Concesionare dupa 2014!

Ordonanta care va stabili prelungirea programului de transport judetean si interjudetean va intra in vigoare pana la sfarsitul verii. Ce se va intampla insa in 2014? Va fi organizata o alta atribuire dupa acelasi tipic ca si pana acum sau va aparea ceva nou. Desi, la prima vedere, este timp destul, trebuie luat in considerare faptul ca o noua lege a transporturilor este in lucru si in acest act normativ ar trebui prinse si intentiile viitoare privind transportul regulat national. Presedintele COTAR (Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania), Vasile Stefanescu, crede ca solutia cea mai buna este concesionarea.

Ziua Cargo: Cum vede COTAR atribuirea traseelor dupa 2014?

Vasile Stefanescu: Noi am luptat pentru 2016 si s-a obtinut 2014, ceea ce este un lucru benefic pentru transportatori, care nu mai trebuie sa investeasca bani in aceasta perioada dificila. Ne dorim ca operatorii de transport persoane sa nu mai participe la licitatii, asa cum au fost pana in prezent. Speram ca in 2014, transportatorii sa poata sa isi prelungeasca valabilitatea licentei de traseu printr-o simpla cerere, demonstrand faptul ca indeplinesc anumite conditii care vor trebui stabilite anterior, cum ar fi o anumita vechime maxima a autovehiculelor, un anumit confort etc. COTAR va milita pentru acest deziderat. Avem in vedere ca in urmatoarea perioada sa prindem in legea transporturilor, aflata in discutie, si acest punct. O prevedere asemanatoare avem si in legea taximetriei, unde si-a dovedit utilitatea. Practic, daca vom putea pune in practica aceasta idee, transportatorii vor putea sa isi prelungeasca licentele de traseu dupa 2014, printr-o simpla cerere, asa cum se va intampla si anul viitor. Ni se pare normal ca transportatorii corecti, care respecta legea, sa nu mai fie supusi presiunilor legate de atribuirea traseelor in sistemul utilizat pana in prezent.

Credeti ca veti beneficia de sprijinul autoritatilor in acest demers?

Cred ca autoritatile vor fi surprinse de propunerea COTAR, dar reactia acestora nu poate fi decat una benefica. Speram ca deschiderea pe care au manifestat-o in acest an la propunerile federatiilor si confederatiilor patronale sa existe in continuare. Ar fi pacat sa ne oprim la simple discutii, mai ales ca, pana in prezent, nu s-a castigat mare lucru. Desi, in prima faza, am beneficiat de intelegerea totala a primului ministru Emil Boc si a ministrului Radu Berceanu, ulterior lucrurile au inaintat foarte greu, fiind blocate de directori, sefi de agentii etc. Cred ca acest lucru s-a intamplat pentru ca 99% dintre acestia sunt numiti politic, raspund doar la comenzi politice si au propriile interese.

Aplicarea unei noi legislatii, mai clare si mai corecte le-ar afecta castigurile. Lumea trebuie sa cunoasca adevarul. Am ajuns in aceasta situatie dezastruoasa din cauza unora dintre noi, care nu vor sa se schimbe nimic. Sunt tot felul de functionari care fac tot posibilul sa blocheze lucrurile pentru a-si pastra avantajele pe care le au. Evaziunea fiscala prezenta in piata transporturilor se realizeaza cu acceptul si ajutorul unor reprezentanti ai autoritatilor. Respectarea legislatiei ar asigura faptul ca pe piata raman doar firmele corecte. Acum, sunt prezente pe piata foarte multe firme care nu respecta prevederile legale si multe firme corecte sunt cu un picior in groapa. La un moment dat, un reprezentant al autoritatilor ne-a spus ca toate legile si normele la care lucram ajung sa se intoarca tot impotriva noastra si, intr-o anumita masura, avea dreptate. Dar noi mergem pe premisa ca aceasta societate se va indrepta, isi va reveni.

Ati sustinut aparitia Ordonantei de Urgenta 34/2010. Credeti ca va avea efecte importante?

Credem ca da. Am reusit sa aducem, in Parlament, o serie de modificari la Ordonanta de Urgenta 34/2010, astfel incat sa fie mai eficienta. Practic, atunci cand sunt ridicate placutele de inmatriculare, acestea nu vor fi returnate inainte de 30 de zile, chiar daca amenda va fi platita. In plus, daca amenda nu este platita nici dupa sase luni, suspendarea se prelungeste. Pana la discutarea in Parlament a Ordonantei, am observat ca aceia care erau prinsi efectuand transport ilicit si primeau amenzi foarte mari, de 200 de milioane de lei, vindeau masina catre o alta persoana si o reinmatriculau. De aceea, legiuitorul a decis ca, in perioada suspendarii, masina sa nu mai poata fi reinmatriculata. Ordonanta a ajuns la stadiul final, a fost votata de plenul Parlamentului si urmeaza sa fie promulgata si publicata in Monitorul Oficial foarte curand. Au fost foarte multe presiuni din partea Ministerului Transporturilor pentru a nu introduce la control si Politia Rutiera. Din pacate, sunt inspectori ARR prin tara care sunt mana in mana cu cei care incalca legea, nu se duc pe anumite trasee, nu opresc anumite masini… De cand am inceput actiunile cu Politia Rutiera, s-au ridicat placute de inmatriculare intr-un numar foarte mare. Numai in Bucuresti au fost 890 de procese verbale si s-au ridicat 187 de placute de inmatriculare si taloane, in patru saptamani.

Cum credeti ca vor evolua lucrurile privind noua lege a transporturilor?

A aparut un text initial pentru aceasta lege, dar care avea numeroase lipsuri si am decis sa incepem discutiile de acum inainte. Aceasta lege unica a transporturilor nu poate fi realizata pe genunchi si nu prin ordonanta. Legea trebuie sa-si urmeze cursul normal prin Parlament. In ceea ce priveste propunerea noastra privind prelungirea licentelor de traseu la cerere, aceasta va insemna destramarea unui monopol care se gasea in mainile Ministerului Transporturilor.

Am avut o discutie cu reprezentantii Ministerului Transporturilor si i-am intrebat daca pot gestiona situatia din domeniul transporturilor si al scolilor de soferi – criza de pe piata, incompetenta si coruptia inspectorilor, asigurarea ordinii prin respectarea legii etc. In caz contrar, le-am precizat ca vom face demersurile necesare pentru a muta responsabilitatea catre Ministerul Administratiei si Internelor. In domeniul scolilor de soferi, nu s-a facut nimic pana acum, se vand dosare fara nici un fel de pregatire, iar ARR nu isi face datoria. Sunt multe probleme, iar unele dintre acestea sunt create de catre cei care ar trebui sa vegheze la rezolvarea lor.

Care sunt planurile de viitor ale COTAR?

COTAR va milita in continuare pentru drepturile legitime ale transportatorilor de persoane, taxi, scoli de soferi. Vom face tot posibilul ca activitatile acestora sa decurga in mod corect si legal. De asemenea, avem deja un protocol semnat cu IGPR, prin care noi le semnalam abaterile observate pe piata. Ei sunt deschisi la propunerile si sugestiile noastre si, in plus, ne permit participarea la actiunile de control ca observatori. Politia Rutiera ne-a dat un sprijin enorm.

In ceea ce priveste piata de transport, in general, firmele au decis sa pastreze aceleasi tarife, in ciuda cresterii TVA, cel putin o perioada de timp. Trebuie spus ca a crescut nervozitatea in piata, sunt firme care ar dori sa iesim in strada pentru a protesta, insa nu cred ca ar fi bine sa facem acest lucru acum, mai ales ca nu am fost de acord de la inceput cu reducerile salariilor si pensiilor. Din pacate, serviciile sunt puternic afectate de toate aceste masuri. Autoritatile trebuie sa-si faca treaba mai bine, sa lase de-o parte interesele personale si, probabil, printr-o mai buna colectare a banilor la bugetul de stat, ne vom reveni din aceasta situatie dificila.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.