BEST PRACTICES – Colaborare in transport CARPATHIA EXPRESS

Un nou studiu de caz preluat de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org arata cat de productiv si competitiv poate fi un proiect de transport feroviar, in conditiile in care concurenti traditionali ajung sa formeze o echipa castigatoare.

Dezvoltarea transporturilor din Republica Ceha in secolul XX si in ultimii ani a favorizat cel mai bine transporturile rutiere; transporturile feroviare, insa, au ramas in urma. Pe scurt:

– Transporturile rutiere au crescut de 23 de ori (pana in anul 1997)

– Volumele in transportul feroviar au scazut cu 50%

– Volumele totale de transport au scazut regulat pana in anul 2002

– O estimare pesimista a veniturilor din transporturi feroviare pe trei ani incepand cu 2002 pentru Cehia sugera un declin de aproximativ 17%

– Rata volumului de transport feroviar/rutier este de 24,5% (feroviar) la 71,9% (rutier)

– Odata cu dezvoltarea pietei de transporturi de mici dimensiuni, dezechilibrul s-a amplificat

– Unele cai feroviare au fost inchise

– Un numar mare de producatori traditionali fie si-au comutat operatiunile catre alte piete, fie si-au inchis partea de feroviar

– Sustinerea din partea Guvernului a fost foarte slaba in ultima perioada.

In acest context, si luand in considerare atentia sporita acordata mediului inconjurator si dorinta de a oferi servicii inovatoare, a rezultat lansarea proiectului CARPATHIA EXPRESS si formarea Carpathia Group, un operator feroviar independent detinut de trei expeditori independenti din Republica Ceha si Germania in cooperare cu trei expeditori locali.

Productivitatea transportului feroviar a scazut in ultimii ani. Aceasta, alaturi de dorinta de a dezvolta produse noi si inovatoare pentru clienti si potentiali clienti, a dus la formarea unei echipe de profesionisti care sa dezvolte un nou proiect de logistica comerciala. Acesta s-a format prin cooperarea stransa a celor trei expeditori si trei transportatori feroviari locali, care, in mod normal, sunt concurenti, avand ca obiectiv maximizarea utilizarii resurselor tuturor partenerilor implicati, sporind, in acelasi timp, productivitatea si competitivitatea transportului feroviar.

Solutia

Numele „Carpathia Express“ ilustreaza clar ruta pe care o urmeaza transporturile Grupului. Partenerii din proiect nu au fost alesi la intamplare – acestia acopera aria agentilor de expeditii si pe cea a transportatorilor fe roviari. Agentii de expeditii precum si furnizorii de servicii logistice sunt cei care decid rutele si modalitatile de transport utilizate pentru fiecare caz in parte. Companiile de transport feroviar raspund de obicei de intreaga infrastructura si de o gama completa de mediatori; mai mult, ei au experienta pe diverse tehnologii de transport international. Concurenti in mod traditional – Argo Bohemia s.r.o., Spedi-Trans Praha s.r.o. Si Raabersped Speditionsgesellschaft m.b.H. – fiecare dintre acestia lider de piata in sectorul sau de activitate – au decis sa-si ignore propriile interese pentru acest proiect si pentru un efort comun. Fiecare partener din proiect a profitat de know-how-ul si experienta sa in fluxul expeditiilor din Europa Centrala si de Est catre pietele balcanice.

Cu totii au cercetat atent punctele pro si contra modalitatilor individuale de transport in functie de propria capacitate, calitate, viteza etc, pe de o parte, si cerintele clientilor pe de alta parte.

Au fost obtinute urmatoarele rezultate:

– s-a format o echipa de conducere pentru Carpathia Group

– s-a stabilit o politica de business si un sistem de rezervari

– au fost definite reguli operationale pentru tehnologia feroviara

– s-a decis ca trenul Carpathia Group sa fie disponibil publicului.

Trenul Carpathia Express reprezinta o conexiune comerciala rapida integrata proiectata pentru deplasarea incarcaturilor si containerelor din Europa Centrala si de Est catre Europa de Sud-Est. Carpathia Express este un proiect deschis tuturor partilor interesate care doresc sa-l utilizeze pentru expeditii prin Carpathia Group. Carpathia Group actioneaza ca operator feroviar independent. Trenurile de transport Carpathia Express sunt deschise tuturor tipurilor de incarcaturi de la expeditori locali si internationali exceptand urmatoarele categorii: transporturi militare, vagoane private, expeditii INTERFRIGO, expeditii agabaritice, vagoane pentru animale vii.

Prima statie pentru trenurile Carpathia este Havlickuv Brod. Alte statii mai sunt Brno-Malomerice si Breclav. Terminalul de destinatie al trenului este fie orasul Curtici, unde expeditiile sunt sortate si distribuite catre destinatiile finale (lungime ruta – 715 km, timp – 27 de ore), fie orasul Episcopia Bihor unde, de asemenea, transporturile sunt sortate si distribuite catre destinatiile finale din nordul Romaniei si nordul Moldovei (722 km, mai putin de 28 de ore).

Tehnologia Carpathia Express permite acceptarea expeditiilor din vestul Europei prin frontierele ceho-germana si ceho-poloneza. Este vital pentru proiect ca serviciile sa corespunda cerintelor tehnologiilor JIT pentru logistica. Carpathia Express sustine, de asemenea, modelele logistice „hub-and-spoke“, constante, rapide si spatioase, oferind conexiuni sigure, care permit crearea si utilizarea unui centru logistic pentru colectarea si livrarea expeditiilor si pentru redistribuirea lor.

Provocari

Provocarea 1: Atragerea clientilor individuali ai partenerilor din proiect catre serviciile oferite de Carpathia Group

Provocarea 2: Formularea unei strategii comune de vanzari

Provocarea 3: Sporirea productivitatii si contracararea tendintelor negative din industria de transport, in ciuda declinului volumelor din transportul feroviar (pe o ruta data)

Provocarea 4: Reducerea substantiala a timpilor standard de transport

Provocarea 5: Reducerea costurilor de ansamblu intr-un mod care sa permita operatorilor sa scada preturile in avantajul clientilor

Provocarea 6: Cresterea competitivitatii

Provocarea 7: Asigurarea flexibilitatii transporturilor si preturilor, actionand, in acelasi timp, pe principii de fair play.

„Privind inapoi, este evident ca am luat decizia corecta; introducerea unui tren integrat direct pe o ruta data a dus nu numai la reducerea costurilor operationale pe vagon, ci si a generat o cifra de afaceri anuala mai mare pentru toti partenerii implicati“, a aratat Jan Götthans, manager de proiect Carpathia Express.

Lectii invatate si factori de succes

– Cooperarea companiilor ce initial erau concurente a dus la costuri substantial reduse pentru toti partenerii implicati si la reducerea costurilor finale de transport pentru clienti

– O politica de vanzari bine definita, alaturi de tehnologia corespunzatoare, poate genera cresteri remarcabile ale volumelor de transport feroviar din Europa

– Cand se ofera servicii regulate, sigure si rapide la preturi competitive, clientii sunt dispusi sa treaca de la rutier la feroviar pentru un transport mai prietenos cu mediul

– Parteneriatele cu concurenti din industrie pot genera o suma critica de transporturi individuale, care ar putea fi generate cu greu de catre o singura entitate.

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.