Agfa Graphics Aluminiu… la a doua tinerețe

Marc Verhaegen

În cadrul celei de-a paisprezecea Conferințe Internaționale de Logistică & Supply Chain, organizată de către ARILOG, la începutul lunii iunie a acestui an, Marc Verhaegen, CO Strategic Projects Manager în cadrul Agfa Graphics, a adus în atenția celor prezenți proiectul câștigător al distincției pentru cea mai bună prezentare din cadrul Premiilor ELA 2016.

Este vorba despre o nouă abordare privind reciclarea plăcilor de imprimare uzate, folosite la „printarea” diferitelor produse grafice, de la cărți, ziare și reviste, la etichetele produselor pe care le consumăm și la afișe stradale, bannere sau alte tipuri de tipărituri.

Deși digitalul câștigă din ce în ce mai mult teren, peste tot, în casele noastre, în birouri sau chiar pe stradă, există încă foarte multe elemente tipărite, fie pe hârtie, fie pe alte suporturi. Iar acestea nu vor dispărea niciodată în întregime. Tocmai acesta este domeniul în care activează Agfa Graphics, și anume furnizarea de tehnologie pentru industria de imprimare și tipărire, pentru tipografii, imprimerii sau, pur și simplu, imprimante de birou.

Unul dintre elementele necesare pentru a realiza printuri de calitate, prin intermediul tehnologiilor offset, este placa de imprimare, care, la prima vedere, pare foarte simplă. De fapt, aceasta este realizată din aluminiu de înaltă calitate, unul dintre cele mai pure tipuri de aluminiu de pe piață. Tehnologia Agfa este de a acoperi plăcile metalice cu un strat de material cu proprietăți grafice, care le convertește în plăci de imprimare.

Producția acestora are un anumit impact asupra mediului înconjurător.

În acest context, deja, de mai mulți ani, Agfa Graphics încearcă să se implice activ în protecția mediului, în ultimii ani 13 reușind să reducă impactul emisiilor de CO2 al producției sale cu peste 50% și să diminueze consumul energetic și de apă. De asemenea, încearcă să furnizeze produse care să îi sprijine și pe clienții lor, pentru ca activitatea acestora să devină mai sustenabilă. De exemplu, produsele Agfa nu conțin chimicale, ceea ce reduce impactul asupra mediului.

Un alt mod de reciclare

Următorul pas pentru Agfa îl reprezintă, în acest context, intervenția asupra supply chain-ului, în cazul plăcilor de imprimare pentru industria grafică. „Am realizat o analiză a ciclului de viață a produsului, un studiu de-a lungul întregului supply chain, de la materia primă utilizată, până la scoaterea produsului din uz, în ceea ce privește impactul pe care fiecare dintre activități îl are asupra mediului”, a spus Mark Verhaegen. În primul rând, o cantitate foarte mare de energie este cheltuită pentru extragerea aluminiului lichid din minereul de bauxită. Din metalul rezultat se realizează role de foi de aluminiu. Aceste role sunt, apoi, trimise către Agfa, unde plăcile de aluminiu sunt convertite în plăci de imprimare, care sunt furnizate către clienți. După utilizare și consumarea duratei de viață, acestea sunt considerate deșeuri și preluate de un dealer specializat.

„Prima concluzie pe care am desprins-o din acest studiu este că 80% din emisiile de CO2 provin, de fapt, din prima etapă a acestui proces, și anume extracția și pregătirea foilor de aluminiu. Această etapă nu este sub controlul direct al Agfa. O a doua concluzie este că, după scoaterea din uz a plăcii de imprimare, aluminiul de bază rămâne încă unul de foarte bună calitate. Dacă am putea să reciclăm acest aluminiu, am putea reduce emisiile totale de CO2 cu 70%”, a subliniat reprezentantul Agfa.

În mod normal, după scoaterea din uz a plăcilor de imprimare, acestea merg la dealerii de deșeuri, care amestecă acest aluminiu, cu o puritate de 99,6%, cu alte tipuri de astfel de material, mai puțin pure. Astfel, calitatea aluminiului este alterată ireversibil. „De ce să nu închidem acest cerc și să nu trimitem aluminiul de înaltă calitate din plăcile uzate înapoi la furnizorul de aluminiu? Acesta poate recupera materialul și îl poate refolosi, fiind la calitatea necesară.”

Răspunsul Agfa la această provocare a fost realizarea un nou model de business, denumit „Net of Aluminium” (NoA), în cadrul căruia aluminiul rămâne în proprietatea producătorului de plăci de imprimare. Plăcile uzate revin la Agfa, care le trimite înapoi la furnizorul de metal, păstrând controlul asupra întregului proces.

De la test, la implementare

O dată proiectul elaborat, Agfa a realizat un test concret, cu suport în domeniul „reverse logistics” din partea companiei H.Essers.

Primul pas a fost testarea aluminiului astfel reciclat, de către un mare client belgian, specializat în tipărirea de publicații, care a confirmat că nivelul calitativ al plăcilor de imprimare obținute din acest material rămâne același ca și în cazul celor realizate cu aluminiu „nou”. Acesta a constituit, de asemenea, și un test în ceea ce privește eficiența în cadrul supply chain-ului, la nivelul tuturor părților implicate.

„În urma succesului înregistrat în cadrul testelor, am lansat acest concept, care pare simplu, dar care, de fapt, a antrenat unele schimbări substanțiale”, a subliniat Marc Verhaegen. „În primul rând, este vorba de crearea de plus-valoare, având în vedere faptul că sunt implicate anumite costuri. În modul de lucru «convențional», cumpărăm aluminiul de pe Bursa de Metale din Londra și, desigur, trebuie să plătim pentru el. La sfârșitul ciclului, deșeurile au încă valoare, datorită purității materialului. Diferența o constituie pierderea de valoare creată în supply chain, din cauza amestecului de metal cu diferite grade de calitate. Este important de luat în considerare și volatilitatea pieței, valoarea aluminiului crescând și descrescând imprevizibil, conferind un anumit grad de insecuritate pentru toate companiile implicate în lanțul de aprovizionare.”

Spre deosebire de modul de lucru convențional, în cadrul noului model de business, procesul nu mai începe de la Bursa din Londra, ci de la valoarea de reciclare a materialului uzat, la care se adaugă costurile de reciclare, precum și cele legate de logistica și transportul „deșeurilor” înapoi la unitatea de producție de aluminiu. Atâta vreme cât costurile de reciclare sunt mai reduse decât pierderea de valoare înregistrată în cazul procedeului „clasic” (prin amestecul de deșeuri de aluminiu de calități diferite), apare plus-valoarea. De asemenea, apare costul fix de reciclare, în locul celui variabil de pe bursă, acesta din urmă trebuind monitorizat cu atenție. „Dar, în cei trei ani de când operăm acest sistem, prețul pe bursă nu a ajuns niciodată sub cel de reciclare”, a arătat reprezentantul Agfa Graphics.

Schimbări în activitate

Un al doilea „set” de schimbări vizează colaborarea între părțile implicate în acest proces, rolul fiecărui partener din cadrul lanțului de aprovizionare modificându-se. De exemplu, clientul nu mai cumpără un produs, ci un serviciu. Acesta primește plăcile „cu împrumut”, producătorul luându-le înapoi după folosire. De asemenea, Agfa Graphics devine mai mult furnizor de servicii decât de produse și rămâne proprietarul plăcilor de imprimare, pe care trebuie să le gestioneze, ca obiecte de inventar, și după ce sunt scoase din uz. Dealerul de deșeuri se focalizează mai mult pe activitățile logistice, iar furnizorul de foi de aluminiu trebuie să administreze un nou flux, cel al materialelor destinate reciclării.

„Anul trecut, am rulat 16 milioane de kilograme de plăci uzate, în acest circuit închis. Este foarte mult, nu numai din punctul de vedere al cantității, ci și din punct de vedere financiar”, a subliniat Marc Verhaegen. Pentru a ușura acest proces, Agfa a pus la punct un sistem care să ajute compania să-și monitorizeze inventarul și capitalul rulant, dar și să preia rapid plăcile uzate de la clienți. Un alt obiectiv este previzionarea fluxurilor, prin lucrul cu clienții și monitorizarea stocurilor și necesităților acestora. Prin intermediul acestui sistem, s-a putut depista, chiar, sustragerea de aluminiu de către un angajat al unuia dintre clienți. În prezent, Agfa Graphics monitorizează peste 100 de stocuri ale clienților, comunicarea realizându-se în mod foarte transparent, cu regularitate lunară, fiind posibilă, astfel, administrarea (sau preîntâmpinarea) supra-stocurilor și organizarea de bilanțuri anuale.

Iar toate acestea, desigur, în cadrul unui parteneriat de tip „win-win”, cu beneficii pentru toate cele patru părți implicate, fără a mai menționa protecția mediului și reducerea consumului energetic, acestea fiind evidente de la bun început.

Perspective de viitor

„Până în anul 2020, dorim să avem 40% din afacerile noastre rulând pe baza acestui principiu”, a spus reprezentantul Agfa Graphics. „Atingerea unei cote de 100% nu este posibilă, deoarece există și clienți foarte mici sau situați foarte departe de furnizorii de aluminiu, în acest caz fiind necesare eforturi mult mai mari pentru preluarea plăcilor uzate și transportul acestora la fabrică. De asemenea, dorim să abordăm și piața din SUA, clienții dealerilor pe care îi avem acolo.”

Nu în ultimul rând. Agfa Graphics dorește să se concentreze pe o dezvoltare substanțială a sistemelor WMS, pentru a veni în sprijinul clienților cu instrumente de lucru cât mai eficiente. De asemenea, compania urmărește și punerea la punct a unui sistem mai flexibil de colectare a plăcilor uzate de la clienți.

Agfa Graphics

– parte a grupului Agfa Gevaert

– cifră de afaceri 2015: 1,4 miliarde EUR

– 4.000 angajați la nivel internațional

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.