Autobuze Mercedes-Benz la Timisoara

EvoBus va livra, pana la finalul acestui an, 30 de autobuze Conecto G articulate si un autocar Tourismo la Timisoara. Astfel, se incheie un proces demarat de catre Primaria Timisoara in urma cu trei ani.

Finalizarea acestui contract presupune si o premiera – sunt primele autobuze articulate Mercedes-Benz care ajung in Romania. Astfel, se creeaza premisele disparitiei prejudecatilor conform carora autobuzele articulate ridica dificultati de exploatare in orasele din Romania. De altfel, constructorul este convins de eficienta acestor autovehicule, perioada de garantie oferita fiind o dovada in acest sens. Este vorba despre cinci ani sau 250.000 km.

„Construim autobuze de 100 de ani si marca Mercedes-Benz are standarde inalte in ceea ce priveste confortul si siguranta. In plus, Regia Autonoma de Transport Timisoara (RATT), prin noile masini, va beneficia de costurile reduse de exploatare asigurate de autobuzele noastre. EvoBus Romania este un partener strategic si vom sprijini activitatea RATT si pe viitor, pentru a ne asigura ca aceasta achizitie este una de succes“, a subliniat Johannes Lehmann, director general EvoBus Romania. Cele 30 de autobuze Conecto G ce intra in exploatarea Regiei Autonome de Transport Timisoara ofera o capacitate de transport impresionanta de 143 de pasageri, au podea complet coborata si dotari de ultima generatie: sistem de inclinare a caroseriei, frane pe discuri, EBS, ABS, ASR, unitate speciala de inregistrare a accidentelor (black box), sistem de numarare a calatorilor cu senzori 3D, validatoare contactless, sisteme de localizare si transmitere a datelor (GPS, GSM, GPRS si WiFi) etc.

„Prin aceasta achizitie, am adus parcul de autobuze la capacitatea dorita. Cetatenii Timisoarei nu vor mai fi nevoiti sa circule cu autobuze vechi, cu durate de exploatare ce depaseau 15 ani. Acest lot se incadreaza in conceptul de transport durabil urban. Din punct de vedere al sigurantei si confortului, noile autobuze respecta toate standardele de calitate. Exista camere de supraveghere video, la interior si exterior, exista LCD-uri pentru informarea calatorilor privind activitatea RATT dar si a municipalitatii. Vom realiza eforturi pentru a ne asigura ca personalul de bord se ridica la nivelul cerut de o asemenea investitie. In ceea ce priveste partea de service, avem o experienta importanta asigurata de primul lot de autobuze Mercedes-Benz achizitionat in 2005. In plus, vom beneficia si de suportul producatorului“, a declarat Ioan Goia, director general RATT.

Finantarea a fost asigurata de catre BRD Sogelease, valoarea contractului fiind de 11 milioane de euro. Autobuzele au fost produse la fabrica Mercedes-Benz Turk A.S. din Hosdere – Istanbul.

Autobuzele se achizitioneaza in justitie

Faptul ca in 2010 se mai cumpara autobuze este un lucru notabil, mai ales cand este vorba despre niste autovehicule atat de complexe din punct de vedere tehnic. Din pacate insa, si aceasta achizitie (ca majoritatea licitatiilor in Romania) are o istorie lunga, in final meritele semnarii si finalizarii contractului fiind atribuite in mare masura avocatilor si justitiei. Cauza principala o reprezinta, bineinteles, contestatiile – devenite un sport national in tara noastra.

„Cele 30 de autobuze articulate vor asigura o crestere importanta a confortului si capacitatii de transport de care dispunem. In septembrie 2007, am inceput demersurile pentru achizitionarea autobuzelor si lucrurile s-ar fi petrecut mult mai repede daca nu ar fi aparut contestatii ale unor firme de apartament, sustinute si de agenti politici pe plan local. Abia dupa doi ani si noua luni, am fost in stare sa reluam procedurile de atribuire, iar procesul s-a finalizat in vara acestui an. Pana la sfarsitul anului, vom primi toate cele 30 de autobuze. Speram ca prin aceasta noua oferta adresata publicului, si ponderea calatorilor RATT sa creasca si, astfel, sa putem reduce traficul ce devine tot mai dens in Timisoara. Un urmator pas va fi reprezentat de reabilitarea parcului de tramvaie“, a afirmat Gheorghe Ciuhandu, primarul Municipiului Timisoara, in cadrul conferintei de presa organizate cu ocazia livrarii primelor 10 autobuze. In ceea ce priveste masurile pentru a evita contestatiile si prelungirea pe ani de zile a procesului de achizitie, sunt multe de spus. Schimbarea legislatiei ar fi o solutie, dar si cresterea gradului de profesionalism in elaborarea caietelor de sarcini ar putea imbunatati situatia. Este de asteptat ca acumularea de experienta de catre autoritatile locale si regiile de transport sa se faca simtita la viitoarele licitatii. Nu putem omite faptul ca, totusi, cele mai mari licitatii pentru achizitionarea de autobuze s-au putut desfasura fara nici un fel de contestatii. Este vorba, bineinteles, de cele organizate de RATB.

„Pentru a preveni astfel de situatii, ar fi de dorit ca aceia care participa la licitatii sa fie oameni corecti si principiali si sa nu conteste de dragul de a contesta. Pe de alta parte, legislatia privind achizitiile publice este deficitara si primaria se confrunta cu numeroase probleme in acest sens. Cred ca legislatia ar trebui schimbata, iar cei care se preteaza la asemenea mizerii sa suporte niste consecinte, garantiile la licitatii ar trebui sa fie mult mai mari si, in cazuri de rea vointa, sa nu le mai primeasca inapoi. Astazi, mentalitatea nu este in spirit european si din aceasta cauza nu putem sa ne planificam lucrarile in termen“, a completat primarul Timisoarei.

Din pacate, situatia anormala din Romania in ceea ce priveste licitatiile pentru autobuze pare sa se adanceasca. Dealerii de autobuze angajeaza astazi mai degraba avocati pentru castigarea proceselor in justitie, decat personal specializat in vanzarea de autovehicule.

Fisa tehnica

Mercedes-Benz Conecto G

– Autobuz urban articulat cu podea complet coborata

– Capacitate transport: 143 pasageri + sofer (41 scaune)

– Nr. usi: 4

– Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 17.940/2.550/3.076 mm

– Ampatament: 5.845/5.990 mm

– Motor: Mercedes-Benz OM 457 LA, EURO 5

– Tehnologie: Diesel BlueTec, SCR

– Putere maxima: 354 CP

– Cilidree: 11.967 cmc

– Nr. cilindri: 6

– Cuplu maxim: 1.600 Nm la 1.100 rpm

– Transmisie: automata, ZF Ecomat, 6 trepte

– Sisteme de siguranta: ABS, ASR, retarder

– Capacitate rezervor motorina: 300 l

– Capacitate rezervor AdBlue: 46 l

– Masa proprie: 16.568 kg

– Masa maxima admisa: 29.000 kg

– Suspensie: pneumatica.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.