Autostrada Soarelui, deschisa intre Medgidia – Constanta

 

Inca 21 de km din Autostrada Soarelui au fost deschisi circulatiei, vineri la ora 14.15, astfel incat turistii vor ajunge mai repede pe litoral, iar constantenii vor scapa de aglomeratia din oras. Este vorba despre tronsonul de 14,5 km dintre Basarabi si Constanta, unde soferii vor putea circula pe cate o banda pe sens, precum si de portiunea de 7 km dintre Constanta si Agigea. Intreaga autostrada va fi insa gata abia la anul, in iunie, asa cum promite ministrul Anca Boagiu.

 

Inaugurarea a fost facuta de premierul Emil Boc si de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, ambii declarand ca acum se vad roadele a 2 ani de munca. “Romanii primesc astazi o veste buna: pot ajunge pe litoral mai repede, economisind timp si bani. De asemenea, este o veste buna si pentru constanteni, pentru ca scapa de o buna parte din aglomeratia din oras, iar din 30 septembrie, odata cu finalizarea podului de la Cernavoda, practic au toate sansele sa scape definitiv de traficul greu din municipiul Constanta. Apreciez eforturile Ministerului Transporturilor, care a reusit sa termine lucrarea cu doua zile mai devreme fata de termenul stabilit”, a spus Boc.

Primul-ministru nu s-a putut abtine sa nu aminteasca de “recordul Guvernului Tariceanu\”, cu 5 km dati in folosinta in intreg mandatul. “Stiu ca sunt multi care fac bascalie: ca s-au inaugurat 54 de kilometri, 17 km, azi 21 km. Eu ii invit pe toti cei care fac bascalie sa compare marele succes al guvernarii Tariceanu, cu 5 km de autostrada, in patru ani de zile, cu ceea ce totusi s-a facut in acesti doi ani de criza, cand, fie 54 km la autostrada Transilvania, fie 17 km de autostrada la Sibiu, 13 la Timisoara, centura Ploiestiului sau cei 21 km care se dau astazi in exploatare, acesti kilometri sunt reali si nu sunt in imaginatia unora sau altora. Le spuneam celor din guvernarea trecuta, celor de la Alianta Socialista, ca intr-adevar, pe vremea lor, foarfeca a ruginit, iar daca Ponta ar ajunge cu Antonescu la putere, sunt convins ca ar fi trimis direct foarfeca la Muzeul Antichitatilor dupa ritmul de lucru al lui Antonescu, pentru ca asta e realitatea”, a prins Boc ocazia de a-si ataca adversarii politici.

Anca Boagiu, a spus ca finalizarea acestui tronson de autostrada este dovada ca, desi esti nevoit sa iei masuri dure, poti face ordine in sistem. “Daca am reusit acum sa mentinem termenul si sa il respectam, fiti convinsi ca se va respecta si termenului final de realizare. In 2012, luna iunie, autostrada va fi gata. Ceea ce se intampla astazi este dovada ca atunci cand, chiar daca esti nevoit sa iei masuri dure, faci ordine intr-un sistem care permitea orice, poti sa respecti termenele, poti sa executi lucrari de calitate si, ceea ce e foarte important, poti sa aduci crestere economica. Pentru ca as vrea sa stiti ca, in acest santier, pana in prezent, au fost practic achizitionate si puse in opera circa 50% din totalul materialelor de constructii necesare, insemnand 90 de milioane de euro costuri cu materialele pe tronsonul de autostrada, iar pe centura 65 de milioane de euro. Deci, practic, din septembrie anul trecut, de cand am inceput noi sa acceleram lucrarile, pana astazi, am cheltuit sau am dus in economia romaneasca circa 155 de milioane de euro numai in materiale de constructii. Mai mult, pe ambele santiere lucreaza peste 1.500 de oameni. Noi, in constructii, la un loc de munca creat pe verticala, cream alte cinci pe orizontala, deci inmultiti doar cu cinci si ajungem deja la o cifra care inseamna foarte mult pentru judet. Pentru ca fiecare cetatean in parte care primeste un salariu, ca urmare a investitiilor facute de noi, inseamna un consumator pana la urma si un contributor in economia noastra”, a precizat Boagiu.

Ministrul Transporturilor admite ca a intampinat greutati cu exproprierile, dar spune ca, odata cu angajarea unei echipe de arheologi la CNADNR, lucrurile s-au schimbat. “Am reusit sa trecem peste obstacole cu o coordonare foarte buna si, recunosc, cu destul de multe conflicte cu constructorii la inceput, apoi dandu-le ajutor, pentru ca stim ca am avut probleme cu partea de exproprieri si cu partea de descarcari arheologice. Noi avem acum un departament de descarcari arheologice la Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, tocmai pentru a urgenta lucrarile, iar asta s-a vazut. Ati vazut si dvs. ca, in urma doua luni, mergeam cu totii sa vizitam cimitirele si sa vedem vestigiile arheologice, iar astazi nu mai vedem nimic, vedem o autostrada. (…) Eu am fost aseara, pot sa va spun ca m-am bucurat din plin la primul moment de deschidere, cand s-a deschis nodul rutier, iesirea in DN39, si am trait bucuria de a fi constructor intr-un astfel de santier, alaturi de ceilalti colegi de aici”, a declarat Anca Boagiu.

Sectorul Basarab-Constanta face parte din tronsonul Medgidia-Constanta, unde lucreaza companiile Astaldi si Max Boegl, pentru 211 milioane de euro asigurati de Banca Europeana pentru Investitii si bugetul de stat.

Autostrada Soarelui este realizata pe tronsonul Bucuresti-Cernavoda. Lucrarile pentru finalizarea ei au fost impartite in doua sectoare: Cernavoda-Medgidia si Medgidia-Constanta. Contractul pentru segmentul Cernavoda-Medgidia a fost atribuit companiei franceze Colas, insa Ministerul Transporturilor a reziliat contractul, in luna aprilie. Principalul motiv a fost solicitarea companiei de suplimentare cu 8 milioane de euro a valorii contractului, intrucat traseul autostrazii a fost schimbat.

 

Info plus

Sectorul dintre Murfatlar (intersectia autostrazii A2 cu DN3), km 187, si Nodul rutier A2 cu Varianta de ocolire Constanta, km 201,5, deschis traficului pe o cale, face parte din contractul de lucrari “Proiectare si executie Autostrada Medgidia – Constanta”. Valoarea totala a contractului este de 596.053.996 lei (fara TVA), din care 137.174.069 lei reprezinta contributia nerambursabila a Uniunii Europene, prin Fondul de Coeziune, diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat si IFI, informeaza CNADNR.

Parte a proiectului POST/2009/1/1/001 Autostrada Cernavoda – Constanta, contractul are ca obiectiv proiectarea si construirea a 30,82 km de autostrada intre municipiile Medgidia si Constanta. Lucrarile sunt executate de JV Astaldi S.p.A. – Max Bogl, supervizarea fiind asigurata de Asocierea S.C. Search Corporation S.R.L./S.C. Tecnic Consulting Engineering Romania S.R.L.

Cat despre sectiunea deschisa traficului din soseaua de centura a Constantei, CNADNR precizeaza ca valoarea totala a contractului este de 437.840.505,02 lei (fara TVA), din care 162.579.388 lei reprezinta contributia nerambursabila a Uniunii Europene, prin Fondul de Coeziune, diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat si IFI. Parte a proiectului POST/2009/1/1/002, contractul de lucrari are ca obiectiv proiectarea si construirea a 22 km de drum cu profil de autostrada. Lucrarile sunt executate de FCC Construccion S.A./Astaldi S.p.A. JV, supervizarea fiind asigurata de JV Hill International SA/WSP International AB. Avantaje: asigurarea fluentei traficului, reducerea numarului de accidente prin crearea unui sistem de transport rutier mai sigur, reducerea timpului de deplasare, respectiv cresterea limitei maxime de viteza de la 100 km/ora (in afara localitatilor) la 130 km/ora, reducerea poluarii in oras prin scoaterea traficului greu si a turistilor spre litoral.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.