Bugetul „Rabla” , suplimentat cu 25 milioane lei

Bugetul Programului „Rabla” a fost suplimentat de Ministerul Mediului cu 25 milioane de lei, pentru încă aproximativ 4.000 de persoane fizice, mărind la 25.000 numărul beneficiarilor.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Totodată, au fost modificate mai multe termene. Astfel, sesiunea de depunere a dosarelor de acceptare din partea persoanelor juridice va fi prelungită până la 30 noiembrie, astfel încât să se creeze posibilitatea accesării Programului de cât mai multe instituții și autorități publice, care depind de rectificarea bugetară.

„În cazul «Rabla Plus», au fost demarate modificări, prin includerea unei noi categorii de autoturisme, de la 1 ianuarie 2018, și anume cvadriciclurile electrice, introducându-se, în același timp, și un procent maxim de finanțare de 50% din prețul de achiziție a autovehiculelor electrice, ținând cont de valoarea ecotichetului – de aproximativ 10.000 euro – raportată la pre- țurile scăzute ale noilor categorii de autovehicule eligibile”, precizează Ministerul Mediului.

O altă modificare este eliminarea termenului de 31 decembrie până la care pot fi emise facturile de achiziție a autovehiculelor electrice noi, ținând cont de perioadele mari de timp necesare producătorilor pentru livrarea autovehiculelor respective.

Astfel, facturile vor fi emise în 120 de zile de valabilitate a notelor de înscriere a persoanelor fizice și juridice, fără a mai fi condiționată livrarea autovehiculelor până la sfârșitul anului fiscal.

Totodată, s-a considerat necesară introducerea unui termen de maximum 60 de zile de la acceptare, de către Administrația Fondului pentru Mediu, a dosarelor depuse de persoanele juridice, în care acestea trebuie să se înscrie la producătorii validați, în vederea îndeplinirii formalităților de achiziție a autovehiculele electrice noi.

1.518 mașini ecologice, în 8 luni

Valoarea ecotichetului pentru un autovehicul nou 100% electric, de 10.000 de euro, și de 4.500 euro pentru cele hibrid plug-in, i-au atras pe români, care au cumpărat, în primele 8 luni, 1.518 autovehicule ecologice (hibride și electrice 100%) noi.

Creșterea a fost de 161% față de aceeași perioadă a anului anterior, când au fost 1.195 de unități, în creștere cu 205% față de 2015, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor deAutoturisme (APIA). Din total, 184 sunt electrice 100%, față de numai 67 de unități anul trecut, în aceeași perioadă. Ponderea autoturismelor ecologice în totalul vânzărilor, la nivel național, a fost de 1,9%.

În clasamentul celor mai comercializate mărci auto electrice, primul loc este ocupat de BMW, cu 55 de unități, urmat de Mercedes-Benz, cu 45 de exemplare, Renault, cu 20, Mitsubishi și Volkswagen, cu câte 16, Audi, cu 11, Porsche și Volvo, cu câte 6 exemplare. Cele mai multe mașini hibride vândute sunt Toyota (1.019), apoi Lexus (88), Kia (9), Hyundai (3) și Mercedes-Benz (2).

PwC, alarmat de poluare

România are nevoie, rapid, de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor, pentru a stimula înnoirea parcului auto, deoarece eliminarea taxei de timbru a accelerat creșterea importurilor de mașini rulate, la peste 337.000, în primele opt luni, cu 110% mai mult comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut.

„În timp ce alte țări pregătesc trecerea la mașini electrice, România este invadată de ma- șini vechi, care reprezintă surse de poluare dăunătoare sănătății, dar și de riscuri în trafic”, a fost semnalul de alarmă tras în conferința PwC dedicată sectorului auto, desfășurată la București.

Vârsta medie a parcului auto național va crește, anul acesta, la 13,1 ani, întrucât numărul autoturismelor rulate importate, cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 și Euro 2), s-a dublat, față de 2016.

„O variantă pe care au utilizat-o și alte state membre, ce poate da rezultate bune în România, ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare, corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor, care să ia în considerare și nivelul de emisii de CO2, și norme de poluare, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislației comunitare”, propune Daniel Anghel, Liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrală și de Est.

Industria auto, 47% din exporturile României

Industria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei românești, alături de retail și IT: are peste 150.000 de angajați și a contribuit la 47% din exporturi, în 2016, conform studiului realizat de Euler Hermes. Industria autovehiculelor a înregistrat, în 2016, o creștere cu 9% față de 2015, iar media globală a avansat cu 1,6%.

În acest ritm, se poate vorbi despre un avans de 6 – 7% pe an, până în 2020. Până acum, sectorul a fost condus de producătorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități, în 2016. În prezent, cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

În ceea ce privește piața furnizorilor, aceasta include atât fabrici de producție proprii, cum sunt Daimler, cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și antreprenori locali mici, care, la rândul lor, sunt furnizori pentru marile companii producătoare.

Din punctul de vedere al evoluției pieței interne, industria automobilelor s-a apreciat, în trimestrul IV 2016, pentru autoturisme noi (-1,7% Q1 – Q2, până la 32.500 unități), însă a scăzut puternic, în general din cauza încetinirii vânzărilor la mâna a doua, până la 101.500 de autoturisme vândute (-15,2% Q1 – Q2), mai relevă studiul.

Anul 2016 a fost unul dintre cei mai buni din ultimul deceniu, cu o creș- tere de 17,4% a numărului de înmatriculări, ajungând la 510.000 de unități, dintre care automobile noi reprezintă aproximativ 22% (115.000 de unități).

Client important pentru companiile de transport Industria auto reprezintă, pentru companiile de transport, un client extrem de important, fapt confirmat, de altfel, de cifrele statistice. Piața leasingului financiar a crescut cu 25%, în 2016, până la două miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezintă automobile și vehicule utilitare ușoare.

Companiile au reprezentat 97% din totalul clienților de leasing financiar, ele fiind urmate de persoanele fizice, 2%, și 1% de sectorul public.

Flota de autovehicule în leasing operațional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule, în 2016 (adică aproximativ 13% din toate înregistrările de autoturisme noi), cu așteptări de creștere similare pentru 2017.

Cifra de afaceri totală a sectorului auto, în 2016, a depășit 20 de miliarde de euro, fiind determinată de exporturi, pe măsură ce piața locală este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand.

Principalele companii auto care activează în Romania sunt: Dacia (cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urmă vine grupul Volkswagen, în calitate doar de comerciant și distribuitor, cu o cifră de 0,4 miliarde euro.

Principalii producători de componente și consumabile sunt: Continental (5 divizii), cu cifra de afaceri totală de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate), cu 0,7 miliarde euro, Takata (volane), cu 0,5 miliarde euro, Michelin, cu 0,5 miliarde euro și Delphi, cu o cifră de 0,4 miliarde euro.

Potrivit aceluiași studiu, piața auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental și alte grupuri cu prezență globală (TRW, Bosch, Delphi, Ford și alții). Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial și un recunoscut specialist în domeniul garanțiilor și colectării creanțelor.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.