Romania si Ungaria si-au conectat pe hartie autostrazile

 

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, si ministrul ungar al Dezvoltarii Nationale, Pal Volner, au semnat marti, la Budapesta, doua acorduri interguvernamentale pentru conexiunea autostrazilor Arad-Nadlac si Cluj Napoca-Santaul Mare (Bors) cu autostrazi din Ungaria. Acordurile vizeaza conexiunea cu autostrazile Csanadpalota-Mako-Szeged si Nagykereki-Szolnok.

 

Romania si Ungaria vor infiinta cate un grup de lucru alcatuit din experti, pentru fiecare conexiune de autostrada, ce se va reuni alternativ pe teritoriile celor doua state, si la care vor participa specialisti din domeniul proiectarii, constructiei, intretinerii si managementului de drumuri si poduri. \”De la intalnirea cu domnul Volner de la Bucuresti din decembrie 2010 s-au realizat progrese considerabile in contractarea fondurilor europene pentru infrastructura de transport, dupa ce in ultimele luni am semnat contracte de 1,4 miliarde de euro. Numai pentru autostrazile de pe Coridorul IV, pe tronsonul Nadlac-Sibiu, contractele insumeaza 1,12 miliarde de euro, ele urmand a fi finalizate in 2013\”, precizeaza Boagiu intr-un comunicat.

Construirea autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi. Primul va fi executat de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru suma de 115,8 milioane euro. Lotul al doilea va fi proiectat si executat de compania germana Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Autostrada Cluj-Napoca-Santaul Mare (Bors) face parte din Autostrada Transilvania, proiect inceput in 2003 de compania americana Bechtel pe traseul Brasov-Cluj Napoca-Bors (415 km). Pana in prezent au fost contruiti 52 de km, dar lucrarile sunt oprite de la inceputul anului, din lipsa de fonduri. Sursa de finantare pentru acest proiect este exclusiv bugetul de stat.

In luna mai, Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania avea o datorie catre Bechtel de 90,4 milioane euro, la care se adauga TVA in valoare de 90,3 milioane lei.

 

Bechtel, inca la negocieri

Premierul Emil Boc a anuntat sambata, la inaugurarea unei portiuni din soseaua de centura a municipiului Cluj-Napoca, prelungirea negocierilor intre Ministerul Transporturilor si Bechtel. “Ministerul Transporturilor va face saptamana viitoare o comunicare pe acest subiect si nu vreau sa interferez in procesul tehnic de negociere, pentru ca e treaba specialistilor. Eu doar spun, din punct de vedere politic: obiectivul nostru este continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania. Insa la costurile solicitate de statul roman, potrivit standardelor pe care le are pentru orice autostrada care se construieste in Romania. Asta este singura problema. Un singur lucru trebuie sa se inteleaga: ca acest proiect este necesar, este vital pentru Transilvania si il voi sustine cu toate mijloacele posibile, dar, in acelasi timp, trebuie sa se inteleaga faptul ca nu se poate face la orice pret, pentru ca sunt bani publici. Iar odata ce Romania a adoptat standardele de cost pe ce inseamna kilometrul de autostrada, indiferent cine face aceasta autostrada in Romania, si indiferent cine lucreaza, trebuie sa respecte aceste standarde nationale in privinta costurilor, iar aici Bechtel trebuie sa cada de acord cu CNADNR si Ministerul Transporturilor pe ceea ce inseamna preturi. (…) Nimeni nu poate fi mai presus de lege in aceasta tara, inclusiv Bechtel-ul”, a declarat primul-ministru.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.