Cartelul camioanelor: Procesele de după…

Prețul camioanelor a fost influențat de existența unui cartel? Ar putea transportatorii să identifice și să recupereze eventualele daune? Un fond american de investiții crede că da și, de aceea, finanțează un mega proces, în care încearcă să atragă cât mai multe firme.

Alex Petrasincu Hausfeld

Comisia Europeană a impus amenzi semnificative producătorilor de camioane din Europa – de aproximativ 4 miliarde de euro, după ce, conform Comisiei Europene, aceste companii s-au angajat într-un cartel, în perioada 1997-2011.

Această situație a deschis calea acțiunilor în instanță, pentru recuperarea eventualelor daune provocate cumpărătorilor de camioane din acea perioadă.

O firmă internațională de avocatură, cu sprijinul UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România), a explicat transportatorilor români modul în care se pot alătura acestui proces.

Având birouri în SUA și Europa, Hausfeld este una dintre cele mai mari case de avocatură, specializată pe zona de concurență.

„Comisia Europeană a stabilit că a existat un cartel, din 1997, până în ianuarie 2011, în legătură cu camioanele din gama grea și medie. Producătorii de camioane au discutat despre prețuri, preț de listă, preț brut, preț net… Au făcut inclusiv schimb de configuratoare de camion, pentru ca fiecare să știe cât ar costa vehiculul concurenței, în diferite variante de echipare. De asemenea, au discutat despre normele de poluare, astfel încât noile tehnologii menite să îndeplinească normele să nu fie introduse pe piață înainte să fie obligatorii. Totodată, au discutat despre prețul pentru aceste tehnologii, astfel încât costurile aferente dezvoltării acestora să fie mutate către clienți”, a declarat Dr. Alex Petrasincu, avocat și partener în casa de avocatură Hausfeld.

Proces în Germania

Reprezentanții Hausfeld au recomandat ca un eventual proces să aibă loc în Germania.

„Sigur, este posibil să acționăm în instanță în România, însă, de asemenea, este posibil să acționăm în orice țară unde producătorii de camioane sunt prezenți. Le recomandăm clienților din România să aleagă instanța din Germania. Instanțele românești nu au experiență în legătură cu daunele provenite în urma constituirii de carteluri. Instanțele din Germania sunt destul de experimentate pentru asemenea procese și, în ultimii ani, au devenit mai favorabile față de cei care solicită recuperarea daunelor. Însă și mai important este faptul că acest cartel a funcționat fizic pe teritoriul Germaniei. Subsidiarele din Germania ale producătorilor de camioane au dialogat între ele pentru toată Europa, ceea ce înseamnă că există mari șanse ca instanțele germane să aplice legea germană, indiferent de țara de proveniență a reclamantului”, a explicat Dr. Alex Petrasincu.

În plus, decizia luată de Comisia Europeană este admisă de instanța germană, iar reprezentanții casei de avocatură au subliniat și alte aspecte specifice proceselor legate de recuperarea daunelor provocate de un cartel.

Astfel, oricare membru al cartelului este responsabil pentru totalitatea daunelor. De exemplu, chiar dacă ai achiziționat camioane de la un singur furnizor, poți solicita despăgubiri de la oricare alt producător, fiind treaba membrilor cartelului să se regleze.

Un aspect important este și faptul că România nu a fost membră a Uniunii Europene pe toată perioada de funcționare a cartelului, iar decizia Comisiei Europene ar putea fi recunoscută pentru firmele din România după 2007. Până la acea dată, Comisia Europeană nu avea jurisdicție în România.

„Credem, totuși, că avem argumente bune pentru a convinge instanța germană că a funcționat cartelul în legătură cu România încă înainte de aderare. Ar fi ridicol să credem că producătorii de camioane ar fi așteptat să aplice înțelegerile avute în cadrul cartelului până la momentul aderării României la UE”, a completat avocatul Hausfeld.

Stabilirea daunelor

Principala dificultate a unui asemenea proces o reprezintă cuantumul daunelor. A dus cartelul la prețuri mai mari? Dacă da, cu cât au fost prețurile mărite în mod excesiv? Și dacă prețurile au fost mai mari, au transferat transportatorii aceste sume către clienții lor?

„Instanțele din Germania acceptă faptul că un cartel duce, în mod cert, la prețuri mărite în mod nejustificat. Companiile nu intră într-un cartel doar pentru a bea o cafea împreună cu colegii de breaslă, fiind, bineînțeles, vorba despre interese financiare. În ceea ce privește cuantumul – cu cât au fost mărite prețurile excesiv – nu este necesară dovedirea de către reclamanți a sumei precise. Curtea germană poate estima daunele, fiind necesară, în schimb, oferirea de informații, pentru a face posibilă această estimare”, a explicat Dr. Alex Petrasincu.

Este necesar un studiu economic realizat de către un economist recunoscut, care să estimeze evoluția prețurilor în absența cartelului.

„Este un exercițiu teoretic și foarte dificil, fiind recunoscut de instanță și de către Comisia Europeană, însă nu sunt foarte mulți economiști în Europa care au experiența și reputația pentru a realiza acest studiu. La acest caz lucrăm cu unul dintre cei mai cunoscuți economiști și trebuie menționat că acest studiu este foarte scump. Un economist bun poate ajunge ușor la tarife de șapte cifre, poate chiar opt”, a arătat Dr. Alex Petrasincu.

Casa de avocatură va solicita recuperarea daunelor nu numai pentru camioanele cumpărate, dar și pentru cele achiziționate în leasing, luând în considerare faptul că nu societățile de leasing au avut de suferit, ci utilizatorii.

La acest moment, nu se poate oferi o estimare precisă privind sumele care pot fi recuperate, datele fiind încă în curs de analiză.

„Economistul cu care lucrăm analizează datele a câteva sute de mii de camioane și acest lucru necesită timp. Totuși, o estimare conservatoare, bazată pe experiența noastră în alte cazuri – și, în principal, firma noastră se ocupă doar cu asemenea cazuri – ar fi de 10% din prețul de achiziție sau din ratele de leasing plătite (daune + dobândă). Ar putea fi mai mult, dar ar fi surprinzător ca procentul să fie mai mic”, a precizat Dr. Alex Petrasincu.

…și după 2011

Casa de avocatură are în vedere posibilitatea de a crește perioada aferentă solicitării despăgubirilor.

„Există un post efect – o dată ce cartelul și-a încetat activitatea, prețurile nu coboară imediat la nivelul normal, specific unei piețe competitive. Uneori, perioada de timp necesară stabilizării prețurilor este mai lungă decât durata de funcționare a cartelului. Astfel, dacă acest lucru se va putea dovedi, vor putea fi solicitate despăgubiri pentru camioanele cumpărate inclusiv după ianuarie 2011. Unele instanțe din Germania au acceptat drept prezumtiv post efectul cartelurilor pentru cel puțin un an”, a spus avocatul Hausfeld.

De asemenea, a fost amintit și așa numitul efect umbrelă – atunci când mulți jucători dintr-o industrie fac parte dintr-un cartel, prețurile de piață vor crește pentru întreaga piață, inclusiv la producătorii care nu fac parte din cartel. Astfel, pot fi solicitate despăgubiri de la membrii cartelului, chiar dacă au fost achiziționate în respectiva perioadă camioane produse de alți constructori.

Al doilea val

Reprezentanții Hausfeld consideră că un transportator poate lua în considerarea o acțiune independentă în instanță, dacă este vorba despre despăgubiri destul de mari – dacă au fost achiziționate cel puțin 2.000 de camioane în perioada cartelului. Practic, dacă discutăm de despăgubiri care să depășească 10 milioane de euro.

„Pentru companiile de talie mică și medie care nu ating acest volum, lucrăm împreună cu un furnizor de servicii juridice care însumează reclamațiile, deschizând, astfel, un singur proces uriaș pentru toți cei care au depus plângere. Astfel, se atinge masa critică necesară. Un prim val se va concretiza într-un proces ce demarează la finalul acestui an și însumează aproape 100.000 de camioane”, a spus Dr. Alex Petrasincu.

Reclamațiile continuă să fie strânse și un al doilea val se va concretiza într-un alt proces, ce va demara la finalul lui 2018, iar aici se pot înregistra și companiile românești interesate.

„Discutăm de camioane achiziționate după 2003, și până în 2016. Avem în vedere termenul de prescripție, faptul că experiența ne-a arătat că avem documente insuficiente legate de camioanele achiziționate cu mulți ani în urmă și, totodată, momentul aderării României la UE”, a explicat Dr. Alex Petrasincu.

Tot acest efort juridic este realizat de către compania Financialright. Aceasta acoperă toate costurile legate de avocați, economiști, taxele de judecată și suportă toate cheltuielile în cazul pierderii procesului.

În caz de succes, Financialright va primi un comision de 30% din suma brută câștigată.

Fiind vorba de un volum atât de mare de solicitări – pentru primul val însumează aproximativ 4.000 de companii și aproape 100.000 de camioane – documentele nu pot fi transmise și gestionate prin poștă. Astfel, totul este realizat digital, prin intermediul unui portal. Există inclusiv varianta în română.

„Nu este perfect clar care vor fi informațiile solicitate. Noi, avocații, ne dorim cât mai multe documente – contracte, facturi, confirmări privind comanda camionului, documente de înmatriculare ale autovehiculului… Pe de altă parte, știm că aceste informații nu sunt disponibile întotdeauna, mai ales pentru camioanele foarte vechi. Informațiile minime ar fi codul de identificare al mașinii (seria șasiului) și documente care să dovedească faptul că ați deținut vehiculul. Însă, cu cât avem mai multe documente, cu atât cresc șansele de reușită”, a arătat Dr. Alex Petrasincu.

Deși, la prima vedere, lucrurile par simple, acest proces va dura ani de zile, conform estimărilor Hausfeld. Iar, dacă, pe durata desfășurării procesului, o companie de transport va dori să se retragă, poate face acest lucru, însă va trebui să achite către Financialright costurile aferente până la acel moment. Reprezentanții Hausfeld au estimat că suma ar fi de minim 200 euro pentru fiecare camion.

În același timp, transportatorii își pun problema dacă această acțiune în instanță va afecta relația comercială cu producătorii de camioane. Lista cu firmele care solicită compensații nu este publică, însă bineînțeles, producătorii de camioane vor avea acces la ea.

Financialright este finanțată, pentru acest proiect, de către Burford Capital, companie americană listată la Bursa din Londra și care a investit aproximativ 2 miliarde de dolari în procese în toată lumea.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.