Alternativa CNG

2

Pentru observatorii atenți, piața gazului natural pentru vehicule evoluează cu repeziciune. Desigur, viteza fenomenului este diferită, în diverse zone de pe glob și, chiar, între diverse țări europene.

Pentru România, impresia este că lucrurile sunt în mișcare mai mult decât oricând, iar „fotografia” momentului surprinde mai multe aspecte.

Cel mai important este, probabil, faptul că a fost publicat pentru dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Energiei, Cadrul National de Politică (CNP) pentru Dezvoltarea Pieței privind Combustibilii Alternativi în domeniul Transporturilor și pentru Instalarea Infrastructurii Relevante, pe care îl puteți găsi accesând link-ul https://energie.gov.ro/transparenta-si-integritate/anunturi/ . Documentul este o consecință directă a cerințelor Directivei privind Infrastructura Carburanților Alternativi (DAFI), și a Legii nr. 34/2007, urmând să stabilească strategia, obiectivele și planul de măsuri necesare dezvoltării pieței carburanților alternativi în România și, implicit, pentru infrastructura și vehiculele pe gaz natural.

62 stații CNG

Printre obiectivele legate de gaz natural comprimat (CNG), cu termen 31 decembrie 2020, regăsim înființarea a 32 stații de alimentare CNG în aglomerările urbane. Dintre acestea, 10 ar urma să fie în București și câte una în Bacău, Brașov, Brăila, Galați, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Ploiești, Timișoara, Baia Mare, Pitești. Din păcate, aglomerările urbane de tip C nu sunt pe lista de obiective. Alte 30 de stații CNG pentru vehicule sunt prevăzute pentru rețeaua rutieră TEN-T centrală. Pentru realizarea în termen a celor 62 de stații, va fi necesară accelerarea celor mai multe măsuri propuse în CNP, începând cu constituirea cât mai rapidă a organismului însărcinat cu îndeplinirea acestor măsuri – Consiliul de Coordonare pentru Dezvoltarea Pieței pentru Combustibili Alternativi.

Principalii actori care susțin demersurile de dezvoltare ale pieței vehiculelor pe gaz natural sunt – Antares Group, ENGIE România și IVECO România care, la inițiativa Asociației Producătorilor si Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat – CNG (APUGNC) au constituit o alianță, ei trimițând autorităților care au lucrat la CNP puncte de vedere comune și care vor continua să militeze împreună și pentru optimizarea CNP. Demersurile sunt susținute activ de NGV Systems Italy.

Infrastructura CNG

În România, funcționează, în prezent, două stații publice de alimentare cu CNG pentru vehicule, una la Râmnicu Vâlcea (operată de Denisson Energy – membră Antares Group) și cealaltă în comuna Pantelimon, lână București (operată de CNG Logistic Group). Următoarea stație se va da în folosință, probabil, în septembrie 2017, în București, și va fi operată de ENGIE România.

Dintre proiectele existente, cel mai avansat este CNG România, derulat de Denisson Energy și APUGNC, cu cofinanțare de la Comisia Europeană, de creare a primei rețele CNG de la noi din țară, formată din nouă stații, din care, pentru primele cinci, s-au achiziționat terenurile necesare, procedura de obținere a autorizațiilor fiind în diverse stadii, pentru viitoarele stații de la București, Constanța, Timișoara, Pitești și Arad. Până la sfârșitul anului, va începe și pentru stațiile de la Sibiu, Deva, Craiova, Drobeta procesul de stabilire a amplasamentelor.

În afară de stațiile deschise pentru public, mai există și stații domestice (pentru alimentarea autoturismelor la domiciliu) sau stații operate de diverse firme, pentru consumul propriu. Exemplu: stația de la Bragadiru a firmei Comanto 94, cu un debit de 20 Nmc/h și un stocaj de 1.120 litri. Astfel de stații se pare că mai funcționează la Iași, Brașov etc., dar numărul lor este dificil de stabilit, din cauza lipsei de evidențe/date statistice.

Parcul de vehicule pe gaz natural

Conform statisticilor RAR, în România era omologat, în aprilie 2017, un număr de 1.390 de autovehicule cu CNG, față de numai 950 în februarie 2016. Acesta este, în mare parte, un potențial neutilizat, deoarece marea majoritate a acestor autovehicule circulă, în mod uzual, pe carburantul de rezervă, din lipsa infrastructurii de alimentare cu CNG. Previziunile de creștere sunt, însă, optimiste, dacă remarcăm trendul existent: între ultimele 2 statistici ale RAR, a existat o rată de creștere de 46,31% a numărului de autovehicule omologate cu alimentare pe CNG și statisticile care arată dezvoltarea rapidă a parcului în zona în care s-au deschis stații.

Transportul public de persoane

Utilizarea autobuzelor pe CNG a fost inițiată, în domeniul transportului județean și interjudețean, de către Antares Transport SA, care deține și operează, din 2015, prima flotă de 20 de autobuze interurbane IVECO Stratos pe CNG din România. Acestea au adus nu doar reduceri semnificative de costuri, ci și reducerea amprentei de carbon. Analizând impactul utilizării CNG, Expert CO2 a certificat faptul că s-a redus amprenta de carbon cu 16,18%, respectiv 192,98 tone CO2 pentru distanța de 2 milioane de km parcursă de cele 20 de autobuze. Comanto 94 a urmat, curând, acest exemplu și a achiziționat 4 microbuze IVECO pe CNG, pe care le alimentează, însă, de la propria stație de incintă, începând din aprilie 2017.

Relativ recent, a avut loc o nouă premieră pentru transportul public urban. În urma licitației publice organizate pe SEAP de către ETA SA, operatorul de transport de la Râmnicu Vâlcea, s-a semnat, în luna mai 2017, contractul pentru achiziția a 3 autobuze urbane cu podea joasă marca IVECO.

Service CNG

În domeniul conversiei de vehicule pe gaz natural și servisarea acestora, s-au înregistrat, de asemenea, pași importanți. Antares Motors a înființat și operează, la Râmnicu Vâlcea, prima stație de verificare ITP din România autorizată de RAR să facă verificări și pentru autovehicule alimentate cu CNG. De asemenea, firma este în procedură de autorizare a primului service auto pentru instalații CNG auto și lucrează la aducerea în România a unor sisteme de conversie din Italia. În București, se prefigurează, de asemenea ,deschiderea de capacități de service pe instalații CNG. O dată cu punerea în funcțiune a stației ENGIE, se așteaptă să-și producă efecte și contractul prin care ENGIE a achiziționat 20 de autovehicule Opel (marca de autoturism CNG cea mai răspândită în România), pentru care această stație va fi bază de alimentare. Contractul prevede și asigurarea service-ului acestor autovehicule.

Foarte interesantă este și informația despre Automobile Dacia SA, care a obținut, în 4 mai 2017, din partea ANRE, autorizația de înființare instalații GNCV pentru Mioveni, permițând presei să speculeze că producătorul român de autovehicule se pregătește pentru lansarea de autovehicule pe CNG. Dacia este, desigur, foarte atentă la tendințele internaționale.

Tendințe internaționale

Pe plan internațional, se observă mai multe tendințe care favorizează dezvoltarea carburanților alternativi mai ecologici și, în special, a gazului natural. Una dintre ele este interzicerea motoarelor pe motorină și benzină. Principalele exemple: la întâlnirea bienală a liderilor orașelor, New Mexico, decembrie 2016, Paris, Atena, Madrid și Mexico City au anunțat că vor stopa utilizarea tuturor autoturismelor și camioanelor propulsate cu motorină, până în 2025, pentru îmbunătățirea calității aerului.

Cătălin Văluțanu

În Europa, tendința este marcată de acțiunile Olandei și Norvegiei (cu perspectiva interzicerii comercializării mașinilor pe motorină și benzină începând din 2025), ale Germaniei – unde parlamentul federal a cerut CE să analizeze posibilitatea ca, începând cu 2030, cel târziu, să fie permise în UE doar autoturismele fără emisii, iar, recent, ale Franței (unde, în vederea decarbonizării până în 2050, planurile sunt ca, din 2040, autoritățile să interzică toate vehiculele pe benzină și motorină) și ale Marii Britanii, al cărei guvern se angaja, în iulie a.c., ca, nu mai târziu de 2040, să interzică vânzarea de noi autoturisme alimentate cu diesel și benzină.

Ca urmare a acestui trend, a crescut și orientarea către producția de autovehicule CNG. Cel mai semnificativ exemplu este Grupul Volkswagen, prin declarațiile publice ale top managerilor (cea mai recentă fiind a liderului SEAT), în susținerea alternativei CNG, dar și prin declarația comună a VW și a operatorilor de stații CNG și cei de rețele de gaz natural din Germania, finalizată cu obiective ambițioase pe plan național, cu termen 2025: înzecirea numărului de autoturisme pe CNG și ajungerea la un parc de 1.000.000 de unități și dublarea numărului de stații, față de cele 1.000 existente. De asemenea, firmele VW, Audi și Seat fac pași concreți în direcția diversificării gamei de autoturisme pe CNG oferite. Demersurile IVECO pe piața autovehiculelor comerciale alimentate cu CNG, LNG și bio-gaz sunt bine-cunoscute și nu voi aminti aici decât noul Stralis NT. Practic, majoritatea marilor producători de autovehicule anunță noi modele CNG, ceilalți încercând să țină pasul. Ca urmare, nu cred că mai poate fi considerată o surpriză știrea din Rusia că Lada va scoate pe piață modelul Vesta CNG.

Râmnicu Vâlcea va fi primul oraș din România care va beneficia de transport local cu autobuze cu podea joasă pe CNG.

O tendință în Europa (dar nu numai) este adoptarea de către tot mai multe municipalități a soluției CNG pentru transportul public urban, orașele din Franța și Italia – inclusiv capitalele – excelând la acest capitol, însă și Spania este puternic reprezentată de Madrid și Barcelona. Unul din cele mai recente exemple vine, însă, dintr-o țară nordică. În aprilie, Movia, operatorul local din Copenhaga, anunța că desfășoară 41 de autobuze MAN articulate pe rutele din nordul capitalei daneze.

Cătălin Văluțanu, director dezvoltare Denisson Energy

catalin.valutanu@antares-group.ro

2 COMENTARII

  1. ERATA: Cine citește cu atentie articolul sau Cadrul Național de Politică pentru Dezvoltarea Pieței privind Combustibilii Alternativi în domeniul Transporturilor și pentru Instalarea Infrastructurii Relevante va constata că numărul de stații de alimentare cu CNG pentru vehicule planificat pentru aglomerările urbane este de 23 (si nu 32!), deci numarul total de stații CNG prevăzut pentru 2020 este de 53 (și nu de 62 cum apare în articol). Mulțumesc pentru înțelegere!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.