Indexul Logistic Agility – Mai multa precautie…

Ca si anul trecut, Agility, unul dintre cei mai importanti provideri de servicii de logistica integrata si supply-chain la nivel mondial, impreuna cu Transport Intelligence, expert international in domeniul cercetarii si analizei din industrie, au intervievat 375 de factori de decizie din domeniu pentru a afla care sunt perspectivele logistice ale anului si care sunt rezultatele ultimului an.

Indexul Logistic Agility pentru Piete in Dezvoltare studiaza 45 de piete in dezvoltare si identifica factorii care fac o piata atractiva pentru investitiile logistice. Aflat la a patra editie, Indexul analizeaza o serie de date provenind de la diversi operatori, care fac posibila o comparatie intre tari, cu punctele lor forte sau mai slabe. Reamintim faptul ca Agility este o companie cotata la bursa, care are o cifra de afaceri de 4,8 miliarde USD si dispune de peste 22.000 angajati in 100 de tari.

Afaceri la turatie redusa

Conform Indexului publicat la jumatatea lunii ianuarie de Agility, tulburarile economice mondiale au incetinit dezvoltarea pietelor emergente in 2012, dar acestea raman, totusi, puncte de interes pentru investitori, producatori si factori de decizie din domeniul logistic, chiar daca acestia sunt inca afectati de incertitudinile din SUA si Europa. Pietele in dezvoltare simt efectul reducerii globale a activitatii din 2012, dar, in general, au dus-o mai bine decat tarile dezvoltate, care reprezinta principalele piete in domeniu. Cele 45 de piete studiate in cadrul Indexului Agility au inregistrat o crestere de aproximativ 4,4%, in timp ce SUA de numai 2,2% iar Europa a inregistrat chiar o scadere de 0,2%. Pe drumul catre 2013, entuziasmul pentru pietele emergente este puternic in randul profesionistilor din domeniul comercial si logistic, chiar daca arata semne ca regandesc importanta fortei de munca ieftine, incepand sa studieze solutii in afara asa-numitelor tari BRIC, printre care se numara China, Brazilia, India si Rusia. 73% din cei intervievati considera ca perspectivele pentru pietele emergente in 2013 sunt „bune” sau „foarte bune”. Procentul este asemanator celui de anul trecut, dar proportia celor care le considera „foarte bune” a crescut de la 14 la 22%. Insa perspectivele generale sunt mai putin optimiste: 46% asteapta o crestere globala modesta, in timp ce 47% spun ca PIB-ul global va stagna. „Increderea mediului de afaceri este crescuta pentru o asa mare incertitudine economica globala”, a declarat Essa Al-Saleh, presedinte si CEO al Agility Global Integrated Logistics. „Indexul acestui an demonstreaza ca acestea vor continua sa ofere unele dintre cele mai bune oportunitati pentru o crestere a afacerilor pe termen scurt sau lung. In ciuda cererii slabe pentru exporturi in Europa si SUA, increderea in lumea aflata in dezvoltare este mare, iar investitiile continua”, a spus, la randul sau, John Manners-Bell, chief executive la Transport Intelligence.

BRIC continua sa domine, dar arata slabiciuni

Tarile BRIC raman cele mai dominante piete emergente pentru investitori, exportatori, producatori de bunuri de consum si furnizori logistici. Pentru cel de-al doilea an consecutiv, profesionistii din domeniul comercial si din cel al logisticii au nominalizat China, India, Brazilia si Rusia ca locurile care este cel mai posibil sa se dezvolte in hub-uri logistice importante in urmatorii cinci ani. Totusi, Indexul subliniaza slabiciuni in fiecare tara BRIC. China se confrunta cu cresteri ale pretului la forta de munca, cu lipsa de pregatire profesionala si cu discordante in venituri. India dispune de o infrastructura slaba si gradul de birocratie descurajeaza prospectiunile, exporturile Braziliei incetinesc, iar Rusia ramane dependenta de exporturile de energie si resurse.

Sase „stele” in ascensiune

Studiul indica sase piete in ascensiune, pe langa tarile BRIC, si anume Indonezia, Turcia, Vietnam, Mexic, Emiratele Arabe Unite si Africa de Sud, care se afla toate in top 10 al pietelor logistice majore ale viitorului, precum si in cel al pietelor cu potential pentru investitii in urmatorii cinci ani. Arabia Saudita, Indonezia, EAU, Malaiezia, Mexic si Turcia s-au clasat, de asemenea, in top 10 general al Indexului, cu Turcia ca „new entry”. In Orientul Mijlociu, promisiunile timpurii aratate de Primavara Araba au cam expirat, afectand performantele pietelor, chiar daca cele mai stabile tari din regiune se distanteaza prin accelerarea dezvoltarii si imbunatatirea abilitatii lor de a concura cu tarile BRIC. Emiratele Arabe Unite, Qatar, Oman si Kuweit s-au clasat primele in Indexul general in randul pietelor mai mici (tari cu PIB sub 300 miliarde USD). Ca grup, tarile din Golf s-au remarcat drept natiunile cu cea mai buna conectivitate a pietei, in privinta infrastructurii de transport, a conexiunilor aeriene si maritime si a eficientei operatiunilor vamale. „Indexul confirma faptul ca marea parte a Orientului Mijlociu ramane un loc stabil si promitator pentru a face afaceri, in ciuda dificultatilor intampinate de alte economii din cadrul Primaverii Arabe, cum ar fi Egipt, Tunisia si Bahrain”, a spus Al-Saleh. Aceste trei tari au aratat, in cadrul Indexului, un declin abrupt, o scadere drastica a indicatorilor economici si sociali si eroziunea infrastructurii si capacitatii de transport. Numai 13% din profesionistii din domeniu au declarat ca tarile Primaverii Arabe sunt „gata sa creasca si sa absoarba investitii”.

Cine arunca manusa… si coridoare comerciale

Cum am subliniat, tarile BRIC raman favoritele domeniului logistic ca potentiale hub-uri, dar o serie de piete asiatice sunt gata sa concureze pentru intaietate. In randul celor 20 de tari vazute ca avand cel mai mare potential, Asia domina puternic, prin intermediul unor state precum Indonezia, Vietnam, Bangladesh, Thailanda, Malaiezia si Pakistan. Din punctul de vedere al coridoarelor comerciale, cifrele arata clar impactul contractiei economice europene. Exporturile oceanice ale Chinei catre SUA au depasit cu mult nivelul celor catre Uniunea Europeana, acestea din urma scazand cu 9,8%. In timp ce exporturile Chinei catre SUA pe aerian au ramas la acelasi nivel cu cel din 2011, cele catre UE au scazut cu 11,7%. Cei intervievati in cadrul studiului s-au aratat mai optimisti in privinta comertului in interiorul continentului asiatic. Coridoarele comerciale intra-asiatice au fost cotate de catre respondenti ca avand cel mai mare potential de crestere comparativ cu orice alt coridor bazat pe pietele emergente pentru 2013. In acelasi timp, profesionistii intervievati se arata mai optimisti in privinta perspectivelor Statelor Unite decat ale celor europene. 59% dintre respondenti estimeaza ca SUA va inregistra o crestere modesta, iar 68% anticipeaza o stagnare sau chiar o contractie a Uniunii Europene pentru acest an.

Goana dupa eficienta

Cum ne-am obisnuit deja, toata lumea urmareste o reducere a costurilor, unele dintre modalitatile prospectate de catre cei intervievati in cadrul Indexului Agility fiind relocarea facilitatilor de productie sau schimbarea modurilor de transport. Pe partea de productie, Mexicul si Turcia isi iau avant in topuri ca destinatii de „near-sourcing” pentru pietele SUA si UE. La nivelul transporturilor, presiunea de reducere a costurilor pare a conduce la un transfer de la mai costisitorul transport aerian catre transportul naval oceanic. Volumele pe aerian au scazut cu 2,4%, in timp ce volumele expeditiilor oceanice au cunoscut o crestere cu 1,7%. In acelasi timp, 62% dintre expertii care au participat la studiu considera ca, in viitor, China va pierde din capacitatea de productie in favoarea altor piete emergente, din cauza cresterii costurilor de productie.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.