Alt tip de criză

radu-borcescu-2-300x240Transportul internațional a primit o nouă palmă: amenzile pentru depășirea vitezei în Franța. Discutăm de intrarea în vigoare, anul trecut, a unei directive europene, care permite autorităților să trimită amenzile de circulație direct către deținătorul autovehiculului, chiar dacă acesta este rezident într-o altă țară. Astfel, amenzile pentru depășirea vitezei legale, „colectate cu sârg“ de camerele montate pe marginea drumului, sunt trimise direct la transportatori.

La prima vedere, nu pare a fi o problemă foarte mare – să plătești 45 sau 90 de euro pentru depășirea vitezei nu este plăcut, dar nu ar trebui să afecteze activitatea firmei. Însă atunci când un operator primește, deodată, amenzile strânse în ultimele șase luni… Sunt firme care au primit la acest început de an zeci de amenzi acumulate în 2015 pentru depășiri de 1 sau 2 km/h față de viteza legală. Suma este considerabilă și situația frustrantă, mai ales că nimeni nu s-a așteptat la așa ceva.

Franța este cunoscută printre transportatori pentru amenzile mari și autostrăzile scumpe. Sigur, autostrăzile sunt și foarte bune, însă mulți transportatori își îndrumă șoferii să meargă pe drumurile naționale pentru a „salva“ taxele pentru autostradă. Probabil este un nou moment de regândire a strategiei. Franța pare să transmită un mesaj clar: mergi pe autostradă – achiți taxele; alegi drumul național – plătești amenzi sau mergi încet!

Urmează o perioadă de analiză în care vom dezbate dacă această acumulare de procese verbale este acceptabilă din punct de vedere a directivei europene. Apoi, trebuie văzut dacă plata amenzii o suportă șoferul sau firma. Și, bineînțeles, trebuie luate decizii. Ce se întâmplă de acum înainte?

În principiu, afacerea de transport are de câștigat dacă sunt realizați mai mulți km. Astfel, prima decizie ar putea să fie maximizarea parcursului pe autostradă – viteză medie mare și risc minim de a fi amendat.

Însă, lucrurile ar trebui să fie mult mai complexe: departamentul juridic preia cazul pentru a evalua șansele de succes ale contestării proceselor verbale; departamentul costuri realizează în regim de urgență o analiză completă și stabilește impactul financiar pentru fiecare alternativă în parte (amenzi vs. taxă autostradă); departamentul training stabilește o strategie corectă și începe procesul de comunicare către șoferi pentru ca aceștia să conștientizeze riscul depășirii vitezei legale, chiar și cu 1 km/h; departamentul comercial analizează impactul financiar și demarează discuțiile cu clienții pentru eventuala majorare a tarifelor…

Realitatea, însă, este alta. Cei mai mulți transportatori și-au creat o structură de personal minimă, încărcată la maxim din punct de vedere al sarcinilor. De aceea orice problemă nouă își găsește cu întârziere rezolvarea și fără o analiză detaliată.

Astfel „un alt tip de criză“ pare să fie adusă de schimbările tot mai rapide din zona legislativă și administrativă, care exercită o presiune în creștere asupra afacerilor de transport. Este de așteptat ca modul și viteza de reacție în fața acestor schimbări să aibă un impact tot mai ridicat asupra profitabilității firmelor și, în aceste condiții, una dintre prioritățile strategice pe termen mediu ar trebui să fie completarea și menținerea unei structuri de personal suficiente.

Pe scurt, mai mulți oameni la birouri, care să se integreze bine – cuvântul „echipă“ definește cel mai bine acest deziderat. Dar asta nu este suficient. Este necesară o continuă împrospătare a instrumentelor utilizate, indiferent că vorbim despre camioane, service, suport IT și comunicare etc. Performanța maximă trebuie căutată permanent în toate elementele. În plus, „inteligența“ devine o țintă obligatorie – este vorba despre capacitatea fiecărui angajat de a identifica rapid soluția optimă la problemele apărute.

Și, la final, veșnica întrebare, enervantă, dar obligatorie: cum transformăm această nouă problemă într-o oportunitate?

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.