2011 va fi un an mai bun…

Dar nu pentru ca va atinge un nivel asemanator cu perioada pre-criza, ci, pur si simplu, datorita raportarii la 2010, un an extrem de greu.

Am realizat o analiza privind evolutia pietei vehiculelor comerciale, iar concluziile si asteptarile sunt asemanatoare pentru toti cei care activeaza pe acest segment. Situatia inca tulbure a economiei romanesti face ca toate previziunile sa fie rezervate. Toata lumea vorbeste de o crestere, dar aceasta se va raporta la situatia catalogata de multi drept „dramatica“, a ultimilor doi ani, cand piata vehiculelor comerciale a cunoscut o cadere de peste 70% fata de perioada pre-criza.

Majorare de 10%

Desi toata lumea se fereste sa pronunte cifre exacte, asteptarile privind cresterea vanzarilor se situeaza in jurul a 10% fata de anul trecut. Inca din ultima parte a anului 2010, transportul international a dat semne de revigorare, cresterea vanzarilor de vehicule destinate acestui segment fiind asteptata si in 2011. Discutam, in general, de vehicule grele, noi. In ceea ce priveste celelalte segmente, cum ar fi distributia sau constructiile, sperante exista, insa nu se poate vorbi inca de o imbunatatire notabila. Investitiile in infrastructura ale statului vor face practic diferenta. De asemenea, intrarea economiei nationale pe un trend crescator stabil va influenta mult nevoia de transport si, astfel, si vanzarile. Vanzarile de vehicule second-hand au cunoscut cresteri importante, datorate preturilor foarte atractive, dar si faptului ca, pentru multi operatori de transport, acestea au devenit singura varianta posibila de crestere sau inlocuire a flotei. Oricum, disponibilitatea tot mai redusa a acestor vehicule pe piata, cresterea preturilor dar si majorarea taxelor privind protectia mediului vor conduce la o temperare a vanzarilor pe segmentul second-hand.

Preturile la vehicule vor creste

Caderea abrupta a pietei, precum si faptul ca revenirea pare a fi una lenta au facut ca afacerile sa fie regandite. Eficienta si scaderea costurilor au fost cuvintele de ordine. In mod inevitabil, preturile au scazut mult la vehiculele co merciale, din cauza stocurilor acumulate si a numarului mare de reposesii. Astazi, tendinta se inverseaza si se inregistreaza cresteri ale preturilor, mai abrupte la vehicule second-hand. La majorarea preturilor contribuie si costurile tot mai mari cu materia prima. Totusi, presiunea generata de criza este inca prezenta si preturile, probabil, se vor majora lent catre – asa cum afirma producatorii de vehicule comerciale – „un nivel acceptabil, in care activitatea sa se poata desfasura profitabil“. In plus, trebuie analizata si situatia reposesiilor. 2009 a fost cel mai negru an din punctul acesta de vedere, 2010 a fost deja mult mai bun, iar in acest an numarul reposesiilor va scadea si mai mult, atat datorita faptului ca piata transporturilor a devenit mai sigura, dar si pentru ca dupa trei sau patru ani de plata a ratelor, nu mai merita pentru firmele de transport sa dea vehiculele inapoi.

Fara finantare, nu se poate

In ciuda nevoii in crestere pentru transport si, implicit, pentru vehicule comerciale, vanzarile nu pot inregistra cresteri semnificative fara posibilitati reale de finantare. Trebuie sa avem in vedere faptul ca majoritatea transportatorilor isi achizitioneaza vehiculele prin finantare si vor exista in continuare dificultati in obtinerea acesteia. Criza a aratat riscurile la care bancile si societatile de leasing sunt expuse si a creat o prapastie greu de trecut intre conditiile minime pe care astazi aceste organismele cer pentru a accepta finantarea si posibilitatile mult diminuate ale firmelor de a in deplini macar conditiile din perioada premergatoare crizei. Practic, trans portatorii au o mare problema cu lichiditatile, iar avansul cerut pentru incheierea contractelor de finantare a devenit foarte consistent, fara a mai discuta despre dobanda si garantii. Astfel, pentru moment, achizitia de vehicule comerciale pare sa se fi transformat intr-un lux, la care doar anumite firme mai au acces. In general, companiile mari sunt cele capabile sa gaseasca in continuare finantare, dar, conform celor mai recente statistici ale Autoritatii Rutiere, doar 3% dintre operatorii de transport au flote mai mari de 20 de vehicule. Iar 20 de vehicule nu inseamna nici pe departe o firma mare. In aceste conditii, firmele captive de finantare ale producatorilor de vehicule comerciale joaca un rol extrem de important pentru impulsionarea vanzarilor, dar si aici exista limite, in conditiile in care disponibilitatea la risc nu poate fi prea ridicata.

Semne de maturizare a pietei

In perioada in care afacerile s-au dezvoltat intr-un ritm extrem de alert, „nenatural“, cum afirma unii analisti, nu s-a tinut cont, cu precizie, de eficienta fiecarei investitii. Bineinteles, la ora actuala, lucrurile s-au schimbat mult, iar achizitia unui vehicul este privita de catre tot mai multi transportatori prin prisma costurilor totale de de tinere (TCO). Acest indicator isi face tot mai mult loc intre factorii ce stau la baza deciziei de a cumpara si, in aceste conditii, nevoia de predictibilitate a costurilor legate de operarea vehiculului devine tot mai mare. Experienta anterioara in utilizarea unui vehicul, imaginea marcii sunt factori importanti, dar, in special, pachetul pe care un vanzator il pune la dispozitie operatorului de transport va face diferenta, pe viitor, in decizia de a achizitiona o masina. Iar acest pachet presupune o configuratie tehnica optima, care sa duca la costuri de exploatare reduse, consum scazut de carburant in cazul autovehiculelor, costuri de service bine stabilite, posibilitati de monitorizare a modului de exploatare a vehiculului, programe de pregatire pentru angajati etc. Asistam, fara indoiala, la o schim bare de mentalitate, iar cuvantul de ordine este „eficienta“.

Paul Dinu, responsabil divizie suprastructuri Hiarom Invest (dealer Carnehl):

„Daca ar fi sa analizam primele doua luni ale lui 2011, comparativ cu primele doua luni ale lui 2010, se poate observa o crestere semnificativa. Unii spera la o crestere de circa 40% pentru acest an; impresia mea este ca vom avea o crestere, dar nu asa de mare. Mizez pe cresterea segmentului de vehicule noi pentru constructii. Anul trecut, segmentul de international a mers bine si a inregistrat si o mica crestere. Segmentul care va inregistra o crestere si in 2011, din punctul meu de vedere, este segmentul autospecializatelor. In ceea ce priveste preturile, toti producatorii anunta cresteri ale acestora din cauza scumpirii materiei prime si automat acestea se vor reflecta in majorari catre clientul final. Un foarte mare accent se va pune pe serviciile post vanzare si finantare. Daca pana acum societatile de leasing sau bancile nu au finantat la volumul asteptat de piata si, automat, am avut un «blocaj financiar», incepand cu acest an, vor fi obligate sa reinceapa finantarea la adevaratul volum. Pentru compania nostra, preconizam ca si in anul 2011 vom avea o crestere, cel putin in trendul pietei, avand in vedere ca si anul trecut am avut o majorare a cifrei de afaceri fata de 2009 (mai mult decat dublu).“

Milos Lalovic, Market Manager Iveco Romania:

„Anul 2011, in opinia noastra, va fi un an interesant, un an in care toata lumea se asteapta ca piata sa isi revina un pic. Deja incepand cu anul 2010, piata s-a mai dezmortit, cel putin in ceea ce priveste segmentul vehiculelor grele – ma refer, in mod special, la transportul international, care va inregistra cresteri si in acest an. Aceasta revenire depinde, insa, si de alti factori, iar conjunctura politica se pare ca nu ne ajuta prea mult. Strategia de impulsionare a vanzarilor va fi adaptata fiecarui produs in parte si, bineinteles, pietei. Intotdeauna vom sublinia performantele tehnice, care vor fi coroborate cu pret de campanie si servicii. Din cauza situatiei existente pe piata, nu putem estima actiunile pe care le vom face si nici continutul acestora. Speram ca in 2011 sa avem rezultate mai bune fata de 2010, sa ne consolidam pozitia de lider de piata. Vom continua sa aducem produse noi, mai performante si mai ecologice pentru clientii nostri. Incercam ca in fiecare an sa fim aproape de acestia.“

Sergiu Molin, director comercial pentru Romania al Grupului Magyar:

„2010 a reprezentat pentru noi o crestere de 10% fata de 2009, iar 2011 va fi, speram, mai bun ca 2010. Segmentul pe care activam este acela al cisternelor noi si credem ca in aceasta zona piata va inregistra cresteri. In ceea ce priveste preturile pentru vehicule, acestea vor creste, mai ales ca se constata o majorare rapida a preturilor la materiile prime. Astfel, vom asista la o crestere a preturilor atat la transport cat si la vehicule. Piata ramane, insa, instabila, intrucat cauzele crizei nu au fost inlaturate, deci pericolul revenirii in criza este prezent si va fi pe tot parcursul acestui an. 2011 va fi un an de stabilizare a actorilor existenti pe piata de transport cat si pe piata de utilaje de transport. Pentru Magyar, exista un singur drum si o singura directie: imbunatatirea raportului calitate/pret prin marirea performantelor tehnice si pastrarea preturilor.“

Marc Richard Steib, marketing & sales manager divizia de camioane Mercedes-Benz Romania:

„Am observat un nivel mai inalt al cererii la inceputul anului si o crestere substantiala a comenzilor. Putem observa o majorare a volumului importurilor si exporturilor, astfel incat ne asteptam la o crestere a cererii pe segmentul de transport international. Mai mult decat atat, daca ne uitam la productia industriala, care a crescut substantial de la o luna la alta, ne asteptam ca acest aspect sa conduca la o crestere a cererii de transport. Segmentul constructiilor va fi revitalizat de catre bugetele alocate pentru constructia autostrazilor si pentru intretinerea drumurilor nationale si am observat ca au fost alocate bugete pentru infrastructura pentru acest an. Mercedes-Benz Atego, care este detinatorul titlului «Camionul Anului», are un potential inalt pe piata romaneasca si ne asteptam la o crestere si pe segmentul de distributie. Diminuarea stocurilor, reluarea comenzilor pentru camioane noi, absorbtia vehiculelor provenite din reposesii sunt factori ce vor conduce la o crestere a preturilor de achizitie. Mai mult decat atat, preturile materiilor prime au crescut si, la fel, pretul energiei. In ceea ce priveste vanzarile, in general, companiile de transport vor analiza in primul rand costul total de detinere (TCO). Astfel, consumul record al modelului Actros, ofertele de finantare proprii, adaptate necesitatilor clientilor si contractele extinse de ser vice ne vor ajuta sa imbunatatim activitatea partenerilor nostri si vor constitui argumente solide pentru incheierea unor noi parteneriate. Ne-am depasit obiectivele pentru 2010 si suntem convinsi ca 2011 va fi un an mai bun pentru economia romaneasca. Estimam o tendinta pozitiva si sunt sigur ca va fi un an bun pentru a adopta noi strategii, pentru a incepe noi parteneriate si pentru a fi proactivi.“

Eugen Grigoras, Brand Manager Porsche Romania:

„Estimez o crestere moderata a pietei, undeva la 10% comparativ cu 2010. Din pacate, domeniile care ar fi putut genera crestere si in segmentul de vehicule comerciale, precum constructiile sau distributia, nu au perspective deo camdata. Piata va avea, in con tinuare, un nivel limitat, estimat la 12.000 unitati pentru anul 2011. Unul dintre avantajele Volkswagen in fata competitorilor este faptul ca toate motoarele respecta norma de poluare EURO 5, fiind concepute dupa trendul actual, cilindree mica si putere mare, consum mic, costuri de intretinere mici si emisii scazute. Desi nu suntem una dintre marcile ieftine, fiabilitatea Volkswagen este una cunoscuta iar acesta este un atu important in pastrarea clientilor, la care se adauga reteaua de service si pachetele de servicii pe care vrem sa le oferim pe viitor. Batalia nu mai poate fi dusa doar pe pretul de achizitie, acesta uniformizandu-se in ultima vreme, ci pe pachete complexe de servicii. Un alt stimulent al van zarilor va fi aparitia modelului Amarok, ce constituie o premiera absoluta, cu ajutorul caruia vom incerca sa aducem clienti noi, dar si face-lift-ul unui model de succes, Crafter, programat pentru a doua jumatate a anului, face-lift care va face ca toata gama de vehicule comerciale sa fie complet noua, inclusiv ca design. Volkswagen a fost pe primul loc in 2010 la importurile de vehicule comerciale usoare si, odata ajunsi numarul unu, telul nostru este sa ne pastram si sa ne consolidam aceasta pozitie.“

Cristian Helwig,director comercial Renault Trucks Romania:

„In acest an, nu vor fi cresteri semnificative fata de 2010, iar piata se va situa in jurul a 2.500 unitati, in gama de peste 6 t. Achizitiile importante vor fi realizate de catre firmele foarte mari de transport international. Este posibil ca inmatricularile de vehicule second-hand sa inregistreze o crestere, insa acest lucru nu va putea fi cuantificat din cauza imposibilitatii de a avea date in acest segment. In ceea ce priveste preturile pentru vehicule comerciale, acestea vor creste. Trebuie sa avem in vedere faptul ca reducerea cererii pe piata a dus la scaderea volumului de productie, iar acest lucru conduce automat la cresterea costului de productie. Impulsionarea vanzarilor nu poate fi facuta decat prin existenta unor servicii financiare adecvate situatiei actuale, iar apetenta pentru risc dar si schemele de finantare flexibile pot influenta enorm vanzarea. Pentru Renault Trucks, anul 2011 va fi unul excelent.“

Tord Holmström, Managing Director Scania Black Sea Unit (Scania Romania si Scania Bulgaria):

„Prevedem o crestere a pietei in 2011 cuprinsa intre 100 si 150%, dar de la un nivel foarte scazut. Utilizarea vehiculelor comerciale este in crestere, tarifele de transport de asemenea, iar acestea sunt semnale bune in cadrul acestei industrii. Anul acesta, alegerea va fi pentru vehicule noi, cu cerinte mai mari pentru solutii de transport eficiente din punct de vedere al costurilor. Vehiculele uzate vor continua sa fie foarte importante, dar probabil ca procentual vanzarile nu vor creste atat de mult cat cele pentru vehicule noi. Teoria spune ca daca si cererea se majoreaza si oferta ramane la acelasi nivel, preturile vor creste. Acest lu cru este valabil pentru vehiculele noi. Pentru vehiculele uzate, oferta de vehicule bune a scazut drastic, iar cererea ramane constanta, ceea ce este de natura sa duca, de asemenea, la o crestere a preturilor. Probabil va fi recuperata caderea de 1/3 a preturilor in timpul crizei. Pentru Scania, principalul argument in impulsionarea vanzarilor va fi acelasi ca si pana acum, indiferent daca vor fi timpuri bune sau rele. Nivelul calitativ conteaza si orice transportator ar trebui sa isi evalueze intotdeauna achizitia prin studierea costurilor totale de operare. Ne asteptam ca 2011 sa fie un an mai bun pentru noi decat 2010. Vom fi inca departe de nivelurile din 2007, dar cel putin vom face un pas substantial in acea directie. Intentionam sa ne crestem investitiile in reteaua noastra de servicii, precum si la nivelul serviciilor pe care le oferim.“

Valentin Rieber, director general Schwarzmüller Romania:

„Anul 2011 va fi un pic mai bun decat 2010. Principale cresteri se vor inregistra pe segmentul de vehicule grele, in special pe partea de transport international specializat. De asemenea, vor creste vanzarile de vehicule second-hand. Pretul pentru vehicule comerciale va creste constant pana spre sfarsitul anului, cand probabil va ajunge la nivelul anului 2008. In ceea ce priveste argumentele pentru impulsionarea vanzarilor, ca de obicei, pe piata noastra, conteaza pretul si finantarea. Pentru noi, anul 2011 va fi unul stabil, pregatitor pentru o dez voltare ulterioara, cand piata va fi «reglata».“

Christian Coolsaet, Managing Director Volvo Romania:

„In prezent, se inregistreaza o cerere mai mare de camioane decat in 2010, deci putem spune ca 2011 va fi mai bun decat anul trecut, mai ales in contextul in care 2010 a fost un an foarte slab, cu exceptia ultimului trimestru, cand au avut loc multe inmatriculari, care au adus cifrele peste nivelul anului 2009. Companiile mari sunt cele care astazi achizitioneaza camioane noi, dar asta nu inseamna ca jucatorii mai mici sunt inactivi, ci se orienteaza catre camioanele uzate, care sunt mai accesibile din punctul de vedere al cash-flow-ului de care dispun. Pe partea de camioane rulate, am fost capabili sa lansam o oferta foarte competitiva si am putut observa ca acestea merg in special catre companiile de dimensiuni reduse. Segmentul transportului international, din punctul nostru de vedere, este sectorul pe care se inregistreaza cea mai mare cerere. Sectorul rigidelor (in special pentru constructii) arata un interes timid, dar in crestere. Se manifesta un interes foarte mare fata de modelul FMX, dar cel mai dificil lucru se va dovedi gasirea finantatorilor pentru echipamente de constructii. In ceea ce priveste preturile, acestea sunt in crestere. Va mai trece o vreme pana cand vom ajunge inapoi la nivelurile de preturi din 2007, dar trebuie sa ne indepartam de nivelurile de preturi inregistrate in 2009. In medie, preturile noastre trebuie sa creasca anul acesta cu peste 4-5% la vehicule noi pentru a ne putea permite sa producem eficient. La vehiculele rulate, preturile sunt cu 20-30% mai mari decat in urma cu un an. Cred ca cifrele reale pe anul trecut pentru autovehiculele noi grele se situeaza undeva la 1.500- 1.800 unitati, iar rezultatele de anul acesta vor fi mai bune.“

Pagini realizate de Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.