Competiția șoferilor

Scania încurajează în mod tradițional meseria de șofer de camion, iar concursul dedicat acestora, în acest an, a reprezentat un tur de forță impresionant.

La sfârșitul lunii aprilie, a avut loc finala concursului Young European Truck Driver (YETD), competiție organizată de Scania pentru șoferii tineri din Europa. Peste 23.000 de conducători auto s-au înscris la startul competiției, 26 intrând în faza finală, aceștia fiind câștigătorii concursurilor naționale.

România a fost reprezentată de Ionuț Tolescu, câștigătorul concursului organizat în țara noastră.

Dincolo de experiența personală, Ionuț a beneficiat de un stagiu de pregătire complex, structurat de către Scania România și IFPTR. Calificarea în primii 18 a candidatului nostru reprezintă o realizare notabilă.

A fost evidentă buna pregătire a tuturor finaliștilor, puși totuși la grea încercare de probele gândite de organizatori.

Șapte probe pentru prima etapă

Prima etapă a fost compusă din șapte probe, care au scos în evidență complexitatea meseriei de conducător auto și cantitatea mare de cunoștințe și deprinderi ce trebuie dobândite.

Concursul a fost câștigat de Lars Sondergaard, din Danemarca, care a primit marele premiu – un camion Scania în valoare de 100.000 de euro. Lars Sondergaard este patronul unei mici firme de transport, având două camioane (după acest concurs, chiar trei!).

Conducerea economică și condusul defensiv au fost punctate pe un traseu dat. Șoferii au fost punctați în funcție de cantitatea de carburant consumată și de timpul în care au reușit parcurgerea distanței, totodată stilul defensiv, judecarea corectă a situațiilor întâlnite în trafic au reprezentat criterii punctate.

În cazul probei de verificare a autovehiculului înainte de plecarea în cursă, candidații trebuiau să găsească o serie de nereguli cu potențial impact asupra siguranței rutiere, pe un ansamblu, cap tractor cu semiremorcă, având la dispoziție doar 10 minute.

Securizarea încărcăturii a fost, de asemenea, o probă contra timp, experiența finaliștilor în ancorarea mărfurilor și utilizarea corectă a chingilor fiind esențială.

Timpul lung petrecut la volan crește probabilitatea de a fi martor al unui accident rutier. Astfel, a existat și o probă de prim ajutor în care a fost evaluată capacitatea de a acționa repede și corect într-o situație de urgență.

Cunoștințele legate de influența pastilelor, a alcoolului și efectele oboselii au fost evaluate în cea de-a șasea probă.

A existat un premiu și pentru cei mai buni susținători, iar galeria română a fost nominalizată în top trei. Ionuț Tolescu, candidatul nostru, a fost încurajat pe toată durata evenimentului, cu mult entuziasm și… zgomot de vuvuzele

Ultima probă a fost una de îndemânare, iar candidații și-au demonstrat abilitățile – cunoașterea perfectă a dimensiunilor camionului și parcarea cu spatele a ansamblului, având spațiu de manevră la limită.

La finalul celor șapte probe, 18 candidați (din 26) au mers mai departe.

Trei probe eliminatorii pentru câștigător

Au urmat trei probe eliminatorii: „Lupta cu focul“, „Dărâmarea popicelor“ și „Super Z“.

„Lupta cu focul“ a fost o probă de viteză și coordonare, simulând ajungerea la locul unui accident. Candidații trebuiau să semnalizeze locul, să alerteze autoritățile, să stingă un incendiu și apoi să manevreze un cap tractor cu spatele, printre jaloane. Proba avea loc în paralel, pentru doi candidați o dată, câștigătorul calificându-se mai departe. Este etapa la care Ionuț Tolescu a părăsit competiția în cel mai palpitant mod posibil, finalul fiind unul la „fotografie“.

„Dărâmarea popicelor“ s-a desfășurat cu câte trei candidați în paralel, doar unul intrând în marea finală.

Ultima probă a presupus parcurgerea unui traseu în formă de „Z“, cu spatele, apoi cu fața și dărâmarea unor popice, printre altele care trebuiau să rămână în picioare.

Radu BORCESCU

Södertälje, Suedia

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.