Avem norme pentru protectia drumurilor. Mai trebuie aplicate

Poate statul roman sa stopeze distrugerea drumurilor de catre vehiculele supraincarcate care transporta materiale de constructii? Intrarea in vigoare din 6 februarie a unei hotarari de guvern privind reglementarea furnizarii transportului rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice din Romania creeaza premisele pentru un control mai eficient in domeniu. Este, insa, suficient un astfel de act normativ?

Se pune intrebarea cat este considerata de importanta protectia drumurilor, tinand cont ca, in timp ce se introduc elemente noi de control, se pastreaza autorizatiile speciale de transport (AST) pentru marfuri divizibile, care permit de pasirea masei maxime totale autorizate?!

Astfel de permise, care transfera in sfera legala circulatia vehiculelor incarcate mult peste ceea ce permite drumul, nu au rost in cazul marfurilor divizibile, pentru care nu exista nici un impediment privind incarcarea in mai multe vehicule. In plus, reprezinta un unicat la nivelul statelor europene. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca multi utilizeaza aceste AST-uri in alb, de nenumarate ori, autorizatiile devenind un instrument veritabil de incurajare a concurentei neloiale.

Cum mai poate fi competitiv un caraus care merge in mod corect cu 40 tone in fata unuia care ajunge la sarcini totale de 60 tone? Costurile unitare devin incomparabil mai mici in cel de-al doilea caz, oferind un atu de necontestat in negocierea contractelor. Ce mai conteaza ca se strica drumurile?! in fond, tot ei castiga de pe urma reparatiei acestora mai devreme sau mai tarziu.

O mana da, cealalta ia

Asa cum spuneam, proaspat intratele in vigoare reglementari privind transportul bunurilor divizibile deschid calea pentru un transport civilizat in constructii. Din pacate, in conditiile mentinerii posibilitatii de acordare a AST-urilor, textul isi pier de mare parte din aplicabilitate. „Prin acestea, administratorul drumurilor isi anuleaza tocmai scopul precis de protectie a acestora“, a subliniat Augustin Hagiu, presedinte al Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT). El a precizat ca Hotararea de Guvern intrata in vigoare in cursul lunii februarie transmite un mesaj foarte clar cu privire la dotarea furnizorilor de marfuri divizibile cu instalatii de cantarire omologate metrologic si raspunderea acestora, alaturi de transportatori, vizavi de supraincarcarea vehiculelor. Concret, actul normativ cuprinde obligatiile furnizorilor de bunuri divizibile, ale transportatorilor si ale conducatorilor auto, precum si sanctiunile contraventionale aplicate pentru nerespectarea lor. Bunurile divizibile care intra sub incidenta noilor norme sunt materialele vrac transportate fara ambalaj, in gramezi neordonate, sub forma de pulbere, granule sau bucati, provenite din exploatari miniere, de cariera sau balastiera ori materiale fluide sau semifluide provenite de la statii de mixturi asfaltice ori statii de betoane, aditivi si lianti in constructii.

Cantarul, obligatoriu in balastiera…

Furnizorii de marfuri divizibile au obligatia sa asigure, din februarie, conditiile de functionare pentru instalatiile de cantarire, sa cantareasca si sa emita tichet de cantar pentru toate vehiculele utilizate pentru distributia rutiera, sa tina evidenta cronologica si sistematica a tichetelor de cantar eliberate, iar in cazul solicitarii utilizatorului sau conducatorului auto de a incarca vehiculul peste masa totala maxima admisa prevazuta de legislatia in vigoare pentru configuratia vehiculului, sa verifice existenta la bord, in original, a autorizatiei speciale de transport eliberate de administratorul drumului pe care circula, corespondenta numerelor de inmatriculare, respectarea perioadei de valabilitate si a numarului de curse. Tot furnizorul trebuie sa tina evidenta cronologica si sistematica a seriilor autorizatiilor speciale de transport, a emitentilor acestora si a numerelor de inmatriculare inscrise pentru vehiculele incarcate peste masa totala maxima admisa prevazuta de legislatia in vigoare si sa nu permita plecarea din punctul de incarcare a vehiculelor necantarite, cu depasiri ale masei totale maxime admise, cu depasiri ale masei totale pentru care a fost eliberata autorizatia speciala de transport sau fara tichet de cantar. Tot intre obligatiile furnizorului sunt incluse: asigurarea conditiilor pentru curatarea rotilor vehiculelor, inainte de intrarea acestora pe drumul public; sa nu permita parasirea punctului de incarcare si accesul la drumul public al vehiculelor din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri; sa suspende furnizarea, pe cale rutiera, a bunurilor divizibile in perioada in care nu sunt asigurate conditiile pentru cantarirea vehiculelor; sa prezinte administratorului drumului la care se realizeaza accesul de la punctul de lucru, in termen de 30 de zile de la sfarsitul fiecarui an calendaristic sau de la incetarea activitatii de exploatare a bunurilor divizibile, situatia cantitatilor de bunuri distribuite pe cale rutiera, conform tichetelor de cantar eliberate.

… iar bonul la bordul vehiculului

in paralel, utilizatorul trebuie sa nu transporte bunuri divizibile de la furnizorii care nu cantaresc sau nu elibereaza tichet de cantar, sa comunice furnizorului, in scris, valorile maselor totale maxime admise prevazute de legislatia in vigoare, pentru vehiculele utilizate, sa transbordeze incarcatura, pe propria cheltuiala, partial sau total, in unul sau mai multe vehicule, astfel incat sa fie respectate masele pe axe maxime admise si sa nu transporte materiale vrac cu vehicule din dotarea carora lipseste prelata, iar in cazul in care vehiculele sunt prevazute prin constructie cu obloane, acestea trebuie sa fie asigurate cu sisteme de inchidere care sa asigure etanseitatea.

si conducatorul auto are obligatii noi: sa detina la bordul vehiculului si sa prezinte organelor de control documentele specifice transportului, tichetul de cantar si, daca este cazul, autorizatia speciala de transport; sa nu circule cu vehicule care transporta bunurile divizibile de la furnizorii care nu efectueaza cantarirea sau care nu elibereaza tichet de cantar, potrivit prezentei hotarari; sa nu circule cu vehicule care transporta materiale vrac neacoperite cu prelata, iar in cazul in care vehiculul este prevazut prin constructie cu obloane, acestea trebuie sa fie asigurate cu sisteme de inchidere care sa asigure etanseitatea; sa nu plece de la punctul de incarcare a bunurilor divizibile cu vehicule cu depasiri ale masei totale maxime admise.

Amenzi de pana la 40.000 de lei

Sanctiunile pentru nerespectarea noilor norme sunt consistente si merg pana la 40.000 de lei in cazul furnizorului, pana la 10.000 de lei in cazul utilizatorului si pana la 4.000 de lei in cazul conducatorului auto. Cu alte cuvinte, exista premise pentru a se asigura protectia drumurilor.

Mai ramane doar sa vedem cum vor fi puse in practica noile reguli de catre organele de control: Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, Administratia Nationala Apele Romane, si Garda Nationala de Mediu.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

Despre ce protectie a drumurilor mai vorbim daca CNADNR ofera premisele depasirii greutatii maxim admise, adica isi autodistruge bunul (drumul) ce trebuie sa il apere? Despre ce siguranta rutiera mai vorbim la incarcaturi de 60 t ce circula cu peste 90 km/h pe drumurile publice? si, nu in ultimul rand, despre ce concurenta loiala mai vorbim cand legea permite depasiri de 20 de tone?

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.