Certificarea TAPA, pe scurt

Dacă firma pe care o conduceți are un parc de cel puțin 10 camioane, puteți lua în calcul certificarea TAPA. Dacă, în plus, flota este nouă, reprezintă, chiar, o pierdere să nu analizați această opțiune. Mai ales ținând cont că tarifele de transport practicate în zona bunurilor de valoare sunt semnificativ mai mari.

Ionel Popa, Founder ONE st

Certificarea TAPA devine obligatorie atunci când vrei să abordezi din ce în ce mai mulți clienți noi, din zona bunurilor de valoare. „Standardul TAPA TSR 3, aflat la baza celor trei variante de certificare în zona «trucking security requiretments», nu implică investiții majore”, spune Ionel Popa, ambasador TAPA PSR în România.

Un camion nou se încadrează, de multe ori, aproape automat în cerințele tehnice TSR 3, pentru că are în dotare, încă din configurația standard, un sistem de blocare a ușilor, un sistem de alarmă și GPS integrat. Acestea reprezintă 90% din elementele tehnologice prinse în certificarea TAPA TSR 3. În plus, este necesar un sistem mecanic de blocare a remorcii, în cazul decuplării.

Foarte importante, în momentul certificării TSR, sunt procesele și procedurile care trebuie bine puse la punct. Pe lângă facilitarea certificării TAPA, acest management al securității, o dată integrat în funcționarea companiei, va ajuta conducerea să elimine, în mare parte, pierderile generate de situații neprevăzute.

Exemple de practici impuse

* La angajarea șoferilor, devine obligatorie verificarea lor la vechiul loc de muncă și pe baza cazierului furnizat de poliție.

* Viitorul angajat va da o declarație potrivit căreia nu are antecedente.

* Toleranță ZERO față de incidentele de securitate.

* Proceduri privind încărcarea și descărcarea.

* Proceduri de verificare a camionului.

* Proceduri privind comunicarea și modul de acțiune în cazul unui incident.

FSR (Facility Security Requirements)

Acest standard TAPA este dedicat securității depozitelor și centrelor logistice. Este aplicabil oricărei entități de depozitare/tranzit dintr-un lanț de distribuție, fie el în proprietate sau închiriat.

SR oferă 3 niveluri de certificare: Nivelul A – cel mai ridicat; Nivelul B – intermediar; Nivelul C – de bază.

Pentru rezultate eficiente / sustenabile, este recomandabil a se obține inițial certificarea de bază (C), urmând nivelurile celelalte să fie atinse ulterior.

Standardul abordează partea tehnică și procedurală în ceea ce privește următoarele teme:

– securitatea perimetrală;

– securitatea pereților, acoperișurilor și a ușilor;

– securitatea punctelor de acces;

– securitatea interioară;

– sisteme de securitate: concepție, monitorizare și răspuns;

– proceduri și instruire;

– integritatea forței de muncă.

PSR (Parking Security Requirements)

Acest standard TAPA este dedicat securității parcărilor folosite în domeniul transportului rutier. Momentan, standardul include doar nivelul 3 și Partnership Declaration, nivelurile 1 și 2 urmând a fi publicate pe parcursul anului 2018. Partnership Declaration – nivelul cel mai scăzut, ce nu implica un certificat formal – constă într-o declarație formală anuală a proprietarului parcării, cu privire la întrunirea cerințelor nivelului minim de securitate.

Toate parcările securizate vor fi disponibile în sistemul online dedicat parcărilor recunoscute / certificate TAPA EMEA.

Acest standard abordează partea tehnică și procedurală în ceea ce privește:

– securitatea perimetrală și a punctelor de acces;

– securitatea locurilor de parcare;

– managementul securității;

– recrutarea, instruirea și supervizarea angajaților.

Mai multe informații privind certificarea TAPA puteți solicita la adresa de mail ionel.popa@one-st.eu .

Elemente aflate pe lista de certificare TSR

Compania solicitantă trebuie:

  • să aibă o persoană desemnată oficial, responsabilă de securitatea lanțului de aprovizionare și cu monitorizarea programului TSR;
  • să dispună de o politică scrisă de securitate a lanțului de aprovizionare – adoptată de conducere;
  • să existe proceduri specifice pentru manipularea încărcăturii cu valoare ridicată, în conformitate cu procedurile TSR; procedurile specifice se aplică, de asemenea, subcontractanților solicitantului;
  • să elaboreze o politică scrisă (comună cu clienții) pe care să o pună în aplicare, pentru a se asigura că toate pierderile de transport sunt investigate;
  • să mențină o listă cu contactele organelor de poliție pe rutele critice și să pună la punct o procedură, atât la sediu, cât și pentru șoferi, cu privire la modul de contactare și coordonare cu autoritățile, atunci când are loc un furt;
  • să țină evidența tuturor dovezilor livrărilor, pentru o perioadă de cel puțin doi ani;
  • să evalueze rutele și să le verifice cel puțin o dată pe an, pentru a se asigura că sunt cele mai sigure;
  • să aibă o procedură pentru identificarea și utilizarea locațiilor de parcare securizate pentru camioanele încărcate.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.