70 de km de piste pentru biciclisti

Municipalitatea Bucurestilor va extinde, anul acesta, cu 70 de kilometri reteaua pistelor de biciclete existenta, in prezent, pe doar cateva artere de circulatie si in zona parcurilor. Noile trasee vor traversa 12 bulevarde si 51 de intersectii ce vor fi marcate cu banda performanta adeziva galbena si cu termoplast alb, iar spre strazile adiacente unde vor continua pistele, vor fi montate semafoare speciale. Investitia, in valoare de 24,1 milioane de lei, presupune operatiuni multiple, printre care si introducerea de noi sisteme de reglementare a circulatiei.

Autoritatile bucurestene au inceput de cativa ani sa incurajeze mersul pe  bicicleta, in defavoarea utilizarii autoturismului spre si de la locul de munca. Poluarea, lipsa locurilor de parcare si, nu in ultimul rand, ambuteiajele ce se formeaza in orele de varf fac tot mai atractiva deplasarea pe doua roti. Pistele amenajate special pentru biciclisti sunt, insa, foarte putine. Iata traseele existente in prezent: Bd. Decebal – Piata Alba Iulia – Bd. Unirii; Universitate – Piata Operei; pe Splaiul Independentei; Podul Cotroceni – Lujerului; Casa Presei – Arcul de Triumf, in jurul parcurilor „Al. I Cuza“ (fost IOR) si Titan, precum si in parcul Tineretului. In aceste conditii, Primaria Capitalei a decis sa extinda anul acesta, prin Administratia Strazilor, reteaua pistelor cu 70 de kilometri. Acestea vor traversa 12 artere mari de circulatie: Iancu de Hunedoara, Stefan cel Mare, Mihai Bravu, Calea Dorobanti, Drumul Sarii, Drumul Taberei, Calea 13 Septembrie, Bd. Ghencea, Virtutii, Str. Brasov, Bd. Timisoara, Calea Crangasi, ce vor fi „taiate“ transversal, in 51 intersectii, de alte piste, dezvoltate pe strazi adiacente.

Suprafata totala a traseelor va fi de 62.280 mp, iar valoarea investitiei este estimata la 24.102.325,49 lei, cu TVA (aproximativ 5,9 milioane de euro), potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobati prin HCGMB nr. 301/2009. Se vor trasa 20.760 mp de marcaj cu banda performanta adeziva galbena si 1.740 mp de marcaj termoplast alb, iar in 51 de intersectii ale cele 12 bulevarde, de unde benzile de biciclisti vor continua pe strazile adiacente, vor fi montate semafoare speciale. Durata de realizare a investitiei este de 12 luni calendaristice, din momentul inceperii a lucrarilor.

Noi sisteme de reglementare a circulatiei

Amenajarea pistelor pentru biciclisti presupune, din punctul de vedere al infrastructurii in transporturi, introducerea de noi sisteme de reglementare a circulatiei. Acestea cuprind, pe de o parte, dotarea arterelor si intersectiilor cu amenajari, semnalizari verticale si marcaje moderne specifice biciclistilor.

Totodata, este necesara marcarea traseelor cu benzi adezive, plus inscriptionarile pentru biciclisti – sageti termoplastice -, precum si extinderea si reconfigurarea instalatiilor de semaforizare din intersectii, care sa cuprinda si semnalizarea specifica biciclistilor. Specialistii in transporturi din cadrul municipalitatii au elaborat devize pentru fiecare categorie de lucrari in parte, ce presupun urmatoarele:

– modernizarea a 21 de automate de dirijare a circulatiei;

– upgrade pentru 30 de automate de dirijare a circulatiei;

– 548 de semafoare de biciclisti (LED);

– 234 de semafoare pentru vehicule (LED);

– 300 de semafoare pentru pietoni;

– 60 de camere de detectie video;

– 160 de bucle inductive; 40 de detectoare inductive;

– 8 bucle VECOM;

– 30 de butoane pentru biciclisti;

– 22.760 mp de marcaje rutiere pentru piste.

Vrei sa iei bicicleta cu metroul, pana in parc?

Administratia Metrorex ii chestioneaza pe bucuresteni in privinta amplasarii unor rastele in statiile de metrou, unde sa-si poata lasa bicicletele inainte de a-si continua drumul pana la serviciu cu metroul. O alta propunere se refera la posibilitatea transportarii bicicletei cu metroul, pana in apropierea unor parcuri sau in zona punctelor de agrement. Aceasta din urma oferta este valabila, insa, numai pentru weekend.

Cele doua idei interesante – adresate in primul rand clientilor fideli calatoriei cu metroul, dar care utilizeaza si bicicleta in deplasarile lor – sunt supuse dezbaterii publice de catre Administratia Metrorex. Astfel, publicul calator este chemat sa-si exprime punctul de vedere, pe adresa contact@metrorex.ro, pana la sfarsitul lunii aprilie, asupra urmatoarelor propuneri:

1. Daca este considerata utila amplasarea in zona statiilor de metrou a unor suporturi pentru parcarea bicicletelor pe durata utilizarii metroului, si daca da, care sunt aceste statii, in opinia utilizatorilor.

2. Daca exista utilizatori ai me troului care, in zilele de sfarsit de saptamana, doresc sa poata transporta bicicleta in interiorul trenurilor de metrou, in scopul deplasarii spre diverse locuri de agrement.

Rezultatele vor fi facute publice in jurul datei de 1 mai.

Turul parcului, la pedale

Prima pista de biciclete din Bucuresti a aparut in Sectorul 3, la inceputul lunii iunie 2007, gratie primarului Liviu Negoita, care a construit un traseu special ce inconjoara parcurile „Al. I. Cuza“ (fost IOR) si Titan, pe o distanta 7 km. Tot atunci au inceput si competitiile sportive cu role si biciclete. Anul trecut, primarul general Sorin Oprescu a permis accesul in parc cu bicicletele, cu angajamentul ca municipalitatea va construi piste speciale in toate parcurile pe care le administreaza, pentru a evita eventualele accidente provocate de biciclisti. Si s-a tinut de cuvant in luna august, cand a inaugurat in Parcul Tineretului pistele de 6 km, ce pornesc din zona Liceului „Gheorghe Sincai“, strabat parcul si au iesiri spre „Cutitul de Argint“, Sos. Oltenitei si Oraselul Copiilor. Anul acesta, la inceputul lunii aprilie, Primaria Sectorului 1 si Asociatia Green Revolution au reluat Proiectul „La Pedale“, punand la bataie 250 de biciclete, cu 100 mai multe decat in toamna trecuta. Folosirea unei biciclete „verzi“ este gratuita timp de doua ore si se face pe baza buletinului si a unui contract de dare in folosinta semnat la centrele „La Pedale“, din parcurile Herastrau si Kiseleff.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.