 3,2 mld euro, şi asta pentru că se mişcă pământul, deci sunt probleme geologice foarte mari, am făcut încercări, au fost acolo ingineri şi au turnat acolo 20 de stâlpi cu 10 m adâncime şi 2 lăţime, într-un an de zile erau sfărâmaţi. Stâlpi de beton. Avem o altă variantă, Sibiu-Braşov, pentru a ţine Coridorul IV pe la Comarnic, tronson care, având aceeaşi variantă Sibiu-Piteşti, tot de 120 km, va costa 900 mil euro în cel mai rău caz”.

El a arătat atunci că trebuie refăcut studiul de fezabilitate al proiectului: „Ministrul Boagiu ne-a lăsat pentru Sibiu-Piteşti cu 28 mil euro kilometrul. Nu se poate aşa ceva şi normal că va trebui reluat studiul de fezabilitate. Iar potrivit studiilor, nu am putea începe să lucrăm la Sibiu-Piteşti înainte de primăvara lui 2018. Asta însemnă cu nu am mai face nicio autostradă şi toţi banii europeni ar fi înghiţiţi de Sibiu-Piteşti, în această situaţie, în perioada 2014-2020”.

În fine, Dan Șova a vorbit la Antena 3 şi despre acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru: “Am de făcut o declarație publică: această acciză la benzină și motorină va fi folosită exclusiv pentru investiții în infrastructură”, a asigurat el.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.