Transparent vs. obscur

Am privit cu interes recentele modificări legislative şi mă refer în primul rând la licenţierea autovehiculelor de peste 2,4 t şi 9 locuri. Iată unul dintre puţinele cazuri în care Statul înţelege dificultăţile reale din piaţă şi ia măsuri de remediere. Sau cel puţin aşa am crezut la început. Naiv cum sunt, am fost din nou păcălit. Aşa că, dragi posesori de autovehicule de 8+1 locuri şi de dubiţe de peste 2,4 t, apucaţi-vă de treabă: luaţi-vă licenţă de transport, cumpăraţi copii conforme, asiguraţi-vă că aveţi persoană desemnată, trimiteţi şoferii la şcolarizare pentru a obţine un atestat… Sunt mulţi bani şi o perioadă de timp consistentă pe care trebuie să le alocaţi acestor noi aspecte, dar ce importanţă mai are… autorităţile au încredere în dumneavoastră, patroni şi administratori de firme private. Ştiu că veţi face faţă acestui nesemnificativ efort, doar aţi reuşit să treceţi prin atâtea lucruri mult mai grele: o cumplită criză în ultimii patru ani, creşterea TVA, explozia preţului motorinei, impozitarea extrem de mare a forţei de muncă… De ce să nu priviţi cu bucurie şi speranţă noile reguli legate de licenţierea maşinilor de peste 2,4 t şi 9 locuri? Mai ales că avem atât de multe aşteptări legate de noile reglementări. Dar chiar aşa, care sunt de fapt aşteptările?

Era ceva legat de combaterea „pirateriei“? La acest capitol rezultatele vor fi în mod cert nule, deoarece noile reglementări se referă doar la firme, iar majoritatea semnalelor venite din piaţă vorbesc despre „pirateria“ exercitată de persoane fizice posesoare de asemenea autovehicule. Astfel, noua lege nu face decât să încurajeze – aţi înţeles bine! – „piraţii“, care vor beneficia de un nou avantaj în competiția cu plătitorii de taxe şi impozite. Poate legiuitorul s-a gândit de fapt la siguranţa rutieră? Toţi şoferii de dubiţe vor merge să se şcolarizeze şi astfel numărul accidentelor va scădea. Dar oare, până acum, nu a înţeles toată lumea că pregătirea profesională obligatorie a personalului din transporturi este în criză? Că în principal este vorba doar de un izvor de bani ce este îndreptat în diferite buzunare, fără a avea la bază criterii de calitate? Este ca şi cum, peste o mâncare arsă şi evident compromisă, mai adăugăm nişte alimente proaspete. Va deveni mâncarea comestibilă? Eu cred că nu.

În fine, ne-am obişnuit deja ca pregătirea profesională şi „pirateria“ să reprezinte aspecte de nerezolvat. Totodată, nu putem spune că apariţia unei legi având o calitate îndoielnică este o surpriză – au fost atâtea. Poate nici nu aş fi scris acest editorial dacă nu aflam, întâmplător, că acest act normativ se referea, în forma sa iniţială, la toţi posesorii de autovehicule de peste 2,4 t şi 9 locuri (inclusiv persoane fizice). Nu ştiu dacă în forma sa iniţială efectele legii ar fi fost spectaculoase, dar este extrem de deranjant să constat, încă o dată, că modificări de esenţă sunt aduse proiectelor de lege pe la spate, în mod obscur, fără nici un fel de dezbatere publică. Transportatorii de persoane îşi amintesc că s-a întâmplat ceva similar şi acum doi ani – vestitul punct “G“. În acest moment consider că nu mai are nici un sens să încerci promovarea vreunui act normativ – este prea riscant. Să recunoaştem, obscuritatea a câştigat… cel puţin până astăzi.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.