Boagiu nu cedeaza in fata Bechtel

 

Presiunile privind achitarea datoriei statului roman catre firma americana Bechtel si continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania la vechile preturi au gasit in ministrul Anca Boagiu un adversar invincibil. Oficialul l-a acuzat vineri, la inspectarea santierului autostrazii Arad-Timisoara si a lucrarilor de reabilitare a DN79 Arad-Oradea, pe seful DRDP Cluj, ca \”are mancarici pe limba\” cand propune achitarea platilor catre firma.

 

Anca Boagiu s-a referit la declaratiile facute joia trecuta, intr-o conferinta de presa, de Ion Pantelimon, seful Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj, care propunea achitarea de catre statul roman a datoriilor de 112 milioane de euro fata de Bechtel, iar firmei, sa isi reconsidere cheltuielile indirecte. \”Din punctul de vedere al programului anual pentru 2011 – 2012, acesta ar avea ca si componente tronsonul Gilau – Nadasel, din judetul Cluj, de 8,5 km, si finalizarea tronsonului 3C, din judetul Bihor, in lungime de 63,7 km. Din punctul de vedere al negocierilor cu Bechtel, acestea sunt spre finalizare, cu cedari din partea Bechtel in privinta reducerii pretului\”, a afirmat Pantelimon.

Vizibil iritata de aceasta propunere, Boagiu a spus ca seful Regionalei de Drumuri Cluj “habar nu are ce vorbeste”. \”Avem un subaltern care avea mancarici pe limba zilele trecute. Povestea el, asa, public – desi nu prea il vedem pe la minister -, despre ceva ce nu are habar. Este vorba despre seful DRDP Cluj, si trebuia sa isi tina gura. Va trebui sa raspunda in fata conducerii ministerului cum isi permite sa vorbeasca public despre lucruri la care nu a participat\”, a spus ministrul Transporturilor.

Potrivit Ancai Boagiu, ministerul poarta negocieri cu Bechtel pentru obtinerea unor preturi mai mici. \”Negocierile sunt in desfasurare, iar pozitia ministerului este ferma. Noi nu avem altceva de facut decat sa negociem acest contract, astfel incat sa intre intr-o normalitate a preturilor\”, a spus ministrul.

 

De la 25 la 7 milioane de euro/km

Contractul privind construirea Autostrazii Transilvania pe traseul Brasov-Bors a fost semnat in 2004, cu o valoare de 2,2 miliarde de euro. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand noul guvern a inceput reanalizarea contractului. Drept urmare, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Pana anul trecut au fost realizati insa numai 52 din cei 415 km (primii 42 de km, intre Turda si Gilau, la sfarsitul anului 2009 si alti 10 km, pana la Campia Turzii, in decembrie 2010). Compania americana a interupt orice lucrare la inceputul acestui an, a concediat peste 700 de angajati si a inceput sa-si relocheze in strainatate utilajele.

Boagiu acuza ca Bechtel a incasat pana acum peste 1,2 miliarde de euro, adica jumatate din contract, desi a construit numai o optime din kilometrii autostrazii. Mai mult, firma americana primeste bani si cand “sta”: “Si daca lucreaza, si daca stau, americanii tot iau bani de la statul roman”, a reclamat ea.

Ministrul vrea incadrarea autostrazii in standardele de cost intrate in vigoare anul acesta. Cu alte cuvinte, sa se ajunga cel putin la valoarea contractelor de pe Coridorul IV paneuropean, de 7 milioane de euro/km. Tronsonul Turda-Gilau a fost construit la pretul de 16 milioane de euro/km, insa exista tronsoane unde costurile ajung si la 25 de milioane de euro/km. Anca Boagiu conditioneaza plata datoriilor de rezultatul negocierilor.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.