Taximetristii bucuresteni vor tarife mai mari prin lege

La solicitarea taximetristilor, Primaria Municipiului Bucuresti a transmis Comisiei de Industrie si Servicii din cadrul Camerei Deputatilor propunerile acestora de modificare a Legii taximetriei (Legea nr. 38/2003, modificata prin Legea nr. 265/2007), cea mai importanta referindu-se la reglementarea sistemului de tarifare. Conform HCGMB nr. 91/2008, tariful maxim admis in Bucuresti este de 3,5 lei/ km, inclusiv TVA. Dar cum cererea a scazut enorm, companiile de taxi practica in prezent un pret mediu de 1,4 lei/km. In pragul falimentului, firmele bucurestene de taximetrie s-au gandit sa creasca tariful la 2,2 lei/km, dar cum regulile pietei nu le-ar prea avantaja, au croit un plan prin care sa le ocoleasca putin si sa obtina o reglementare legala de impunere a pretului dorit.

Directia Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei a avut in aceasta saptamana mai multe discutii cu organizatiile reprezentative ale taximetristilor si cu persoane fizice autorizate sa desfasoare activati de taxi in Bucuresti, pentru a clarifica problemele sesizate de acestia si, totodata, imbunatatirea serviciilor de taxi oferite bucurestenilor. Una dintre aceste propuneri se refera la reglementarea a doua sisteme de tarifare, dupa cum urmeaza:

a) tarif unic stabilit de autoritatea locala si aprobat de Consiliul Local sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB);

SAU

b) tarif minim si tarif maxim stabilit de autoritatea locala si aprobat de Consiliul Local sau CGMB.

In ambele cazuri, tariful ar fi cel impus de taximetristi, asa ca i-ar avantaja oricare dintre variante.

Practic, nici in prezent nu i-ar opri nimeni pe taximetristi sa perceapa ce tarif doresc, pana la limita de 3,5 lei/km, dar cum in Bucuresti exista peste 10.000 autorizatii de taximetrie valabile, dintre care 8.200 reinnoite pana in 28.02.2015, oferta se dovedeste prea mare pentru o cerere ce scade continuu, din cauza recesiunii.

Alte propuneri de modificare a legii taximetriei se refera la luarea unor masuri suplimentare “care sa descurajeze tendinta dispeceratelor de a aplica metode de constrangere a transportatorilor la actiuni ce sunt in defavoarea calitatii serviciului de transport in regim de taxi”.

In ceea ce priveste infiintarea statiilor de taxi, municipalitatea precizeaza ca a amenajat pe domeniul public 124 de astfel de spatii, cu 1.000 de locuri, la care se adauga cele aflate pe domeniul privat in zona centrelor comerciale si a hotelurilor.

Intalnireile taximetristilor cu reprezentantii municipalitatii au fost fortate de amenintarea cu proteste din partea Sindicatului National al Taximetristilor Independenti. Reprezentantii acestui for au depus la inceputul lunii cerere pentru autorizarea unei actiuni de protest, dar drept raspuns au fost chemati spre sfarsitul lunii la discutii. 

Dupa intalnirile cu reprezentantii taximetristilor, Primaria Capitalei a facut urmatoarele precizari:

  • In vederea prevenirii si eradicarii fenomenului de piraterie, Directia Transporturi din cadrul municipalitatii in parteneriat cu Politia Rutiera au desfasurat si desfasoara in continuare actiuni comune de control.
  • Primaria Municipiului Bucuresti a respectat intreaga legislatie in ceea ce priveste stabilirea si modificarea tarifelor practicate de transportatorii de taxi autorizati pe raza municipiului Bucuresti.
  • In conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare, listele de tarife sunt stabilite de catre transportatori si sunt vizate de Autoritatea de Autorizare din cadrul Primariei Capitalei. Avizarea acestora se face  pe baza  unei documentatii  din care trebuie sa reiasa tariful stabilit de operatori si media realizata pe fiecare dispecerat.
  • Conform prevederilor legale, Primaria Municipiului Bucuresti – Directia Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei a transmis spre dispecerate fisele de fundamentare depuse de catre transportatori, solicitand revizuiri in conformitate cu prevederile legale in domeniu.
  • Primaria Municipiului Bucuresti prin  Directia Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei a luat act de solicitarile taximetristilor si a transmis Comisiei de Industrie si Servicii din cadrul Camerei Deputatilor a Parlamentului propunerile acestora de modificare a legii taximetriei (legea 38/2003). Una dintre aceste propuneri se refera la reglementarea a doua sisteme de tarifare, dupa cum urmeaza: tarif unic stabilit de autoritatea locala si aprobat de Consiliul Local ori Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau tarif minim si tarif maxim stabilit de autoritatea locala si aprobat de Consiliul Local sau CGMB.
  • De asemenea,  propunerile de modificare a legii taximetriei vizeaza luarea unor masuri suplimentare care sa descurajeze tendinta dispeceratelor de a aplica metode de constrangere a transportatorilor la actiuni ce sunt in defavoarea calitatii serviciului de transport in regim de taxi.
  • In ceea ce priveste infiintarea statiilor taxi, mentionam ca Primaria Municipiului Bucuresti a amenajat pe domeniul public 124 statii pentru  taximetre (1.000 de locuri), la acestea adaugandu-se statiile aflate pe domeniul privat in zona centrelor comerciale si a hotelurilor.

Situatia autorizatiilor taxi – inclusiv a celor care nu au fost eliberate din diverse motive – este publicata pe site-ul municipalitatii www.pmb.ro, la sectiunea TAXI.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.