„Rabla Taxi”, în Capitală

Toate taxiurile vechi din Capitală vor fi înnoite, printr-un program „Rabla” adoptat de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), la propunerea primarului Gabriela Firea.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Astfel, municipalitatea va acorda, în următorii doi ani, 5.500 de eco-vouchere pentru înlocuirea taximetrelor poluante. Fiecare transportator autorizat în regim de taxi din Capitală care dorește să înlocuiască actualul autovehicul, poluant, cu unul nou, cu norme de poluare Euro 6, non-diesel, hibrid sau electric, va primi 3.000 de euro.

Primarul general și-a argumentat decizia: „Așa cum știți, Capitala și alte câteva orașe importante din țară au primit avertisment de infrigement de la Comisia Europeană. Nu doar de frica sumelor pe care urmează să le plătim dacă se activează infrigement-ul, dar pentru viața și sănătatea locuitorilor din municipiul București, cât și pentru turiștii care ne vizitează, cred că trebuie să luăm foarte în serios, așa cum am făcut-o și în ultimii doi-trei ani, problema poluării și să venim cu proiecte țintite și propuneri concrete”.

„Împărțim efortul la jumătate”

„Rabla Taxi” vine cu finanțare suplimentară, în completarea programului național de înnoire a parcului auto, gestionat de Administrația Fondului pentru Mediu. Primarul Gabriela Firea a explicat: „După calculul specialiștilor Direcției de Transporturi, o mașină folosită, de obicei, pentru serviciul de taximetrie – de exemplu un Logan, cu normă de poluare Euro 6 – costă aproximativ 6.800 de euro cu TVA. Dacă participă la Programul național „Rabla” sau dacă își vinde direct mașina actuală, cu norma de poluare sub Euro 4, taximetristul ar putea obține minim 1.000 de euro. Primăria Capitalei îi acordă voucherul de 3.000 euro, iar el trebuie să asigure aproximativ 3.000 euro. Împărțim efortul la jumătate”.

Edilul-șef a admis că „efortul financiar poate fi caracterizat drept consistent”, dar susține că acesta „este mic raportat la beneficiile pe care le aduce pentru sănătatea noastră, a copiilor noștri – mult mai importantă fiind prevenția decât tratarea unor boli care sunt agravate de poluare”. „Subliniez că aplicăm acest proiect după ce ne-am ocupat, deja, de achiziția a 830 de noi mijloace de transport pentru serviciul de transport public local și de eliminarea din traficul bucureștean a autoturismelor cu grad ridicat de poluare”.

Primele 3.000 de eco-vouchere, în 2020

„Din totalul de 10.055 de licențe pe care le are municipiul București, 7.500 sunt legale și regulamentare, celelalte fiind în diverse stadii litigioase. Din aceste 7.500 de taximetre, 5.500 sunt poluante. Ținta noastră este ca, din ianuarie 2020, să acordăm, pentru început, 3.000 de eco-vouchere în valoare de 3.000 de euro pentru taxiurile cele mai poluante (Euro 1-Euro 4), urmând ca, anul următor, să fie acordate și celelalte 2.500” , a anunțat Gabriela Firea.

Un taximetrist face 150 km/zi

Primarul general a insistat asupra poluării produse de taximetre, dar și a uzurii lor: „Trebuie să recunoaștem că un cetățean care are un autoturism poluant face două-trei, maximum patru drumuri pe zi, în medie, potrivit analizelor pe care le avem de la Direcția de Transporturi, adică 30 de kilometri, pe când un taximetrist poate să ajungă și la 150 de kilometri într-o zi”.

Din totalul de 7.500 de autorizații taxi valabile, aproximativ 2.800 sunt atribuite pentru mașini fabricate între anii 2005-2010 (Euro 1-Euro 4), circa 2.100 – pentru mașini din anii 2011-2014 (Euro 5) și aproximativ 2.600 – pentru mașini din anii 2015-2019 (Euro 6).

Detaliile programului „Rabla Taxi” vor fi stabilite într-un regulament de aplicare similar celui cu eco-vouchere pentru populație. Totodată, Primăria Capitalei a elaborat un nou Regulament pentru taximetrie, care, în prezent, se află la avizare la Consiliul Concurenței. Municipalitatea intenționează ca, prin măsurile luate, în centrul orașului să ajungă să circule, într-un viitor apropiat, numai mașini Euro 6, hibrid sau electrice.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

foto: Jean-Mihai Pâlșu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.