Captivii RCA

Cei peste 5,3 milioane de conducători auto din România au devenit captivii unui sistem de taxare de tip acciză: polița RCA este scumpită în fiecare an de asigurători, care folosesc acești bani fără niciun control din partea statului.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat micșorarea prețurilor RCA de către jumătate din societățile de asigurări (Allianz-Ţiriac, Astra, City Insurance, Euroins şi Generali) pentru șoferii de până în 25 de ani, care reprezintă însă abia 1,54% din totalul asiguraților. Astfel, din cele peste 3,1 milioane de poliţe RCA pentru persoane fizice încheiate anul trecut, 47.987 aparțin şoferilor din această categorie. Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), reclamă o „cacealma”: „Este evident că ASF a eșuat din nou, lamentabil, în misiunea sa de protejare a consumatorului, iar încercarea de manipulare a percepției asiguraților RCA acoperă, de fapt, legăturile subterane extrem de strânse și de bolnăvicioase pe care le are cu piața supravegheată”.

După câteva zile de la aceste critici, în piață au apărut și schimbări de preț ușor avantajoase pentru tinerii între 27 și 30 de ani. Sunt însă „mai degrabă simbolice”. „Polița RCA pentru o tânără de 27 de ani s-a ieftinit de la 787 lei la 781 lei pe 6 luni, ceea ce reprezintă o scădere de 0,8%, adică cu 6 lei mai puțin”, demonstrează Cristian Muntean cu o copie a RCA. Mai mult, aceste scăderi au fost contrabalansate de asigurători cu majorări la categoria considerată cea mai „responsabilă” în trafic: șoferii de peste 40 de ani. Și nici transportatorii – șoferi profesioniști – nu au scăpat.

Muntean acuză că „pentru a recupera acele „discounturi”, societățile de asigurări au transferat povara acelor diferențe de costuri majorând prețul primei RCA pentru persoane juridice sau persoane fizice situate în alte categorii de vârstă”. „Cu toate acestea, polița RCA rămâne la un cost prohibitv pentru tineri. De exemplu, o tânără de 25 de ani proprietara unui VW Golf plătește 2.215 lei RCA pentru 6 luni, adică 500 de euro. Tinerii din jurul vârstei de 30 de ani achită în prezent chiar și cu 45% mai mult pentru polița RCA. Totodată, o persoană de peste 60 de ani va achita cu până la 25% mai mult pentru RCA. În fine, pentru transportatori, prețul a crescut cu până la 250% la reînnoirea poliței RCA după 6 luni”, exemplifică președintele ASSAI”.

Escrocheria Malus Bonus 

Totodată, „conceptul Malus Bonus practicat în România este mai degrabă o escrocherie, fiind proiectat să avantajeze, prin rezultatele sale, societățile de asigurări”, reclamă Cristian Muntean. „În prezent, dacă ai un cazier al accidentelor curat mai mulți ani la rând ( Ex: Bonus 8) și intenționezi să îți schimbi mașina, cu cea nouă vei porni de la un Bonus 0. Practic, întreg istoricul privind daunalitatea se resetează. Este un sistem incorect și inechitabil”, explică el.

În opinia sa, „este o anomalie în mod deliberat făcută de către asigurători care, astfel, majorează nejustificat costul unei polițe RCA printr-o încadrare nemeritată a asiguratului într-o zonă de risc în care acesta nu mai beneficiază de reducerile de cost cuvenite”. 

Gestionarea a 2,6 miliarde de lei, o enigmă

Muntean este revoltat și de modul cum sunt gestionați banii publici colectați de asigurători: „Din perspectiva acestor contribuabili captivi, RCA este asimilată unei obligații precum taxele și impozitele. Iar abordarea firmelor de asigurări este eronată asupra acestui produs, deși rolul lor ar trebui să fie similar celui administratorilor de fonduri mutuale, care pot intra în faliment iar banii colectați rămân intacți și își păstrează destinația”.

 

Ieftinire „simbolică”: polița RCA pentru o tânără de 27 de ani s-a ieftinit de la 787 lei la 781 lei pe 6 luni, ceea ce reprezintă o scădere de 0,8%…

„Când vorbim despre bani publici, trebuie îndeplinite în mod obligatoriu minim două obligații imperative: responsabilitatea și transparența cheltuirii lor. Așa ar trebui să facă ASF și societățile de asigurări: să explice detaliat și transparent cum sunt cheltuiți banii colectați. Să știm dacă anumite costuri (de ex. chirii supraevaluate cu 400% față de spații similare închiriate, achiziții soft la prețuri de milioane de euro, costuri de zeci de milioane de euro achitate societăților de reasigurări din același grup de firme cu sedii în paradisuri fiscale etc) sunt atribuite corect și prin licitație. Or, acest lucru nu se întâmplă în România; nu știm cum sunt cheltuiți cei peste 2,6 miliarde lei colectați în 2014”, atrage atenția Cristian Muntean.

În anul care a trecut de la preluarea mandatului la șefia ASF, Mișu Negrițoiu și-a premiat subalternii cu 60% din salariu, iar el a încasat peste 170.000 de euro, fără a sancționa vreo societate de asigurări pentru scumpirea aberantă a RCA și deprecierea puternică a modului de despăgubire, situație confirmată și de numărul ridicat de reclamații transmise către ASF, mai acuză președintele asociației service-urilor auto independente. 

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.