Ce ramane din ARR?

Este intrebarea la care am cautat raspunsul intr-o discutie cu directorul general al Autoritatii Rutiere Romane, Florian Melus Coman, dupa aparitia in Monitorul Oficial a Ordonantei privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, care va prelua 60% din veniturile ARR.

Ziua Cargo: Care sunt efectele Ordonantei privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, recent adoptata de Guvern, asupra Autoritatii Rutiere Romane?

Florian Melus Coman: A fost emis un ordin de ministru care stipuleaza formarea mai multor grupuri de lucru ce analizeaza separat efectele pachetelor legislative recent adoptate. In cadrul acestor grupuri de lucru, ARR are 8 membri si, tinand cont de discutiile purtate, putem spune ca fiecare entitate trebuie sa isi stabileasca cu precizie domeniul de activitate, sa aiba o imagine clara legata de bunuri si sa isi dimensioneze schema de personal si organigrama corespunzator cu obiectul de activitate. Chiar daca 60% din bugetul ARR va fi virat catre noua institutie de control, nu in aceeasi pondere vor pleca si angajatii ARR acolo. Trebuie avut in vedere ca partea care ramane din ARR va genera practic si veniturile cu ajutorul carora va putea functiona Inspectoratul.

Considerati ca bugetul care ramane la dispozitia ARR este suficient pentru ca institutia sa poata functiona in continuare?

Calculele preliminare arata ca e nevoie de surse suplimentare cum ar fi preluarea de catre ARR a eliberarii contra cost a autorizatiilor de transport international de persoane si a autorizatiilor centrelor de formare profesionala, care acum se face gratuit. De asemenea, putem face si alte lucruri, precum acordarea de consultanta si audit in vederea implementarii sistemului de certificare ISO 9001 pentru operatori. La stabilirea bugetului, au fost luati ca ani de referinta 2009 si 2010, care au avut un nivel mai apropiat de realitate in ceea ce priveste incasarile si am putea spune ca procentul de 40% care va ramane din buget ar fi suficient, daca se renunta la partea de control.

Vor fi operate cresteri de tarife pentru prestatiile catre transportatori?

Nu s-a pus in discutie cresterea tarifelor pentru a compensa diferenta la buget. Tarifele se vor modifica, asa cum s-a intamplat pana acum, in functie de rata inflatiei. Am discutat cu cei care vor simti pe pielea lor aceste modificari, inspectorii de trafic, si pot spune ca sunt ingrijorati. In afara unui coleg de la Buzau care a spus ca nu ia in calcul alta solutie decat sa lucreze la noua institutie de control, ceilalti nu si-au exprimat intentiile pentru viitor.

Exista deja o separare clara intre inspectorii de trafic si cei care eliberau licente?

Inspectorii de trafic si cei care lucreaza la eliberarea de licente erau deja separati in cadrul ARR in doua directii distincte: una avea director de licente si cealalta – inspector sef cu rang de director. Practic, lucrau ca doua institutii diferite, avand institutiile aflate in directa mea subordine drept elemente de legatura si de control reciproc. Noi am declansat in data de 12 septembrie o operatiune minutioasa de inventariere a patrimoniului, pentru ca in ordonanta se face referire la bunurile necesare bunei desfasurari a activitatii de inspectie si control. Vrem sa avem o oglinda cat se poate de fidela si sa nu omitem ceva din ceea ce ar fi necesar controlului, pentru ca apoi sa fie nevoie de o noua modificare legislativa.

Va fi noua institutie de control mai eficienta?

Ar trebui sa fie vizibila o crestere a eficientei controlului, tinand cont ca nu vor mai exista 3 institutii diferite care fac verificari si orgolii intre sefii acestora. In discutiile pe care le-am avut anterior emiterii Ordonantei de infiintare a Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier cu toti colegii din conducere, am fost de acord ca este nevoie de infiintarea unei entitati unice. Trebuie sa tinem cont ca schema ARR de personal ce se ocupa de inspectie si control era mult subdimensionata, cu o medie de 5 inspectori pe judet, in loc de minim 8, cat am fi avut nevoie. Acestia se ocupau de control la sediu si in trafic, de marfuri periculoase, legislatie sociala, scoli de soferi, autogari, reclamatii etc. Fac parte dintr-o echipa si, daca voi fi solicitat, voi merge in Parlament pentru a sustine aceasta ordonanta, asa cum am facut de fiecare data cand a fost nevoie.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.