Comisar sef Lucian Dinita, seful Politiei Rutiere: „O sa fim o tara de girofaruri“

Criza – sau, mai precis, setul de masuri anti-criza – a mai creat (pe langa multe altele) un neajuns, transformandu-ne intr-o „tara de girofaruri“, in care toata lumea opreste, controleaza masini si… asa mai departe… Despre aceasta, dar si despre alte lucruri, am stat de vorba cu comisarul sef Lucian Dinita, directorul Directiei Rutiere in cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.

Ziua Cargo: Ce s-a schimbat dupa 2007, momentul aderarii? Unde se situeaza acum Romania din punctul de vedere al sigurantei rutiere?

Lucian Dinita: Daca discutam de fenomenul rutier, aderarea n-a facut nimic altceva decat sa sporeasca numarul autovehiculelor care au tranzitat Romania. S-a marit volumul de transport rutier de marfuri si, in acelasi timp, si de persoane. Pe timp de vara, valorile de trafic cresc si mai mult: se inmultesc turistii, la care se adauga romanii care se intorc de la munca din strainatate. Iar peste valorile crescute de trafic se suprapune problema infrastructurii deficitare. Cele mai multe evenimente rutiere se inregistreaza pe fondul nerespectarii timpilor de odihna, viteza neregulamentara ori neadaptata la conditiile de trafic, la care se mai adauga depasirile neregulamentare. In statisticile UE, in perioada 1 ianuarie 2000 – 1 ianuarie 2009, eram pe penultimul loc. De anul trecut, am avansat – suntem undeva pe locurile 4-6 ca siguranta rutiera. In 2009, numarul accidentelor rutiere a scazut cu 14%, iar acum, in primul semestru 2010, cu 16%.

Aproape 1.000 de accidente si 212 morti mai putin.

In obtinerea acestor rezultate, au contat actiunile Politiei Rutiere. Am solicitat, de asemenea, CNADNR o contorizare a traficului si monitorizam cu atentie valorile respective. Criza a generat un fenomen: nu mai merg cinci cu cinci masini, merg cinci cu o masina, iar in momentul in care se ciocnesc frontal doua autovehicule, rezulta 10 victime dintr-un foc. In zona transporturilor rutiere de marfuri si persoane, s-au intensificat actiunile comune cu ARR si CNADNR. De asemenea, un rol important a fost jucat de educatia rutiera din ultimii doi ani: emisiuni, spoturi tv si radio. In plus, din septembrie, incercam sa intram cu educatia rutiera in gradinite.

Incepe sa se arate un pic de siguranta rutiera in Romania… Nu putem sa avem mari pretentii acum, ea se formeaza in ani… poate in 2014, 2015…

Ramane, insa, o mare problema: regimul legal de viteza. In conditiile in care toata Europa scade limitele, noi vrem sa le crestem, prin initiative arlamentare.

Chiar am fost observati la nivelul grupului de lucru pentru siguranta rutiera de la Geneva – ni s-a reprosat ca ei, in calitate de grup superior in domeniu, stabilesc un lucru, iar Romania face exact invers.

Se vorbeste acum despre echiparea politistilor cu case de marcat pentru incasarea amenzilor…

Acesta este un experiment care se face la Cluj, doar la nivelul Politiei locale. Noi avem un proiect planificat sa debuteze la 1 august la Pitesti, prin care se are in vedere montarea de POS-uri pe masinile de politie rutiera, astfel incat sa fie incasate amenzile de pe card. Este un proiect pilot, pe care, in functie de rezultate, ne propunem sa-l extindem la nivelul intregii tari.

Exista noi initiative privind controlul?

In transporturi, s-a acutizat fenomenul privind incalcarea timpilor de conducere si odihna, urmat de viteza de deplasare si depasirile neregulamentare…

Politia rutiera controleaza respectarea timpilor de conducere si odihna si impreuna cu ARR, dar si separat. Agentii nostri au facut cursuri de pregatire in domeniul aplicarii AETR sustinute de inspectori ARR. Cand se actioneaza impreuna cu ARR, controlul se face si cu cititor de cartele de tahograf. Daca este un control realizat doar de Politia rutiera, se verifica numai diagramele.

Mai exista un proiect in „fasa“: initiativa de a dota masinile cu laptop si conectare la toate bazele de date (Politie, RAR, ARR, CSA etc), in asa fel incat sa nu mai opresti in trafic decat masinile care nu au documentele necesare. Cand se merge in spatele unui autovehicul, se verifica datele prin intermediul terminalului – ITP, asigurare, proprietarul masinii… Practic, totul se controleaza din mers. Sigur, masina poate fi oprita in ideea de a verifica daca soferul nu are dreptul de a conduce suspendat si, totusi, merge pe drum. Acest proiect este in faza de nota de fundamentare… Si vor fi necesare mai multe modificari legislative. In ceea ce priveste controalele radar, camerele de pe DN1 functioneaza in continuare, pentru ca erau si sunt inca in administrarea Politiei. Celelalte, aflate in parteneriat public-privat, au fost sistate, in asteptarea reglementarii finale a legii parteneriatului public-privat.

Mai mult decat atat, de radarele noi, care echipeaza masinile Politiei rutiere, nu poate scapa nimeni: timpul de reactie intre sesizarea de catre detectorul antiradar si momentul la care radarul declanseaza este atat de scurt, incat nu ai timp ca sofer sa mai actionezi pedala de frana…

S-au intensificat controalele la rovinieta?

Am facut o serie intreaga de controale atat noi cat si impreuna cu CNADNR. Acum, suntem implicati si in proiectul cu Ministerul Transporturilor, cu montarea camerelor fixe de citire a rovinietelor. Am facut actiuni si pe rovinieta, si pe legalitatea transporturilor, inclusiv cu politisti in civil, cu tehnica de filmare pe ei. Incercam toate variantele… In plus, cred ca suntem singura structura din IGPR, care, in momentul in care am vrut sa facem ceva vizavi de piraterie, am si facut.

Ati ajuns la un acord cu ARR privind posibilitatea ca Autoritatea Rutiera sa ridice taloanele cand constata lipsa rovinietei?

Exista un grup de lucru constituit intre noi si ARR. Problematica este mai dificila. Exista tendinta ca fel de fel de ministere sa promoveze prin ordonante de urgenta fel de fel de acte normative, care sa le dea puteri sporite sau atributii si pe domeniul rutier. Exista un pericol, deja demonstrat: emite Guvernul o ordonanta, isi produce efectele, ajunge in Parlament si e abrogata. In cadrul grupului de lucru cu ARR, am stabilit sa ajungem sa vorbim aceeasi limba in Parlament… Mai este si problema legata de perceptia cetatenilor vizavi de cine sunt opriti in trafic. Acum toti opresc. Pe langa Politia rutiera, o sa-i opreasca si ARR, RAR, ANAF, Garda Financiara… toata lumea opreste acum masini. Nici asta nu e normal: toata lumea sa opreasca pe toata lumea. Pana la urma, o sa se ajunga ca fiecare om sa-l opreasca pe altul…

ARR are drept sa opreasca acum, dar rovinieta, daca stam bine sa ne gandim, este a CNADNR… Si CNADNR o sa vrea sa opreasca in trafic. Pe de alta parte, ca sa opresti, iti trebuie si girofar. O sa fim o tara de girofaruri… ARR, RAR, CNADNR… si ANAF, si cei d e la Administratia Vamilor vor girofar si sirena. Oricum, au voie sa opreasca, dar nu au drept de girofar de culoare albastra sau rosie. Pe de alta parte, nu vor girofar doar ca sa opreasca masini in trafic… vor sa se plimbe si ei fara sa fie deranjati, sa-si duca soacra la doctor, painea acasa… Dar nici unul nu poate sa sustina caracterul de urgenta a actiunii lui. E o perceptie generala gresita: nu tine neaparat de importanta activitatii, cat de cealalta latura: daca aprind lumina albastra, toata lumea se da la o parte, iar daca o aprind pe cea rosie, toti se opresc… Sunt 8 masini, de la 8 institutii, toate cu girofaruri (nu mai discutam de SPP, Guvern etc). Asa, toata lumea poarta girofar in Romania.

Se pregateste un nou cod rutier?

In momentul de fata, codul ru tier este in procedura parlamentara de adoptare pe lege. Nu este vorba de modificari de esenta. Cel mai mult s-a discutat despre problema violentei in trafic, care nu este reglementata, si despre recupe rarea a menzilor – o problema, de altfel, foarte importanta. La momentul in care am conceput forma actuala a ordonantei de urgenta, ea era armonizata practicilor de afara. Dar s-a dovedit ca practicile din Uniunea Europeana nu au nici o legatura cu Ro mania. Acum, trebuie sa ne repliem in asa fel incat sa incasam aceste amenzi. Noi am facut o serie intreaga de propuneri de eficientizare in ideea de a recupera banii din a menzi. O problema de care ne lovim este Ordonanta 2, care spune ca banii proveniti din amenzi se duc la bugetele locale, unde se si cheltuiesc. Practic, la stat, nu mai ajunge nimic.

Codul rutier asteapta in Parlament din 2008. La 30 iunie 2010, a fost un termen de finalizare… dar nu s-a terminat inca. Intre timp, au mai aparut modificari legate de organizarea si functionarea ANAF.

Un alt lucru prins in ordonanta vizeaza Politia locala. Am scos punctele de penalizare de la oprire si stationare neregulamentare, intrucat Politia locala nu are acces la baza de date si, in acest fel, o sa poata sa dea si ei amenzi pentru aceste contraventii.

Mai tragic este ca modificarile au fost atat de dese incat nu m-au mai lasat sa fac regulamentul. Ar fi insemnat sa tot modificam regulamentul. Trebuie, la un moment dat, sa se opreasca, lumea sa poata sa invete noile cerinte si, in 30 de zile, sa modificam si noi regulamentul. Altfel, totul se da peste cap si n-o sa mai stie nimeni nimic.

La inchisoare pentru depasirea vitezei

Un cetatean roman, circuland cu autoturismul in Serbia pe tronsonul de drum Varset – punctul de frontiera Moravita, a fost surprins de aparatul radar in afara localitatii cu viteza de 176 km/h, cel in cauza fiind retinut de catre organele de politie si prezentat judecatorului, care a decis condamnarea la o pedeapsa cu privare de libertate de 15 zile si plata unei taxe de judecata de 12 euro.

Potrivit informatiilor oferite de Politia rutiera romana, in aceasta tara, masuri privative de libertate intre 15 si 60 de zile se aplica pentru urmatoarele incalcari ale Legii privind siguranta circulatiei:

– conducerea in stare de ebrietate cu mai mult de 2 la mie alcool in sange;

– depasirea vitezei legale cu mai mult de 70 km/h in localitati (viteza legala fiind de 50 km/h);

– depasirea vitezei legale cu mai mult de 80 km/h in afara localitatilor (viteza legala este de 80 km/h);

– depasirea vitezei legale cu mai mult de 50 km/h in zonele cu viteza limitata din cauza conditiilor de circulatie (lucrari, intemperii etc);

– neoprirea la trecerea de pietoni, atunci cand pe trecere se afla cel putin un pieton;

– refuzul recoltarii de probe biologice in vederea stabilirii alcoolemiei.

Controale si rezultate in prima parte a anului

In scopul combaterii principalelor cauze generatoare de accident si a cresterii gradului de disciplina rutiera, in primele 6 luni ale anului 2010, structurile teritoriale de politie rutiera au organizat 43.338 actiuni cu

efective proprii.

Cu ocazia activitatilor desfasurate, la nivel national, au fost constatate 1.525.406 contraventii la regimul circulatiei, fiind retinute in vederea suspendarii dreptului de a conduce 90.676 permise de conducere si retrase, pana la remedierea defectiunilor, 46.464 certificate de inmatriculare. De asemenea, au fost descoperite 23.330 infractiuni, dintre care 17.018 la regimul circulatiei.

 

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.