Bursa da semnale pozitive

Chiar daca se refera numai la piata comenzilor spot, Bursatransport reprezinta un barometru important pentru segmentul transporturilor de marfa, iar datele prezentate de Dan Cotenescu, administrator al cunoscutei platforme de intalnire a cererii cu oferta, sunt imbucuratoare.

„Bursa transport a devenit un instrument din ce in ce mai des utilizat de operatorii de transport din Romania. Incepand cu 2009, am trecut intr-o noua faza, aceea de a constientiza pozitia de lideri in domeniul acestui serviciu in Romania si am trecut la o faza de extindere regionala in tarile din jurul nostru: Balcani, Ungaria si catre Ucraina. Incepand cu 2010, se face diferenta intre companie si utilizator. Avem 11.000 companii care sunt active pe Bursa si aproape 14.000 utilizatori“, a afirmat Dan Cotenescu, precizand ca majoritatea utilizatorilor este formata din transportatori, expeditorii fiind chiar mai putini decat clientii de transport. Aceasta departajare se face pe baza atributului pe care fiecare companie si-l defineste singura – ocupatia principala in raport cu Bursatransport. „Vreau sa va furnizez un exemplu de confuzie: o companie comercializeaza materiale de constructii si isi face un cont pe bursa pentru ca pe sensurile pe care se duc camioanele goale sa gaseasca marfa. Din punctul de vedere al bursei, aceasta companie nu este client de transport, ci caraus, si foloseste Bursa pentru a gasi marfuri, cu toate ca ocupatia lui principala este de comerciant“, a explicat Dan Cotenescu, mentionand ca, incepand din acest an, exista posibilitatea de a urmari ce marfuri se publica pentru a fi transportate in grupaj si ce marfuri se publica pentru a fi transportate in camioane dedicate. „Raman preponderente marfurile care necesita camioane dedicate. Marfurile pe intern reprezinta 55%, iar in comparatie cu alti competitori de-ai nostri, marfurile romanesti se regasesc mai ales pe Bursatransport. Exporturile sunt mult mai mici decat importurile la transport international, dar faptul ca ajung sa fie publicate pe Bursatransport este un lucru imbucurator“.

Ne apropiem de ce aveam inainte de criza

Potrivit administratorului Bursatransport, in octombrie-noiembrie 2008 se poate observa aparitia crizei in Romania. „In loc ca, in noiembrie, numarul de marfuri sa creasca sau sa ramana constant, se inregistreaza o scadere dramatica. Un al doilea lucru pe care vreau sa il semnalez este ca, pe parcursul anului 2009, criza s-a adancit. In iulie-august, a ajuns la 50% din lichiditatea (numarul de marfuri) care era in luna mai 2008. In aprilie-mai 2010, se poate observa pe Bursa ca lucrurile incep sa se normalizeze, in sensul ca incepem sa ne apropiem de ceea ce aveam in 2008 inainte de instalarea crizei. Aceasta tendinta este confirmata si de datele Teleroute. In ultimele luni, majorarea este remarcabila. Iar aceasta crestere, care se poate observa in Occident, se va face simtita si in Romania“, a subliniat Dan Cotenescu.

Relatiile extracomunitare castiga teren

Intre timp, relatiile extracomunitare castiga teren, carausii romani adjudecandu-si in 2010, conform declaratiilor Deliei Ionica, vicepresedinte al Centrului National de Management pentru Societatea Informationala, un numar de 1.052 de autorizatii CEMT, fata de 833 la nivelul intregului an 2009, si 728 in 2008. Pe segmentul autorizatiilor bilaterale de transport international, in perioada ianuarie – mai 2010, au fost eliberate 8.460 de bucati, in conditiile in care, la nivelul intregului an 2009, au fost alocate 20.323 unitati, iar in 2009 – 19.651. Cele mai multe au fost Serbii, Ucraine si Turcii, relatii pentru care au fost eliberate in primele 5 luni ale acestui an 2.310, 2.213 si respectiv 1.075 bucati. De remarcat interesul crescut pentru Turcia, in cazul careia, la nivelul intregului an trecut, s-au eliberat 1.889 unitati, iar in 2008 – 645 de bucati.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.