2021 ar putea fi un an al surprizelor…

… plăcute. Este concluzia la care am ajuns în urma unei discuții purtate cu Vlad Mustață, Associate Industrial Agency Colliers International, pe tema tendințelor acestei perioade în zona pieței locale de spații industriale.

Vlad Mustață

Aceasta după ce piața de spații industriale și logistice și-a încheiat în România cel mai puternic an din istorie. Specialiștii din cadrul Colliers International sunt de părere că 2021 nu ar trebui să fie prea diferit, întrucât se mențin premisele și tendințele recente care au susținut dezvoltarea depozitelor. Este vorba despre creșterea comerțului electronic, despre necesitatea de a răspunde unei extinderi rapide a schemelor moderne de retail la nivel național, și, bineînțeles, despre nevoia înlocuirii stocului vechi și necompetitiv (inclusiv din punct de vedere al siguranței). Există, de asemenea, un potențial pentru afaceri pe fondul Brexitului și al revizuirii relațiilor dintre UE/SUA și China.

Retailul continuă să fie sub presiune, dar consultanții Colliers International văd motive de optimism. Creșterea vânzărilor online a depășit-o cu mult pe cea a magazinelor tradiționale în 2020, o tendință care se va menține și anul acesta.

Sale and Lease Back pe piața industrială, între tendințe

În perioada de pandemie, zona spațiilor industriale a beneficiat de o atenție sporită și de o optică puțin schimbată din partea investitorilor, care au început să așeze astfel de investiții în portofoliile lor. Iar, în acest context, s-a putut remarca, potrivit lui Vlad Mustață, înmulțirea tranzacțiilor de tip Sale and Lease Back, atât la nivel european, cât și la nivelul României.

„Logistica a mers bine, în general, mai ales pe zona FMCG, care nu a fost la fel de puternic afectată precum domeniul automotive”, spune Vlad Mustață. Dar, în ciuda crizei, în prezent sunt companii din industria auto care analizează România pentru investiții noi în producție.

„2020 a fost un an record din punctul de vedere al proiectelor concretizate pe piața spațiilor industriale, și a reflectat acțiunile demarate în 2019. Dar faptul că o parte importantă dintre proiecte nu a fost amânată reprezintă un semnal pozitiv.”

Speranțe din industria auto

„Sunt proiecte care au fost pornite în 2020 și se vor finaliza în 2021, chiar dacă mai puține decât în cursul anului trecut. În plus, sperăm ca proiectele care au fost puse în așteptare anul trecut să se deblocheze în cea mai mare parte. De asemenea, ne putem aștepta la investiții în producție anul acesta și chiar suntem în discuții cu câteva companii care analizează țara noastră, în majoritate din industria auto, sector pentru care zona Transilvaniei este foarte atractivă, datorită forței de muncă bine calificate și centrelor universitare. Există interes și pentru Moldova, dar aici există în continuare problema accesului”, a mai arătat Vlad Mustață.

El a remarcat și numărul important de discuții purtate pentru construcția de spații cu fonduri europene, neconcretizate însă, din cauza problemelor pe care le ridică achiziția de terenuri și obținerea de autorizații pentru construcție.

„Sper că, în 2021, se vor debloca proiectele puse în așteptare anul trecut. După un an cu lockdown, companiile ar trebui să considere că pot beneficia de o anumită predictibilitate, pentru că 2021 nu poate fi mai rău decât 2020.”

Oază de stabilitate

De remarcat faptul că piața spațiilor industriale pare să reprezinte o oază de stabilitate, în această perioadă caracterizată de neprevăzut, chiar dacă, spre deosebire de anii trecuți, zona de forță majoră este mult mai bine definită în contracte, incluzând elemente precum stare de urgență sau alertă. În rest, lucrurile nu s-au schimbat din punctul de vedere al perioadelor contractuale, inclusiv chiriile rămânând constante sau cu o ușoară tendință de scădere, în special datorită concurenței dintre dezvoltatori, care au continuat să construiască și în 2020, chiar dacă într-un ritm mai redus decât în 2019. Iar, în această situație, cei care au nevoie de spații noi pot găsi soluții într-o perioadă relativ redusă.

„Marii dezvoltatori își țin un stoc speculativ drept tampon, pentru a face față unor cereri spontane. În același timp, achiziționează terenuri, pe care le pregătesc, din punctul de vedere al autorizațiilor, pentru dezvoltări noi, astfel încât în 6-12 luni să poată oferi un spațiu solicitat”, a mai menționat consultantul Colliers, care apreciază că și în 2021 chiriile se vor menține la un nivel constant, piața românească oferind soluții la nivel european pentru orice tip de cerere.

Important este însă să ai lângă tine un consultant bun, care să te așeze în zona care ți se potrivește.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.