Cele mai aglomerate trenuri

Cele mai aglomerate trenuri din România nu sunt, așa cum s-ar crede, cele ale companiei de Stat CFR Călători, ci garniturile operatorului privat Softrans, potrivit studiului „Evoluția principalilor indicatori ai pieței feroviare de călători/traficului feroviar de călători din România în perioada 2016-2019”, realizat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Astfel, la capitolul privind evoluția numărului de călători expediați/trenuri operate în perioada 2016-2018, clasamentul arată că gradul de încărcare, la nivelul anului 2018, este următorul: Softrans: 150,91; CFR Călători: 136,12; Transferoviar Călători: 108,12; Astra Transcarpatic: 98,17; Regio Călători: 69,67; Interregional Călători: 55,79.

„Din datele statistice și tabelul/graficul anterior, se poate observa că operatorii de transport feroviar de călători (OTF) a căror activitate presupune operarea, numai/preponderent, a trenurilor de rang Interregio înregistrează valori ridicate ale acestui raport, comparativ cu OTF care operează, numai/preponderent, trenuri de rang Regio”, explică autorii studiului.

Studiul nu prezintă statistica pentru anul în curs, în funcție de acest indicator.

Softrans, lider și la parcursul mediu al garniturilor

În afară de trenuri aglomerate, Softrans surclasează CFR Călători și la parcursul mediu al unui tren operat. Trebuie precizat, însă, că Softrans operează numai trenuri Interregio, spre deosebire de CFR Călători, care are în circulație și foarte multe garnituri Regio.

„Cele mai ridicate valori medii sunt înregistrate de către OTF ce operează, numai/preponderent, trenuri de lung parcurs. Acest aspect se poate observa și în cazul operatorului cu capital de Stat, care, în anul 2019, a avut o creștere a numărului de trenuri IR operate”, explică autorii studiului.

Astra Transcarpatic operează preponderent trenuri Interregio, iar Interregional Călători, numai trenuri Regio.

CFR Călători conduce la numărul de trenuri și de pasageri

Capitolul privind evoluția numărului de trenuri operate cuprinde și anul 2019, în care CFR Călători conduce detașat, cu 381.527 de garnituri, urmată, la mare distanță, de Regio Călători, cu 86.317 de garnituri și de Transferoviar Călători, cu 43.876 de trenuri. Dar tabelul arată că numărul trenurilor a scăzut constant la operatorul național, de la 409.224 în anul 2016, la 414.329 în anul 2017, și la 394.775 de garnituri în circulație în anul 2018.

„Cei cinci operatori privați, spre deosebire de operatorul cu capital public, deși au prezentat o scădere a numărului de trenuri operate, au avut, totuși, creșteri în privința numărului de călători expediați, după optimizarea utilizării materialul rulant disponibil în vederea eficientizării gradului de ocupare al trenurilor utilizate”, se arată în studiu.

Gratuitățile pentru studenți au crescut numărul călătorilor

Cât privește numărul călătorilor expediați, este cuprinsă în statistică numai perioada 2016-2018. CFR Călători a transportat aproape 53 de milioane de pasageri în 2016, aproape 57 de milioane în 2017 și peste 53,7 milioane în 2018. Pe locul doi se plasează Regio Călători, cu aproape 348.000 în anul 2017, când a început să opereze, ajungând la 6,2 milioane de călători în anul 2018. Clasat pe locul 3, Transferoviar Călători a transportat 4,35 milioane de pasageri în anul 2016, peste 4,5 milioane în anul 2017 și aproape 4,75 milioane în anul 2018.

Autorii studiului remarcă faptul că, spre deosebire de principalii operatori cu capital privat, care au înregistrat o creștere a numărului de călători expediați în perioada 2016-2018, SNTFC CFR Călători „a suferit o scădere semnificativă a numărului călătorilor expediați în 2018 față de 2017, în principal din cauza lipsei de material rulant, corelată cu decizia conducerii operatorului de a reduce numărul de trenuri operate, având în vedere, în principal, rectificarea sumei repartizate pentru compensarea serviciului public de la Bugetul de Stat”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.