Master Planul este gata, cu Piteşti-Sibiu AUTOSTRADĂ. Urmează două săptămâni de dezbateri în Parlament, aprobarea prin lege şi ok-ul Comisiei Europene

Master Planul General în Transportui a fost definitivat de echipa de la Ministerul Transportului şi va fi prezentat în următoarele două săptămâni comisiilor de specialitate din Parlament, pentru dezbatere şi aprobare, prin lege. Ulterior, va fi trimis Comisiei Europene (CE), pentru obţinerea finanţării în exerciţiul bugetar 2014-2020.

Documentul final a luat în considerare criticile şi cerinţele transportatorilor, astfel că tronsonul Sibiu-Piteşti nu va mai fi drum expres, aşa cum apărea în proiectul lansat în dezbatere publică la 1 octombrie anul trecut, ci autostradă, pentru întregirea Coridorului IV Paneuropean – cum au cerut, de altfel, şi experţii CE.

Nu ştim dacă rezultatul prezidenţialelor a fost decisiv în această schimbare de macaz pe care nu doreau să o facă nici ministrul Transporturilor, Ioan Rus, nici premierul Victor Ponta, în timpul dezbaterii publice a proiectului, din octombrie 2014.

Astăzi, la conferinţa de presă organizată pentru prezentarea formei finale a Master Planului, ministrul Rus aarătat că „au fost identificate câteva proiecte critice, precum Valea Oltului” şi „în următoarele două săptămâni avem câștigătorul pentru fezabilitate la Autostrada Pitești – Sibiu”.

„S-au făcut analize, paraanalize și supraanalize. Concluzia este că, probabil, vom renunța la ideea de a faza acea autostradă, pentru că găsim resurse financiare și ne ducem direct cu autostradă, dat fiind că în zona respectivă de munte, înaltă, este complicat să refaci şantierele şi s-o tranformi din drum expres. Am analizat cu maximă corectitudine și vom intra direct la autostrada Pitești-Sibiu, de fapt Curtea de Argeș – Sibiu”, a precizat Ioan Rus.

El a adăugat că „oricum am face-o (drum expres sau autostradă – n.r.), lucrarea va dura 4 ani”.

ioan rus, masterplan 2

La mijlocul lui decembrie, Rus afirma, la finalul unor dezbateri din Parlament, că lucrările de construire a acestei investiţii – drum expres la acea dată – ar putea începe „într-un an şi jumătate – doi ani, în funcţie de cât de rapid va merge studiul de fezabilitate, cât de puţine contestaţii vor fi la licitaţiile de proiectare şi de execuţie în următorii doi ani, dar eu cu siguranţă nu apuc, poate numai dacă mă puneţi ministru pe următoarele cicluri…”.

Astăzi, Ioan Rus a prezentat Master Planulul final, cu priorităţile pe care le are în dezvoltarea infrastructurii rutiere pe următorii doi ani – 2016 şi 2017, ca şi când va rămâne la conducerea instituţiei nu numai până la alegerile parlamentare din 2016, ci şi după.

DN 7 Pitești – Sibiu, extins din loc în loc cu a treia bandă

Una dintre priorităţile pentru anul acesta este „demararea lucrărilor de extindere a actualului DN 7 Pitești – Sibiu cu banda a treia din loc în loc, pentru fluidizarea traficului”.

“Asta înseamnă că nu te duci 50 de km în spatele unui TIR. Te duci 5 km, după aia iar apar 3 km de trei benzi, o a treia bandă reversibilă. Ușurăm circulația”, a explicat el.

Ministrul a arătat că şi pe DN1 au fost identificate mai multe zone unde se poate face a treia bandă.  “Lucrările încep în acest an. Şi dacă te duci de la Comarnic la Brașov există zone unde este a treia bandă. Dacă s-a stricat TIR-ul, stă pe dreapta, nu încurcă toată circulația. Am identificat mai multe zone, astfel încât și acolo să se poată face la diverse distanțe a treia bandă. Costurile se vor duce spre circa 100 de milioane de euro. Nu sunt costuri enorme, dar rezolvă problemele critice pe care le avem astăzi în circulația rutieră din România, urmând ca autostrada să o tratăm separat”, a spus Rus.

Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, prinsă în Master Plan

Un alt proiect cerut insistent de transportatori şi pe care Ministrul Transporturilor anunţă că l-a prins pentru 2015 ca prioritate în Master Plan este autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni.

“Ne-am angajat că rezolvăm și problemele de dezvoltare economică a unor regiuni care astăzi sunt în dificultate pentru că nu există o infrastructură rutieră ca suport pentru dezvoltare. Și atunci dăm drumul la autostrada Ungheni – Iași – Tg. Neamț și de la Tg. Neamț la Tg. Mureș variantă de autostradă fazată (…) astfel încât în 2018 toate regiunile istorice ale României să fie legate între ele prin autostradă sau drum expres, și am putea face acest lucru dacă Parlamentul va fi de acord”, a precizat șeful Transporturilor.

Pe tronsoanele Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (100 km) şi Târgu Mureş – Târgu Neamţ (211 km) sunt în derulare licitaţii pentru revizuirea studiilor de fezabilitate

În proiectul iniţial al Master Planului de Transport, tronsoanele Paşcani – Iaşi – Ungheni (75 km) şi Târgu Mureş – Paşcani (280 km) figurau ca viitoare drumuri expres, cu investiţii necesare estimate la 450 milioane euro, respectiv 3,65 miliarde euro, fără TVA.

Federaţia Operatorilor de Transport din România (FORT) – Euroregiunea Nord-Est a solicitat, la dezbaterea publică din toamnă, includerea Autostrăzii “Moldova” (Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni), în Master Plan, argumentând că realizarea acestei şosele va genera apariţia de noi locuri muncă şi creşteri pentru turism şi exporturi.

50 de km de autostradă în 2015 şi 200 km la anul

Ministrul Rus a mai anunţat, la capitolul priorităţi, că anul acesta va da în circulaţie 50 de km de autostradă, iar în 2016, alţi 200 de km: “În acest moment avem spre 700 km de autostradă în operare. În 2016, cu siguranţă finalizăm şi vom putea circula pe Sibiu – Nădlac, pe Cluj – Borş, cu o excepţie între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău care ar putea fi finalizată în 2017, pe Cluj – Târgu Mureş, Târgu Mureş – Făgăraş, Sibiu – Făgăraş, Făgăraş – Braşov, în situaţia în care vom fi extraordinari de activi; dacă nu, în 2017. Cu certitudine vor fi încă 250 de kilometri de autostradă în 2016”.

autostrazi harta, master plan, masterplan 2

Deschiderile programate pentru acest an sunt: lotul 2 de la Nădlac – Arad (16,6 km), lotul 2 Timişoara – Lugoj  (25,7 km), Gilău – Nădăşelu (8,7 km) şi 4,9 km pe autostrada Bucureşti – Ploieşti. Despre nerealizarea acestui ultim tronson al A3, ce reprezintă, de fapt, conectarea cu Bucureştiul, amintim că a fost promisă de fostul ministru Dan Şova încă de acum 3 ani, dar actualul ministru dă vina pe primarul general Sorin Oprescu şi pe membrii CGMB.

„Nu există Plan Urbanistic General în acea zonă. Domnul Oprescu nu trebuie decât să ne spună dacă pe după blocul ăla sau ăla să facem autostrada”, a explicat, în stilul său, Ioan Rus.

2.700 km de autostradă şi drum expres de aproape 30 mld euro

Potrivit Master Planului, până în anul 2030 România ar urma să construiască 725 km de autostradă, 184 km de autostradă fazată (mai întâi drum expres) şi 1.809 km de drum expres. Costul total este estimat la 28,6 miliarde euro, inclusiv TVA.

Ioan Rus susţine că banii vor putea fi asiguraţi în următorii ani, astfel:

  • 6 miliarde de euro din finanţări europene şi cofinanţări din Bugetul de Stat
  • 4 miliade de euro din acciza la motorină, rovinietă, concesiuni şi parteneriate public-private
  • credite de la Banca Europeană de Investiţii, BERD şi Banca Mondială.

“Există şi surse BEI, BERD, Banca Mondială pe care nu le-am valorificat cum se cuvine”, a afirmat ministrul Transporturilor.

Prin programele cu finanţare europeană, România are la dispoziţie 1 miliard euro pentru perioada de alocare 2007-2013 (extinsă până la sfârşitul lui 2015) şi 5 miliade euro pentru intervalul 2014-2020.

“Ultima scuză este că nu avem bani”, a spus ministrul, arătând că până în prezent principalele probleme în domeniul dezvoltării infrastructurii au fost ineficienţa şi lipsa structurării proiectelor.

CNADNR se reîntoarce la Ministerul Transporturilor

Ministrul a adăugat că după revenirea la Ministerul Transporturilor, “cu arme şi bagaje”, CNADNR va trebui să prezinte un plan de management.

“În 25 de ani n-am avut niciodată”, a spus Rus.

Reîntoarcerea CNADNR la matcă va avea loc mâine, când Guvernul va aproba în acest sens o Ordonanţă de urgenţă.

Comarnic-Braşov se decide în februarie

La prezentarea de la Ministerul Transporturilor a fost prezent şi premierul Victor Ponta, care a cerut publicarea pe site-ul instituției a tuturor detaliilor publice ale negocierilor pentru construirea autostrăzii Comarnic-Brașov, astfel încât o decizie privind demararea lucrărilor să se ia până pe 15 februarie.

master plan, rus, ponta, vâlcov 2

El a dat vina pe Traian Băsescu pentru „întârzierea de de 8 luni, din cauza unei declarații prostești” a referitoare la fapte de corupție pe care Dan Şova le-ar putea lăsa „moştenire” la predarea mandatului de ministru către Ioan Rus.

Amintim însă că la începutul anului trecut Ponta „ameninţa” că “în aprilie ne urcăm pe buldozer şi începem lucrările”. La termenul scadent, Şova a anunţat că asocierea de firme câştigătoare a cerut o extensie, pentru negocierea cu băncile finanţatoare. De atunci a trecut un an, fără ca firmele să vină cu banii.

“Nu mai putem să stăm. (..) Vreau, pe 15 februarie, după ce toată țara știe, după ce toți reprezentanții politici și nepolitici știu cât ne costă, cât durează, care sunt obligațiile noastre, care sunt obligațiile companiilor contractoare, pe 15 să spunem ‘da’ sau ‘nu’, semnăm contractul și se apucă de treabă”, a anunţat premierul.

Ponta vrea pact politic pe 10 ani

Pe de altă parte, el le-a întins o capcană celor din opoziţie: “Dacă nu există un acord (politic – n.r.), nu are rost să pornim contractul. Contractul nu se termină în 6 luni sau într-un an; se termină în 3 ani. Este vorba de obligații pe 30 de ani ale statului român cu totul. Or, dacă cineva vine și zice ‘nu domnule, nu este bine; când vin eu la guvernare, îl oprim’, n-are rost să-l mai pornim, că pățim ca și cu autostrada Transilvania”.

Premierul Ponta a spus că întreg Master Planul de Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens între toate forţele politice, încheiat pe o perioadă de minimum 10 ani.

Boagiu: “PNL nu va semna salvarea politică și financiară a lui Ponta și a baronilor locali

Însă fostul ministru Anca Boagiu i-a replicat, ulterior, că „PNL nu își va asuma niciodată așa-zisul plan, numit mincinos Master Planul General în Transporturi, care este, practic, planul de salvare politică și financiară al lui Victor Viorel Ponta și al baronilor locali ai PSD”.

„După 3 ani în care a pierdut finanțări de 3 miliarde de euro din cauza incompetenței și apetitului pentru contracte ilegale, Ponta vrea acum pact politic pentru autostrăzi”, a acuzat ea.

“Dacă doriți pact pentru autostrăzi, finalizați lucrările care au întârzieri de doi ani, respectați coridoarele care ne leagă de Europa, nu vă mai bateți joc de bani, nu mai licitați lucrări care depășesc Bechtel, nu mai mințiți și asumați-vă, măcar o dată în viață, responsabilitatea reală de șef al unui Guvern anti-români”, i-a cerut Boagiu premierului.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.