4matic pentru toată gama MB

Pe tinuturi muntoase, Mercedes-Benz si-a prezentat gama completa de vehicule utilitare, acum in varianta cu tractiune integrala, 4matic. Evenimentul a adus si noutati precum Vito Shuttle si Vito Crew, dar si o editie aniversara Viano.

Evenimentul s-a desfasurat la Torino, Italia, intr-o atmosfera de sarbatoare, locatia fiind aleasa pentru ca, asemenea constructorului german care implineste 125 de ani, si in capitala Piemontului se aniverseaza 150 de ani de la unificarea Italiei. Pe langa sarbatoarea comuna, la alegerea locatiei a contribuit, bineinteles, si relieful muntos din zona, ideal pentru demonstratia ce urma sa vina.

Eveniment cu mare fast

Inca de la inceput, totul a fost fastuos, conferinta de presa desfasurandu-se la fosta pista de incercari a unei fabrici Fiat, pe terasa cladirii ce a fost transformata acum intr-un shopp ing-mall. Noutatea adusa de acest eveniment a reprezentat-o echiparea modele lor Vito si Viano, proas pat lansate in toamna anului trecut, cu tractiune integrala. Daca Viano si Vario au primit tractiune integrala permanenta, in cazul modelelor Sprinter si Vito s-a mers pe varianta cu tractiune integrala nepermanenta. Tot la capitolul noutati, remarcam si aparitia a doua noi configuratii de Vito, Crew si Shuttle, prima dintre ele fiind destinata echipelor de muncitori, avand 8+1 locuri, iar cea de a doua, Shuttle, fiind destinata transferurilor de la hotel la aeroport sau altor activitati similare, avand 7+1 locuri.

Personajele principale

Vedetele evenimentului au fost modelele Vito, Viano, Sprinter si Vario, evident – cu tractiune integrala. in cazul lui Vito si Sprinter, se poate cupla sau decupla tractiunea integrala prin simpla apasare a unui buton in timp ce masina sta pe loc, apasand pedala de ambreiaj. In schimb, la Viano si la Vario, acest tip de tractiune este permanenta, cu mentiunea ca la seniorul gamei, Vario, este montat si un diferential.

Drive-test sa fie…

Testele au debutat cu plecarea de la hotel spre prima etapa, acest traseu fiind parcurs cu „deliciosul“ Viano Avantgarde Edi tion 125. O adevarata desfatare, atat la volanul acestuia, unde cei 224 CP alearga ca niste armasari salbatici, dar si ca pasager, unde pielea scaunelor dar si modul in care acestea parca se muleaza pe corp te face sa nu-ti doresti sa mai cobori din ele. Confortul este la el acasa, spatiul este berechet, iar cuvintele pentru a de scrie sen za tia de lux sunt insuficiente. De spre consum nu aducem vorba pentru ca stim la ce sa ne asteptam de la un motor V6. Odata ajunsi la prima locatie, in Susa, la aproximativ 70 de kilo metri de Torino, am lasat Viano-ul aniversar pentru modelele cu tractiune integrala, fiind randul acestora sa intre in lumina reflec toarelor.

Proba de indemanare

Locatia aleasa este un poligon unde sunt mai multe circuite pentru testarea indemanarii. Dupa ce ne-a fost prezentata importanta sistemului ESP Adaptive cu care sunt echipate modelele 4×4 ale acestei game, am trecut la treaba. In prima etapa, trebuia urcata o panta care avea diferite tipuri de asfalt, mai exact diferite grade de aderenta, la care se adauga stropirea cu apa a partii carosabile. Aici se urmarea urcarea pantei in forta, cu si fara tractiune integrala, pentru a putea fi sesizate diferentele. S-au facut si plecari de la mijlocul acelei pante pentru a pune in evidenta sistemul Hill Assist si nu putem sa omitem si „liniutele“ facute intre jurnalistii prezenti, care, in afara de a destinde atmosfera testului, au scos in evidenta, inca o data, diferentele intre diverse tipuri de tractiuni, motoare si modele. Etapa a doua de testare in aceasta locatie s-a desfasurat pe o pista in linie dreapta, stropita in permanenta cu apa, unde au fost modelate cateva trasee folosindu-se conuri. Dupa o scurta recunoastere a traseului, testarea presupunea schimbarea directiei brusc, pornind de la 20 km/h cu acce leratia calcata la podea, cu ajutorul acestui exercitiu fiind inca o data puse in evidenta diferentele intre tractiune 4×2 si 4×4 dar si interventia sistemului ESP Adaptive, calculat special pentru acest tip de vehicule. Pentru a ne intari increderea in acest sistem, ne-a fost facuta o demonstratie in care un Vito echipat cu ESP tracta o rulota cu o viteza de 80 km/h. Se simula balansul rulotei si prin interventia sistemului s-a demonstrat ca rulota a putut fi readusa pe trasa initiala.

…momentul off-road

Dupa ce s-a incheiat prima etapa a testarii, ne-am urcat din nou in Viano Avantgarde Edition 125 si ne-am indreptat catre locatia aleasa pentru testarea tractiunii integrale. Am ajuns intr-o cariera din Oulme/Salbertrand, unde am supus masinile la diferite probe. Am inceput cu mersul inclinat, apoi am avut parte de urcarea unui deal ce pornea dintr-un ac de par, a urmat coborarea unei pante de aproximativ 50 m, continuand cu trecerea peste pietre, peste busteni, printr-un parau, iar apoi prin noroi. In fiecare masina, senzatiile au fost diferite, crescand in intensitate pe linia Vito-Viano-Sprinter-Vario. Asa cum ne asteptam, unele mai cu lejeritate, altele mai cu atentie, toate modelele dis po nibile s-au achitat mai mult de cat onorabil de sarcini, senzatiile cele mai intense dar si mai placute fiind traite in modelul Vario, poate si datorita spartanismului de care da dovada acesta, in comparatie cu celelalte modele.

Si daca nici acest moment nu a fost edificator, organizatorii au plusat cu o plimbare pe carari de munte, initial asfaltate, dar care, pe parcurs, s-au transformat in drumuri desfundate. Masinile pentru aceasta etapa a testarii au fost Viano 4matic, iar ca asistenta, pe traseu, s-a aflat un Unimog pregatit de interventie. Din fericire, nu s-a apelat la acesta, toate masinile fiind capabile sa faca fata in cercarii, nu tocmai usoare, de a urca si apoi a cobori pe alta parte muntele. De la iesirea de pe drumul desfundat, am crezut ca acesta a fost finalul testului, dar ne-am inselat, urmatorii aproxi ma tiv 10 km fiind parcursi pe ser p entine, asfaltate intr-adevar, dar cu o latime a drumului ce initial parea a fi de „sens unic“, un tractoras al unui localnic demonstrandu-ne, insa, contrariul. Ca si concluzie, testarea modelelor cu tractiune integrala, indiferent de tipul acesteia, s-a dovedit un succes, Mercedes-Benz aratand inca o data, daca mai era cazul, ca este un producator top class.

Viano, editie speciala

Constructorul german a implinit 125 de ani si acest lucru nu putea fi trecut cu vederea nici de catre segmentul de utilitare al companiei, care a creat un model aniversar de Viano numit Avantgarde 125 Edition. Acest model are cateva elemente distinctive, inconfundabile. Este vorba de oglinzile cromate si de jantele ale caror dimensiuni te duc cu gandul la modelele AMG sau Brabus, 19”, incaltate cu anvelope 245/45/19. La partea de interior, echiparea este una de top, cu scaune din piele, navigatie, insertii din lemn de nuc si un nivel de confort extrem de ridicat, iar in ceea ce priveste partea tehnica, discutam de un „state of the art“, iar motorul de 3.0 CDI V6 de 224 CP si 440 Nm este cuplat la o cutie automata. O alta varianta de motorizare poate fi 3.5 V6 pe benzina, dar este putin probabil ca in Europa acest motor va avea succesul de care se bucura deja motorizarea diesel. Ca si dimensiuni, Avantgarde Edition 125 poate fi comandat in doua versiuni de lungime, compact si long.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

Torino, Italia

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.