Ce înseamnă o remunerație corectă…

…dar mai ales simplă și transparentă și de ce este necesară?

Monica Derecichei

Din top 3 greșeli pe care companiile de transport le fac cu angajații lor, face parte zona de bonusuri, un sistem de remunerație extrem de complex, și lipsa deschiderii către șoferi începători, pe care să îi formezi, dar mai ales lipsa deschiderii către angajarea de femei în interiorul companiilor de transport.

Cu toate că s-au mai schimbat lucrurile, există extrem de puține femei șoferi, încă, și extrem de puține femei lideri în companiile de transport.

Remunerația

În general, venitul unui șofer este compus din: salariu, indemnizație de delegare, bonusuri pentru ore conduse, pentru încărcări, pentru descărcări, pentru tranzitarea anumitor state, pentru pașaport, pentru deținere atestat ADR și multe alte variațiuni pe aceeași temă. Apoi, bonusul pentru ore conduse este descompus în mai multe părți, și anume: dacă șoferul conduce X ore, are bonus X sumă, dacă este la prelată, are X sumă, dacă este la frigo, are X sumă.

În primul rând, nu cred că trebuie să începem să bonusăm ceva pentru care angajatul deja primește salariul. Am văzut asta de prea multe ori. Dacă se oferă bonus pentru faptul că ai condus X ore, vei avea o categorie de șoferi nemulțumiți pentru faptul că ei au primit cele mai scurte curse și nu aveau cum să atingă acel bonus, lucru care nu depinde de ei și, desigur, vor deveni frustrați și, cel mai probabil, îi vei pierde. Apoi, recruiterilor le este extrem de greu spre imposibil să explice prin telefon un astfel de sistem.

Un sistem prea complex

Un sistem de remunerație complex nu te ajută absolut deloc în recrutarea de noi talente. Deja știm faptul că una dintre primele întrebări în procesul de recrutare este „Salariul?” și nu este ceva greșit. Omul vrea să știe care este suma pentru care va veni să presteze munca în compania ta, iar, în momentul când începi să îi povestești posibilului angajat faptul că venitul lui este compus din X + Y + Z, doar că Z este de fapt o necunoscută și îl câștigă doar în anumite condiții, Z variază de la o divizie la alta și depinde dacă este transport prelată, sau container, sau dacă este transport mărfuri periculoase, sau mărfuri generale… Ce se întâmplă într-un final? Șoferul ajunge să nu mai înțeleagă nimic, își pierde răbdarea și nici nu mai vrea să audă ce ai de spus mai departe.

Suntem în momentul în care este obligatoriu să ne uităm la sistemul de remunerație; dacă acesta este compus din ceea ce am explicat mai sus și, dacă și ție, ca antreprenor, ți se pare greu de înțeles, înseamnă că exact așa și este: „greu de înțeles”.

Sigur că recrutăm greu și foarte greu, dar unul dintre motive este faptul că, în loc să simplificăm lucrurile, uneori le complicăm mai mult decât este cazul.

Sfatul meu este să existe un sistem de remunerație simplu, șoferul să își poată face cu ușurință calculul legat de cât va câștiga la finalul lunii și să nu aibă nevoie de un expert contabil pentru asta, pentru că, dacă un sistem este mult prea complex și oamenii nu-l înțeleg, vor începe să devină suspicioși cu privire la companie și la transparența sistemului de plată și vor avea impresia că tu, ca antreprenor, vrei să faci o înșelătorie.

Și cei fără exeperiență?

Apoi, să începem să avem deschidere și către oamenii care își doresc o carieră în domeniul transporturilor, însă nu le oferă nimeni nicio șansă, pentru că nu au experiență. Trebuie să fim deschiși, să fim mentori pentru începătorii din acest domeniu. Nu a trecut prea mult de când chiar noi am fost în acești papuci, nu? Atunci, „Fii liderul de care aveai nevoie atunci când tu erai un junior”.

Monica DERECICHEI

HR Consultant

monica.derecichei28@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.