Ca la noi, la nimeni

Pietoni care traverseaza autostrada, circulatie cu viteze de peste 150 km/h in localitate, accidente stupide, lipsa de responsabilitate, permise de conducere false, autovehicule cu documente false sau fara asigurare, violenta verbala si chiar fizica… Acesta este tabloul Romaniei atunci cand vorbim despre siguranta rutiera, asa cum a fost descris de „veteranii“ Politiei Rutiere, comisarul sef Lucian Dinita si comisarul sef Carol Varna.

„Interesant este ca noi am propus modificari legislative, care au fost ulterior adoptate de alte state europene. Spre exemplu, interzicerea telefoniei mobile in timpul condusului. In Europa, s-a adoptat fara probleme, la noi a durat 4 ani (iar acum se discuta eliminarea sa…). De asemenea, am cerut sa se interzica aparatele de detectare a radarelor: europenii au facut-o. Doar in Romania, Anglia si in cateva state din America se mai accepta…“, ne-a explicat comisarul sef Lucian Dinita. El a precizat ca se incearca adoptarea modelului european potrivit caruia nu se poarta discutii colaterale fata de fapta pentru care a fost oprit conducatorul auto. „Politistul sa stea unde trebuie, iar conducatorul auto sa ramana la volan“, a completat comisarul sef Carol Varna.

Vinovat e mortul…

Pe de alta parte, in Europa, in momentul in care este filmat un autovehicul care a incalcat legea, detinatorul are obligatia sa mearga la politie sa declare cine a fost la volan. “In caz contrar, prima amenda este de 300 euro. Dupa 10 zile, creste la 1.200 euro. Apoi la 4.000 si te trezesti cu executorul la usa. La noi, se pare ca nu poate fi aplicat sistemul… Ni se spune ca era nevasta la volan (care n-are permis insa – si nu poti sa faci nimic) sau ca a condus o persoana pe care o identificam ulterior ca fiind decedata (am auzit de cazuri in care se inspira de la rubrica decese din ziare). Se fac si intelegeri cu alti soferi care nu au puncte de penalizare“, a spus comisarul sef Lucian Dinita. Cu aparatele actuale, exista totusi posibilitatea de a mari imaginea pentru a vedea cine a fost la volan. Dar au aparut probleme de alta natura… „Am vrut sa trimitem poza acasa si au venit rapid la politie sa plateasca amenda, pentru ca masina era condusa de amanta…“, a aratat comisarul sef Carol Varna.

De mentionat ca, in Europa, se taxeaza chiar si nerespectarea distantei in mers (in special pe autostrada), lucru care nu este posibil in tara noastra din lipsa aparaturii necesare.

Camere in 27 de judete

De la inceputul acestui an, Politia Rutiera Romana a declansat actiuni la nivelul tarii, care vizeaza concentrarea de efective din mai multe judete intr-o anumita localitate, unde, de regula, se inregistreaza cresterea numarului de accidente. „Au fost descoperite masini fara asigurare, cu certificate de inmatriculare false. In acest moment, constituim o baza de date cu toate autovehiculele inmatriculate in alte state care circula pe teritoriul tarii noastre si sunt detinute de catre cetateni romani. Am considerat aceasta initiativa necesara pentru ca e posibil sa avem accidente cu fuga de la locul faptei“, a spus comisarul sef Carol Varna. Pana acum, au fost implementate sisteme de masurare a vitezei si supraveghere a traficului rutier in 27 de judete din Romania. „Avantajul sistemului: inlocuieste un politist 24/24, nu oboseste, nu greseste, nu cere pauza de masa si nici salariu“, a explicat comisarul sef Carol Varna.

Sfaturi… cate sunt in Biblie

„Pentru soferi, am tot atatea sfaturi cate sunt in Biblie“, a spus comisarul sef Carol Varna, subliniind ca, la volan, este esentiala o atitudine responsabila. El le recomanda profesionistilor respectarea cu strictete a timpilor de conducere si odihna, conducerea prudenta, in limitele de viteza admise legal, respectarea indicatoarelor, abordarea curbelor cu o viteza regulamentara, asigurarea marfurilor, oprirea autovehiculelor doar in parcari sigure.

Comisar sef CAROL VaRNA, Seful Serviciului Securitatea Traficului in cadrul Politiei Rutiere:

“Vrem ca eforturile noastre sa se vada aici – sa obtinem scaderi la toti indicatorii in statistici… Cea mai buna solutie este sa ii determinam pe participantii la trafic sa respecte legea!”

Comisar sef Lucian Dinita, Seful Politiei Rutiere:

„Care este cea mai mare problema acum? Viteza! A doua mare problema: traversarea neregulamentara – suntem implicati intr-un program de reeducare rutiera. Educatia rutiera pe care am facut-o inainte de 2005 si-a produs efectele un an. Dupa care situatia a inceput sa se degradeze…“

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.