Ce vor clientii

Ce isi doreste clientul modern de transport? Cum vede el colaborarea cu carausii? Care sunt premisele pentru incheierea unui parteneriat pe termen lung intre cele doua parti? Cum arata un model de succes? Sunt intrebari la care clienti importanti de transport din domenii diverse au incercat sa raspunda cu ocazia conferintei Ziua Cargo din iunie.

Fiecare domeniu de activitate are specificul lui. Pentru Romeo Dumitru, director de logistica al Henkel, companie care activeaza pe segmentul FMCG (bunuri de larg consum), flexibilitatea reprezinta un criteriu esential in alegerea firmei de transport cu care lucreaza. „Dincolo de standardele obisnuite precum pret, calitatea flotei etc, punem accent pe flexibilitate, in sensul in care domeniul FMCG este plin de exceptii. In fiecare zi, apare cate o noua cerinta sau o cerinta speciala, lucru care este foarte greu de gestionat de catre un transportator, a explicat Romeo Dumitru, care este, de asemenea, presedinte al Asociatiei Romane de Logistica (ARILOG). In opinia sa, este insa dificil sa iti dai seama din evaluare daca furnizorul de servicii de transport este suficient de flexibil. „Tot ce poti sa faci este sa compari nevoile tale cu ale altor clienti pe care ii are. Lucram in prezent cu un singur subcontractor, H. Essers, care are dreptul sa aiba subcontractori“, a mai aratat Romeo Dumitru. „In ceea ce priveste tarifele, cel putin in domeniul bunurilor de larg consum, se va cere din ce in ce mai mult, aplicarea unor sisteme de tarifare de tip matrice: paleti versus km, versus destinatii etc. In domeniul FMCG, se va ajunge ca in Occident, unde nu se mai foloseste tarif pe km, ci pe volumul de livrare si distanta“, a subliniat directorul de logistica al Henkel.

Cartpatcement colaboreaza bine cu transportatorii mici

Grupul Heidelberg, unul dintre cei mai mari producatori de materiale de constructii, agregate, betoane din lume, a investit in Romania pana in prezent 400 milioane de euro. Divizia de ciment este reprezentata de Carpatcement cu trei fabrici: la Bicaz, la Deva si la Fieni. Un client important de transport, care, potrivit afirmatiilor lui Sorin Filip, logistics manager al Carpatcement Holding, lucreaza pe segmentul de transport ciment cu aproximativ 200 de contractanti cu o flota totala de 500 de camioane, pentru transportul betoanelor cu 40 de contractanti (80-120 de autobetoniere), iar pentru transportul agregatelor cu 20 de contractanti (40-50 de autobasculante). „Circa jumatate dintre subcontractorii nostri sunt firma-camion. Totusi, majoritatea volumelor mari merg cu transportatori mari“, a explicat Sorin Filip, adaugand ca nivelul flotei proprii se ridica la 10% din necesitati, restul fiind acoperit prin subcontractare.

Managerul de logistica al Carpatcement Holding a aratat ca tarifele de transport sunt stabilite pe baza analizei structurii de costuri impreuna cu transportatorii, care trebuie sa realizeze un profit rezonabil si sa fie fideli. „Tratam transportatorii ca pe parteneri de afaceri. Le solicitam sa detina mijloace de transport adecvate marfurilor ce urmeaza a fi transportate, sa detina/procure toate actele si autorizatiile necesare, sa vina in intampinarea nevoilor clientului, sa-si asume responsabilitatile activitatii proprii, securitatea si sanatatea muncii, protectia mediului, sa poata gestiona situatii de urgenta, sa asigure securitatea si integritatea marfii, sa optimizeze traseele, sa ofere tarife mici si sa fie onesti. Intre cerintele suplimentare privind mijlocul de transport se afla si cea privind urmarirea pe parcurs prin GPS“, a spus Sorin Filip.

Carmeuse Holding pune accent pe parteneriate pe termen lung

Si pentru Carmeuse Holding sunt importante parteneriatele pe termen lung. Grupul este specializat in producerea varului si activeaza in Europa, America de Nord, Canada, si Africa. In Romania, este prezent din 2003 si are trei fabrici, la Deva, la Campulung de Arges si la Fieni. „Avem un numar mai restrans de transportatori fata de Carpatcement. Lucram cu aproximativ 20 de societati de transport, totul fiind externalizat. Sunt transportatori cu care am creat un parteneriat in cadrul caruia ei trebuie sa intruneasca mai multe criterii: sa acopere volumul, sa fie seriosi, flexibili. Pretul se negociaza, nu se impune de catre noi. Nu suntem o piata inchisa, dar ne-am dezvoltat parteneriate si tinem la ele“, a explicat Daniela David, director de logistica al Carmeuse Natural Chemicals.

Dacia isi monitorizeaza strict carausii

Pe de alta parte, in industria auto, cerintele devin mult mai complexe. „Vorbind de tarife, la noi politica sau strategia nu este de a gasi cel mai mic pret, ci, mai degraba, pretul optim. Chiar refuzam sa mergem mai departe in negocieri cu transportatori care dau un pret nerealist si fac dumping. Din punctul de vedere al parteneriatelor cu transportatorii, incheiem contractele pe termen mediu si avem, la Dacia sau in cadrul Grupului Renault, transportatori de traditie, printre care se afla si romani“, a aratat Stefan Gaibu, sef departament transport piese si vehicule Dacia Groupe Renault. El a precizat ca transportatorii care lucreaza pentru Dacia sunt supusi unor audituri complexe pe segmentele de exploatare, financiar, al evolutiei cifrei de afaceri. Acestora li se adauga verificarile tehnice, pentru ca, ulterior, sa se treaca la o noua faza de audituri, unde carausul este ajutat sa descopere acele puncte pe care trebuie sa le amelioreze pentru a deveni transportator Dacia pe termen mediu sau lung. „Daca totul este in regula, devine partener, transportator de referinta nu numai in cadrul Dacia, dar si in grupul Renault“, a explicat Stefan Gaibu, adaugand ca Dacia nu este o piata inchisa pentru carausi.

NCH Romania cauta parteneri seriosi

Domeniul in care activeaza NCH Romania este unul de nisa (produse chimice, acizi, solventi pe baza de apa etc, care intra sub regim ADR, dar nu 100%). „Sunt in cautare de furnizori de servicii. Avem subcontractate 100 de camioane in total si ajungem la circa 30 pe saptamana. Am nevoie de vehicule care sa posede toate documentele legale, licenta, certificat ADR etc, nu de un transportator care sa ma fenteze. Lista de criterii urmarite la subcontractare tine in primul rand de prevederile legale carora li se adauga cerinte precum seriozitate, calitate, pret, comunicare etc. NCH Romania este o piata deschisa pentru transportatorii corecti si seriosi“, a aratat Laura Simion, operations manager NCH Romania.

Gebrüder Weiss asigura o piata sanatoasa

Gebrüder Weiss (GW) reprezinta un exemplu elocvent despre modul in care o casa de logistica experimentata si cu conexiuni importante pe plan international poate sa faca legaturi importante intre clientii care au nevoi complexe si carausi. GW face parte din System Alliance Europe, organizatie fondata de catre si pentru case de expeditie de talie medie, care reuneste 47 de parteneri din 23 de tari. „Am primit prin intermediul partenerilor din strainatate nu numai contracte de logistica, ci si de transport“, a afirmat Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss Romania. El a precizat ca GW Romania nu detine flota proprie, colaborand numai cu transportatori romani. „Avem transportatori care lucreaza exclusiv cu noi si sunt parteneriate care s-au consolidat in timp. Nu avem ambitia de a fi cei mai mari, dar vrem sa fim cei mai buni si asta inseamna anumite standarde. Soferii au fost dotati cu un echipament electronic pentru partea de distributie. Incercam sa simplificam procedura cu actele, prin avize electronice, chiar daca clientul va primi si exemplarul tiparit. Lucram si cu transportatori mari, si cu transportatori care au doar un camion. Totul functioneaza pe baza de incredere. Clientul are incredere in casa de expeditii si noi avem incredere in caraus, a explicat Viorel Leca. El a mentionat ca termenul de plata GW catre carausi este de 30 zile, in timp ce clientii sai achita facturile la 60 de zile de la sfarsitul lunii in care s-au efectuat serviciile.

Edy si Ursus, o poveste de succes

Fiecare domeniu isi are povestile de succes. Colaborarea dintre Edy International Spedition si Ursus Breweries, inceputa in 2005, reprezinta una dintre ele. „Ce am facut pentru a ajunge aici? In momentul in care am stabilit pasii pe care sa ii urmam in aceasta colaborare, ne-am gandit strategic obiectivele si avem si cateva exemple“, a aratat Diana Mindrucencu, customer service manager Edy International Spedition. Ea a precizat ca este vorba despre transportul intr-un domeniu cu anumite specificitati, iar partea cea mai dificila este sezonalitatea. Din luna mai, volumele cresc semnificativ pana prin luna august-septembrie, apoi coboara, pentru ca in perioada sarbatorilor sa creasca iar. „Cu atat mai mult specific pentru Ursus, am avut pe perioada unei luni variatii de volum semnificative, de la o saptamana la alta. Este acea saptamana de target unde practic trebuia dublata flota pentru a putea acoperi volumul efectiv. Am discutat cu Ursus aceasta problema, iar colegii de la Ursus au venit cu o propunere care se refera la schimbarea modalitatii de evaluare a targeturilor pentru clientii cu care lucreaza. Daca inainte vorbeam de saptamana de target la incheierea unei luni de zile, de cand lucram prin noul sistem, prin care se monitorizeaza clientii saptamanal, am reusit sa egalam volumele. De asemenea, am implementat si noi si clientul o structura organizationala in oglinda, astfel incat persoana specializata colaboreaza cu persoana echivalenta din cealalta firma“, a explicat Diana Mindrucencu. Ea a tinut sa precizeze ca un alt exemplu de optimizare a colaborarii este solutia de autofacturare, care ajuta foarte mult la imbunatatirea cash-flow-ului. „Ne ajuta foarte mult transparenta in decizii, schimbul de informatii, astfel incat decizia pe care o luam impreuna si o discutam sa fie cea mai buna“, a aratat, in incheiere, Diana Mindrucencu, explicand ca Edy Spedition a pus la dispozitia Ursus un sistem de monitorizare prin GPS, prin intermediul caruia poate urmari la orice ora modul de functionare a camioanelor.

Stefan Gaibu – sef departament transport piese si vehicule Dacia Groupe Renault, Viorel Leca – director general Gebruder Weiss Romania, Romeo Dumitru – director de logistica Henkel, Laura Simion – operations manager NCH Romania, Daniela David – director de logistica al Carmeuse Natural Chemicals, si Sorin Filip – logistics manager al Carpatcement Holding (FOTO SUS – de la stanga la dreapta).

Diana Mindrucencu, customer service manager Edy International Spedition, ??i Flaviu Nan Ro??oga, manager servicii clien??i Ursus Breweries (FOTO JOS).

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.