Pretul carburantilor, intre inghet si dezghet

 

Legea care prevede posibilitatea inghetarii pretului carburantilor va fi analizata impreuna cu Comisia Europeana, a anuntat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, insa Theodor Stolojan considera ca nu exista deocamdata motive pentru aplicarea unei astfel de masuri, fie ea si temporara. Mai mult, prim-vicepresedintele PDL sustine ca Romania ‘are o problema cu capul in privinta energiei’, deoarece consuma mai mult decat produce.

 

Primul ministru Emil Boc a cerut Consiliului Concurentei sa analizeze daca legea cu blocarea pretului carburantilor pe o perioada determinata este compatibila cu reglementarile UE, avand in vedere ca actul normativ a fost adoptat inaintea intrarii Romaniei in UE. Bogdan Chiritoiu a spus vineri, la postul public de radio, ca nu poate avansa un termen privind concluziile. “Nu pot sa va spun, din pacate, un termen, pentru ca depinde de discutiile cu Comisia Europeana si, categoric, nu putem sa le dam lor un termen. Nu am o evaluare preliminara, si o sa o facem impreuna cu Comisia Europeana. Deci, nu vreau sa ne formulam noi o pozitie, iar dupa aceea sa incepem sa ne certam pe ea cu Comisia Europeana, ci vrem ca impreuna sa clarificam lucrurile. De ce e complicat? Pentru ca adevarul este ca legea asta nu s-a aplicat, practic, niciodata in Romania, deci nici noi nu ne-am definit. Legea spune ca se pot lua masuri de blocare a preturilor in anumite situatii: dezechilibru clar intre cerere si oferta, proasta functionare a pietei, criza. Noi nu am definit niciodata ce inseamna lucrurile astea, pentru ca nu am aplicat niciodata legea”, a spus Chiritoiu.

Similar, nici in UE nu s-a aplicat vreo masura de acest gen, cu toate ca si Tratatul UE vorbeste despre situatii exceptionale, dezechilibru al balantei de plati etc. “Deci, nu avem nici noi, nici Comisia Europeana precedente dupa care sa ne orientam. Si de asta va trebui impreuna sa discutam, sa vedem, repet (..) legile lor. Ca sa ma exprim colocvial, legile lor bat legile noastre. Deci, prima noastra obligatie va fi sa respectam legile UE si, in functie de ce ne permit legile UE, o sa vedem ce ne mai permite si legislatia romaneasca, si de abia atunci vom sti ce se poate face legal. Si, preintampinand o intrebare pe care o astept de la dvs, dupa ce vedem ce se poate face legal, o sa analizam ce are sens economic sa facem. Deci de abia atunci intram pe analiza de fond si discutam daca e oportun din punct de vedere economic sa recurgem la un anumit mijloc legal sau altul”, a mai spus Chiritoiu.

Prim-vicepresedintele PDL Theodor Stolojan considera insa ca nu exista motive pentru a ingheta pretul carburantilor. ‘Deocamdata, nu avem motive pentru a lua o asemenea masura. Cu toata ingrijorarea care exista in Romania, la nivelul fiecarui cetatean, care vede, din pacate, cum creste pretul la produsele petroliere, Guvernul nu are motive pentru a lua o asemenea decizie. (…) Guvernul trebuie sa raspunda la ingrijorarile populatiei si, in consecinta, trebuie sa faca analize”, a declarat el, tot vineri, la RFI. Potrivit acestuia, pretul titeiului este la ora actuala in jur de 100-110 dolari pe baril. “Deci nu avem inca argumente. Analize putem face, e bine sa ne pregatim. Orice Guvern trebuie sa faca astfel de analize”.

 

“Problema cu capul”

Mai mult, Stolojan sustine ca Romania ‘are o problema cu capul in privinta energiei’, deoarece consuma mai mult decat produce. ‘Eu as putea sa va spun ca Romania are o problema cu capul in privinta energiei, pentru ca sunt, din pacate, chiar foarte multi economisti care gandesc ca, daca ai titei din productie proprie si ai gaze naturale din productie proprie, poti sa le folosesti la orice pret doresti tu. O asemenea conceptie este profund daunatoare, mai ales ca Romania nu are situatia Rusiei, care are suficienta energie, o si exporta, si poate sa-si practice in interiorul tarii, desi cu anumite consecinte negative pentru competitivitatea economiei, niste preturi mici la energie fata de preturile internationale. Romania e o tara care consuma, din pacate, mai multa energie decat produce si, in consecinta, singurul rationament care sa ajute economia romaneasca este de a practica la energie preturile internationale”, a explicat Stolojan.

 

Suntem cu preturile “un pic sub media UE”

In ianuarie, Bogdan Chiritoiu nu vedea nicio problema in scumpirea galopanta a carburantilor (15% in 2010 si deja 4% in primele 3 luni ale lui 2011), afirmand ca pretul fara taxe este in Romania “un pic sub media UE”. El mai spunea ca pretul fara taxe ar trebui sa fie acelasi in toate statele UE, iar argumentul ca noi trebuie sa avem pret mai mic pentru ca suntem, alaturi de Bulgaria, cele mai sarace, este profund eronat economic. In opinia sa, singurele variatii de pret pot fi inregistrate la servicii, care incorporeaza o forta de munca mai ieftina sau mai scumpa si “care nu pot fi mutate dintr-o tara in alta”. “Variatiile la pretul fara taxe al carburantilor pot proveni numai din costurile de transport care, intr-o tara ca Romania, care are petrol local, sunt mai mici. Diferentele la pompa pot fi mai mari, de la o tara la alta, pentru ca unele state sunt mai preocupate de poluare si taxeaza mai mult, iar Romania are o acciza inca ceva mai mica, explica presedintele CC.

Consiliul Concurentei, in colaborare cu ANAF, investigheaza situatia de pe piata carburantilor din Romania, cerand structurile de cost ale firmelor petroliere. “La prima vedere insa, lucrurile sunt in zona in care ar fi de asteptat”, a opinat presedintele CC. El mai sustinea ca este admis un “comportament imitativ” al unei firme care creste pretul daca vede un competitor ca face acest lucru, dar ca nu este permis ca doua sau mai multe companii sa se inteleaga in acest sens. Altfel spus, depistarea unui posibil cartel este exclusa din start.

 

Solutia

Intrarea unor jucatori puternici pe piata distributiei carburantilor este solutia pe care Consiliul Concurentei o vede pentru ieftinirea combustibililor, prin intensificarea concurentei. Compania de stat din Azerbaidjan, SOCAR (The State Oil Company of the Azerbaidjan Republic), si-a declarat recent intentia de a deschide 300 de benzinarii in Romania, in urmatorii trei ani. ‘Autoritatile statului trebuie sa faciliteze intrarea pe piata a noi companii in acest domeniu. Intrarea SOCAR pe piata din Romania este un lucru bun. Este o problema in Romania ca nu avem companii mari pe piata comercializarii combustibililor. Avem doar OMV, care este numarul zece in Europa. Nici SOCAR nu este mare, dar va duce la cresterea concurentei pe piata’, a declarat Bogdan Chiritoiu de curand, la prezentarea raportului anual al Consiliului Concurentei.

Austriecii de la OMV Petrom, Rompetrol – controlat de kazahii de la KazMunaiGaz, si rusii de la Lukoil distribuie circa 80% din carburanti, pe plan local.

Magda SEVERIN

Foto: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.