Aquila – Toleranta zero pentru greseli

“Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental”

Sa gasesti intotdeauna solutii la solicitarile clientilor, sa accepti si chiar sa depasesti indicatorii de performanta doriti de acestia, sa ai soferi bine pregatiti si sa iti imbunatatesti continuu procedurile interne sunt cateva dintre secretele ce stau la baza dezvoltarii Aquila, o companie care si-a marit flota cu peste 100 de camioane anul acesta.

Dezvoltarea companiei este cu atat mai apreciabila cu cat are loc in plina criza economica si, in plus, Aquila si-a crescut activitatea in special pe transportul comunitar, demonstrand faptul ca firmele romanesti pot face fata cu succes cerintelor de pe pietele Vest europene. „Anul acesta si anul trecut, pia ta de transport a fost mai relaxata. Multe companii de transport din Europa au preferat sa isi reduca sau chiar sa isi suspende activitatea si, astfel, cererea de transport pentru cei ramasi pe piata nu a fost foarte scazuta. Insa multi clienti au profitat de scaderea volumelor de marfuri, nu neaparat pentru a reduce tarifele de transport, dar pentru a solicita servicii mai bune in aceiasi bani. Pentru noi, acest lucru a insemnat si un pas inainte. Am fost obligati sa ne imbunatatim serviciile. Si inainte ofeream servicii de calitate, dar astazi am devenit extrem de atenti si asta ne si diferentiaza fata de concurentii nostri“, a precizat Bujor Stanescu, manager de logistica Aquila.

Performante peste cerere

Tendintele pietei sunt clare, printre ele numarandu-se mentinerea unor stocuri cat mai mici si o planificare cat mai buna a activitatii in depozite. In acest sens, retentiile clientilor sunt tot mai mari iar transportatorii sunt obli gati sa se adapteze. Fiecare client are propriul set de indicatori de performanta, pe care furnizorii de servicii de transport trebuie sa il respecte. „Atunci cand un client are o tinta de performanta extrem de ridicata, facem tot posibilul sa ne plasam putin peste. Si daca reusim acest lucru, implementam respectivele proceduri pentru toti clientii. Exista clienti care doresc, de exemplu, o performanta de 97% pentru «departure on time», iar pe primele doua trimestre am avut 100%. In ceea ce priveste sosirea la timp, am avut pentru toti clientii performante ce depasesc 99,3%. Realizam inclusiv transporturi in sistem de marfuri expres, unde suntem monitorizati la sfert de ora. Orice intarziere trebuie raportata in timp real“, a spus Bujor Stanescu.

Dispeceratul joaca un rol esential. Acesta trebuie sa monitorizeze camioanele, sa fie proactiv, sa raporteze incidentele in timp real… Mai mult decat atat, Aquila nu permite soferilor sa depaseasca timpii de conducere. Cei care se ocupa de managementul traficului, pe langa faptul ca monitorizeaza pozitia camioanelor, tin legatura cu clientii, fac planificari, supravegheaza si programul de lucru al soferilor. Si pentru a oferi clientilor o imagine completa asupra activitatii, Aquila a decis sa trimita acestora, de doua ori pe zi, informari legate de pozitia camioanelor si statusul cestora, ce include si timpul pe care soferul il mai are la dispozitie pentru condus. Gestionarea atenta a flotei asigura parcurgerea unui minim de 2.000 km/luna pentru fiecare camion Aquila, existand cazuri cand se ajunge la 18.000 km/luna.

„Avem 180 de camioane care merg pe comunitate si anul acesta am avut un singur accident produs din vina soferilor nostri. In plus, nerespectarea timpilor de odihna poate reprezenta un motiv pentru societatile de asigurari de a nu plati eventualele pagube rezultate in urma unui accident. Costurile determinate de respectarea timpilor de conducere si odihna sunt intelese si acceptate de catre clientii nostri“, a precizat Bujor Stanescu.

Flota in crestere

Anul acesta, Aquila a achizitionat 120 de camioane, dintre care doar 25 reprezinta o inlocuire. Clientii pe care ii avem au solicitat o suplimentare a flotelor care ii deservesc si, in plus, anul acesta am castigat trei noi clienti pentru transporturi intracomunitare. Preferam ca transporturile internationale sa le facem intr-o cat mai mare proportie intracomunitar, deoarece Romania este o origine neatractiva – se platesc tarife care nici macar nu acopera costurile. Cautam sa ne concentram pe acest sistem in care le alocam clientilor miniflote (de la 5-6 camioane in sus). Avem clienti carora le-am alocat 40 de camioane, iar altii vor ajunge la 70-80“, a declarat Bujor Stanescu.

Activitatea desfasurata de Aquila necesita mentinerea unei flote tinere de camioane, cu un consum mic de carburant, costuri reduse de intretinere si norme de poluare la cel mai inalt nivel, lucru ce asigura inclusiv taxe mai mici.

In plus, fiabilitatea este un factor determinant in momentul achizitiei. „Defectarea unui camion ne poate provoca probleme serioase. Avem client la care o intarziere de 15 minute reprezinta incident, atat la incarcare, cat si la descarcare si trebuie date numeroase explicatii privind cauzele intarzierii, cat si masuri luate pentru a nu mai parea o asemenea problema“, a explicat Bujor Stanescu.

Astazi, Aquila are o flota de 340 de camioane, pe langa transportul international compania oferind in Romania distributie nationala. „Flota de transport intern va fi suplimentata anul viitor cu 10-15 camioane si probabil ca va trebui, totodata, sa o mai innoim. Suntem, de asemenea, in plin proces de reumplere a depozitelor, prin aducerea de noi clienti, pentru ca avem o anumita capacitate disponibila“, a precizat Bujor Stanescu.

Soferi competitivi

La ora actuala, Aquila are 320 de soferi pe international si 150 pe intern, angajarile fiind realizate u atentie. In plus, in prima saptamana de la angajare, soferii parcurg un curs ce cuprinde un instructaj complex privind activitatea in cadrul firmei.

„Perioada de criza a fost buna pentru transportatorii mari din Romania, macar din prisma faptului ca s-a reglat piata muncii. Noi nu am scazut veniturile soferilor si reusim sa angajam mai usor soferi si sa realizam o selectie calitativa. In plus, soferii nostri sunt platiti ceva mai bine decat la alte firme si, in ultimele 18 luni, mai putin de 10 soferi au plecat din firma la initiativa lor“, a aratat Bujor Stanescu.

Unul dintre cele mai importante aspecte legate de soferi este consumul de combustibil. La fel ca si in cazul celor mai multe companii de transport, soferii de la Aquila au la ora actuala un consum normat, in care trebuie sa se incadreze, care tine cont de incarcare si drumurile parcurse. Insa sistemul se va schimba in curand. Tot mai multe autovehicule sunt dotate cu un sistem de management al flotei care ofera inclusiv date legate de consum si, dupa finalizarea acestei investitii, va fi utilizat consumul real oferit de acest sistem, renuntandu-se la consumul normat.

Imbunatatirea performantelor este unul dintre obiectivele Aquila. O investitie importanta aflata in derulare este legata de implementarea, pana la sfarsitul anului viitor, a unui TMS (transport management system) performant.

Bujor Stanescu, manager de logistica Aquila:

Afacerea de transport este tot mai dificila de la un an la altul, iar acest lucru duce la cresterea calitatii. Astazi, transportatorii ofera servicii care nu erau de conceput cu cativa ani in urma. Piata a venit cu solicitari tot mai multe si mai complexe, iar transportatorii care au gasit solutii de adaptare s-au dezvoltat. Cu 15 ani in urma, o cursa Bucuresti-Viena si retur se facea in medie in 5 zile. Astazi, Bucuresti-Viena se face in 18 ore, iar marja de profit a devenit mult mai mica“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.