Atenție la CASH

Nu întotdeauna profitul înseamnă și cash. Lichiditățile reprezintă „sistemul vascular” al fiecărei companii. Faptul că o companie este profitabilă nu este o condiție suficientă pentru ca firma să se mențină solvabilă.

O politică defectuoasă de colectare a creanțelor sau o decizie managerială incorectă privind volumul veniturilor din servicii poate genera o poziție contabilă de profit, însă lipsa lichidităților necesare reluării activității și investițiilor generează probleme majore. Când o companie nu dispune de suficient cash pentru a-și onora obligațiile scadente, devine insolvabilă.

Managementul creșterii

Un exemplu relevant e acela privind managementul creșterii. În perioadele de dezvoltare rapidă a serviciilor, chiar dacă firma își gestionează bine furnizorii și creanțele, gap-ul de resurse crește exponențial cu creșterea volumului serviciilor pentru care firma are nevoie de resurse tot mai mari, pentru a-și susține imobilizările suplimentare. În această situație, chiar dacă firma e profitabilă, controlul cash-ului este esențial pentru succesul companiei.

Managerii trebuie să se îngrijoreze cel puțin la fel de mult pentru managementul lichidităților, ca și pentru vânzări sau profit.

În consecință, trebuie monitorizată în permanență componenta cost/km. Categoriile de cheltuieli care trebuie urmărite în activitatea noastră sunt:

  • rată leasing (operațional / financiar);
  • licență;
  • ITP;
  • RCA;
  • CASCO;
  • anvelope;
  • combustibil;
  • AdBlue;
  • ulei;
  • impozit auto;
  • mentenanță;
  • salarii;
  • diurne;
  • alte cheltuieli;
  • cheltuieli indirecte.

Optimizarea cheltuielilor ținând cont de venituri (venit realizat pe km parcurs – aprobat) duce, implicit, la realizarea unui profit. Orice entitate economică este interesată sa obțină profit.

Cum îmbunătățim profitul?

Profitul trebuie să stimuleze entitățile economice. Căile de sporire a profitului sunt:

  • reducerea costului fără a afecta calitatea serviciilor;
  • coordonarea nivelului prețului de vânzare – în cazul în care crește prețul de vânzare se majorează profitul și, respectiv, poate crește volumul serviciilor;
  • majorarea volumului serviciilor prestate;
  • îmbunătățirea calității serviciilor.

Cu cât profitul obținut este mai mare, cu atât este mai ridicat nivelul rentabilității. Acesta depinde de activitatea internă a entității economice, de relațiile cu mediul extern și de atitudinea de a se adapta la cerințele pieței.

Acești indicatori oferă o imagine legată de capacitatea unei companii de a genera profituri din capitalul investit și de valoarea titlurilor pe care le emite. De asemenea, reflectă cât de competitivă este o companie pe piață și calitatea managementului său. Sunt indicatorii care, în fiecare moment, ne vor indica starea entității economice.

Elena RADU

Director Financiar PRACTICOM

elena.radu@practicom.ro

Indicator de profitabilitate Formulă de calcul Mai multe informații
Marja profitului brut = Profit brut / Cifră de afaceri Această marjă indică procentul de venituri disponibile să acopere cheltuielile operaționale și alte cheltuieli. O marjă a profitului brut ridicată indică o combinație de preț al produsului ridicat și un cost de producție mai scăzut.
Marja profitului operațional = EBIT / Cifră de afaceri Această marjă măsoară procentajul profitului operațional din cifra de afaceri. De asemenea, arată capacitatea unei companii de a genera valoare adăugată pentru acționari.
Rentabilitatea economică (ROA, Return on Assets) = Profit net / Active totale Acest indicator măsoară randamentul obținut de o companie pe baza activelor sale. Cu cât indicatorul are o valoare mai mare, cu atât mai mult profit este generat de un anumit nivel de active.
Rentabilitatea financiară (ROE, Return on Equity) = Profit net / Capitaluri proprii Acest indicator măsoară randamentul obținut de o companie pe baza capitalului propriu. O valoare mare a indicatorului înseamnă că o investiție mică a acționarilor a fost transformată într-un profit mare.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.