Cardul tahograf ar putea fuziona cu permisul de conducere

1


Comisia Europeana a anuntat, la jumatatea lunii iulie, ca va revizui legislatia privind tahograful pentru a putea beneficia pe deplin de noile tehnologii, precum sistemele de localizare prin satelit.

Tahograful digital a de­ve­nit obligatoriu pentru ve­hi­culele noi in anul 2006, iar aceasta noua pro­punere are ca scop ac­tualizarea cadrului juridic care dateaza din 1985.

Cele mai importante noutati

Noile reglementari presupun in­registrarea locatiei prin inter­me­diul sistemului de navigatie prin satelit, ceea ce va permite inlo­cuirea sistemelor de inre­gis­trare manuala cu sisteme auto­mate. Reprezentantii CE sustin ca aceasta masura va inlesni intre­prinderilor de transport si soferilor acestora sa economiseasca anual 349 milioane de euro, va asigura o monitorizare mai buna si va furniza informatii importante pen­tru organizarea lantului logistic.

Se urmareste eficientizarea controalelor in trafic prin inter­me­diul comunicarii la distanta, veri­ficarile putand sa se concentreze asupra vehiculelor susceptibile de incalcarea legislatiei. Astfel, soferii care respecta legislatia nu vor mai fi opriti pentru controale atat de frecvent, sarcina adminis­trativa putand fi redusa cu 34,5 mi­lioane de euro pe an, conform CE. Exe­cu­tivul european sustine ca rea­lizarea unei interfete specifice va permite integrarea in sistemele de transport inteligente, res­pec­tan­du-se, totodata, legis­latia apli­cabila privind protectia datelor.

Pe de alta parte, se asteapta ca stabilirea unor standarde mai ridi­ca­te pentru atelierele care se ocu­pa de instalarea si calibrarea taho­grafelor sa contribuie la re­du­cerea cazurilor de frauda si ma­nipulare.

In paralel, se are in vedere fu­zio­­narea permisului de condu­cere cu cardul conducatorului auto utilizat pentru tahograf. CE afirma ca aceasta masura va con­tribui la reducerea sarcinii admi­nistrative a conducatorilor auto cu 100 de mi­li­oane de euro pe an, reducan­du se, de asemenea, incidenta cazurilor de utilizare frauduloasa a cardurilor de taho­graf, care, in prezent, pot fi mult prea usor transmise de la un sofer la altul.

In acelasi timp, actualizarea continua a specificatiilor tehnice pen­tru tahografe ar garanta men­ti­nerea unui nivel ridicat de se­curitate si reducerea riscului de frauda si manipulare. Noile regle­mentari vor permite statelor mem­bre sa acorde anumitor utilizatori derogari de la obligatia de a utiliza tahograful pentru deplasari pe distante uniform stabilite (o redu­cere a sarcinii administrative de 52,8 milioane de euro pe an), ma­sura propusa de Grupul la nivel inalt privind sarcina administrativa, constituit din parti interesate independente.

Propunerea legislativa a fost inaintata Parlamentului European si Consiliului in vederea adoptarii. Comisia Europeana se asteapta ca Parlamentul si Consiliul Euro­pean sa adopte regulamentul pro­pus pana in 2012, pentru ca spe­cificatiile tehnice sa poata fi dez­voltate in 2013 si 2014. Indus­trializarea noului tahograf ar putea avea loc in 2015 si 2016, astfel incat produsul sa poata fi lansat pe piata in decembrie 2017.

IRU se opune

Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU) se opune acestor reglementari, sustinand ca ar trebui avuta in vedere imbunatatirea securitatii prin elemente avand costuri rezonabile, pentru a preveni fraudele, precum si prin sanctiuni mai severe pentru cei care se dovedesc vinovati de fraudarea tahografului. IRU sustine ca CE se bazeaza prea mult pe o tehnologie din ce in ce mai complexa si costisitoare, cum ar fi pozitionarea obligatorie prin satelit, care nu asigura neaparat rezultate, subliniind ca aceia care vor dori sa fraudeze tahograful nu vor ezita sa blocheze semnalul satelitului.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.