Setra TopClass 500 – Lux și stil

Noul Setra TopClass 500 a reuşit să ducă transportul turistic de lux la un nou nivel, îmbunătăţind fiecare detaliu al autocarului. Pasager, şofer şi operator – toți vor găsi în noua gamă TopClass 500 elemente pe care să le aprecieze, să îi ajute şi, bineînţeles, să îi încânte.

Mult aşteptata sesiune de drive-test a fost organizată în Sudul Franţei, la Nisa, pe o vreme frumoasă, însorită şi cu temperaturi de peste 20 de grade Celsius, într-un cadru specific vacanţelor de lux – pe malul Mediteranei, între vile somptuoase, piscine, iahturi… A fost, fără îndoială, cadrul perfect pentru a prezenta cel mai luxos autocar realizat de către Daimler.

Şofat fără efort

Postul de conducere este asemănător cu cel al ComfortClass 500. Comenzile sunt plasate la îndemână, fiind uşor de identificat. Volanul multifuncţional, comenzile simple pentru cutia automată de viteze, bordul ce oferă o bună vizibilitate, având un display generos în centru sunt elemente ce demonstrează încă o dată experienţa constructorului german de autocare. Este inutil să insistăm asupra funcţionalităţii postului de conducere, aspect la care toate autovehiculele Setra au punctat întotdeauna. Totuşi, pentru TopClass 500, am remarcat chiar şi în cazul zonei de lucru a şoferului un plus de eleganţă şi, totodată, vizibilitatea bună asupra drumului asigurată de parbrizul mare. Deşi discutăm de un autocar complex, cu numeroase sisteme de asistenţă la condus, filozofia de utilizare după care s-a ghidat constructorul poate fi sintetizată în două cuvinte – simplu şi clar. Practic, imediat ce te aşezi la volan, poţi începe să conduci – timpul de adaptare este de zero secunde. Sistemele de asistenţă sunt gândite să intre în funcţiune atunci când sunt necesare, şoferul putând să se concentreze practic doar asupra volanului şi a celor două pedale (acceleraţia şi frâna) şi, bineînţeles, la nevoie, poate activa retarderul. Traseul ales pentru drive-test a avut numeroase urcuşuri şi coborâşuri, serpentine, drumuri înguste, localităţi şi scurte porţiuni de autostradă. Astfel, am putut testa autocarul în numeroase situaţii, iar comportamemtul acestuia este ireproşabil. Control, stabilitate, putere – toate sunt la nivel înalt. TopClass 500 este echipat cu motoare de 12,8 litri, cu şase cilindri în linie, având 476 CP sau 510 CP şi transmisia Mercedes PowerShift GO 250-8. Cuplul mare oferit de motor la un nivel scăzut de rotaţii contribuie la deplasarea lină şi silenţioasă, de exemplu zonele de rampă fiind depăşite aparent fără efort. Cea mai înaltă treaptă de viteză, a opta, este selectată de la 80 km/h, iar la 100 km/h motorul înregistrează 1.300 rpm sau uşor sub această valoare. În apropierea vitezei de croazieră, caroseria autocarului se coboară automat cu câţiva centimetri, asigurând astfel o reducere a consumului de carburant.

Cele mai înalte standarde

Constructorul german a dorit ca TopClass 500 să reprezinte în primul rând garanţia călătoriei la cele mai înalte standarde posibile într-un autocar, iar atenţia la detalii este impresionantă. Spaţiul generos pentru accesul călătorilor în autocar, culoarul larg, scaunele foarte comode, sistemul îmbunătăţit de climatizare, senzaţia extraordinară de spaţiu şi lumină (suprafaţa vitrată a fost mult mărită, iar acoperişul de sticlă creează o senzaţie specială), sistemul modern audio-video sunt elemente ce contribuie la o experienţă deosebită pentru pasageri. Designul reprezintă o restilizare a celui utilizat pentru ComfortClass 500. Apartenenţa la familia Setra este evidentă, existând însă un plus de eleganţă. TopClass 500 atrage privirile tuturor, indiferent unde s-ar afla. De asemenea, la interior, pe lângă nivelul ridicat de confort oferit, este evidentă dorinţa constructorului de a impresiona. Materialele folosite, combinaţiile de culori alese, calitatea finisajelor creează impresia luxului.

PPC salvează carburant

TopClass 500 este dotat cu PPC (Predictive Powertrain Control). Acest sistem ce funcţionează cu ajutorul GPS dispune de informaţii detaliate legate de toate autostrăzile europene. Odată setată viteza de croazieră, PPC permite uşoare creşteri sau descreşteri ale vitezei, faţă de cea setată, în funcţie de urcuşuri şi coborâşuri, în scopul reducerii consumului prin folosirea inerţiei şi a accelerării libere a autocarului în coborâri. Totodată, sistemul anticipează necesitatea schimbării treptelor de viteză şi, atunci când este posibil, trece cutia de viteze în poziţia neutră. Activarea funcţiei EcoRoll este imperceptibilă pentru pasageri. PPC poate asigura o reducere a consumului de motorină cu 2%. Împreună cu acest sistem, designul cu o aerodinamicitate îmbunătăţită şi motorul econmic OM 471 TopClass 500 oferă o reducere totală a consumului de carburant de 6-8% faţă de seria precedentă. La acest rezultat, contribuie şi noua tehnologie utilizată pentru realizarea caroseriei, ce asigură o reducere a masei cu peste 150 kg. Totodată, consumul de AdBlue a fost redus semnificativ, cu până la 40% faţă de motorizarea EURO V. Segmentul autocarelor de lux în Europa însumează aproximativ 350 de autocare comercializate pe an. Pentru noul model, Setra ţinteşte o cotă de piaţă de 50%. Producţia pentru TopClass 500 va începe în luna noiembrie a acestui an, primul autovehicul fiind livrat în februarie 2014. Anul viitor, vor fi produse aproximativ 50 de unităţi.

Cheia multifuncţională asigură comunicarea de la distanţă cu autocarul. Astfel, cu ajutorul acesteia, şoferul are posibilitatea să închidă şi să deschidă uşile, să testeze funcţionalitatea luminilor, să verifice nivelul de carburant şi AdBlue, să regleze temperatura interioară.

TopClass 500

3 modele, fiecare având trei punţi

S 515 HDH – lungime 12.495 mm

S 516 HDH – lungime 13.325 mm

S 517 HDH – lungime 14.165 mm

Lăţime: 2.550 mm

Înălţime: 3.880 mm

Înălţime interioară: 2.100 mm

Motor: OM 471 LA EURO VI

Nr. cilindri: şase în linie

Cilindree: 12,8 l

Putere: 476 CP sau 510 CP

Cuplu maxim: 2.300 Nm, respectiv 2.500 Nm

Transmisie: GO 250-8 PowerShift

Rezervor motorină: 520 l

Rezervor AdBlue: 40 l

Nr. locuri: 46+1+1, 50+1+1, respectiv, 50+1+1

Cală bagaje: 8,9 mc, 11,4 mc, respectiv, 13,9 mc

Sistem frânare: EBS, ESP, ABS, ASR, Brake Assist.

Radu BORCESCU

Nisa, Franţa

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.