Criminalitatea organizată, încotro? (I)

Reţele libere, nedefinite şi flexibile, formate din antreprenori criminali, infractori care vor lucra ca liber profesionişti, soluţii digitale folosite pe scară largă, din ce în ce mai greu de securizat, servicii de curierat din ce în ce mai sofisticate, care ar putea face obiectul atacurilor criminale. Sunt câteva dintre posibilele direcţii pe care le-ar putea adopta în următorii ani criminalitatea organizată, potrivit ultimului raport publicat de Europol.

Mihai Cazacu

Crima organizată va suferi schimbări profunde şi semnificative în următorul deceniu, ca răspuns la disponibilitatea de noi tehnologii, schimbări ale mediului, cum ar fi provocări economice sau evoluţii în societate, însă şi ca răspuns la acţiunile autorităţilor de aplicare a legii. Schimbările se vor petrece cu sau fără acordul experţilor cu privire la o nouă definiţie a criminalităţii organizate şi este imperativ pentru autorităţi să ia în considerare în mod serios factorii şi forţele care vor da o nouă formă criminalităţii organizate în anii următori.

Migraţie, societăţi multiculturale, inovaţie tehnologică

Ultimul raport Europol privind evoluţia criminalităţii organizate evidenţiază factorii care vor influenţa procesul în Uniunea Europeană. Documentul prezintă, de asemenea, impactul acestora asupra infracţiunilor din sfera crimei organizate, impactul potenţial împărţit pe domenii de activitate, precum şi originile grupurilor de crimă organizată.

Experţii consultaţi de Europol în redactarea materialului nu pretind că fac predicţii definitorii, nici nu oferă o imagine completă a criminalităţii în viitor, ci mai degrabă şi-au propus să evidenţieze scenarii plauzibile şi să încurajeze autorităţile de aplicare a legii să ia în considerare şi să exploreze potenţiala evoluţie a crimei organizate. De asemenea, se adresează şi părţilor interesate din anumite ramuri ale economiei, în ideea de a-şi lua măsurile cele mai potrivite pentru a reduce la minimum riscurile asociate.

BMW PK DriveNow 21.3.2011

Schimbarea economică şi socială determinată de migraţia la nivel global, societăţi mai diverse şi multiculturale ca structură, schimbările demografice precum şi inovaţia tehnologică au impact asupra grupurilor organizate de criminalitate. Transformările socio-economice fără precedent din Europa în ultimii 70 de ani au pus sub semnul întrebării sistemele de valori tradiţionale şi au schimbat fundamental structurile sociale. Acest lucru face evident faptul că atitudinile colectiviste în rândul europenilor sunt în declin, înlesnind apariţia unui individualism mult mai pronunţat.

Peisajul crimei organizate din Europa va fi dominat tot mai mult de reţele libere, nedefinite şi flexibile, formate din antreprenori criminali. Infractorii vor lucra ca „liber profesionişti” şi nu vor mai face parte din reţele mai mari sau grupuri organizate.

Infracţiuni anonime în transport prin Internet

Uniunea Europeană beneficiază de infrastructuri de transport şi logistică bine dezvoltate, care literalmente mişcă persoane şi mărfuri între Statele Membre. Sectorul de transport şi logistică este de o importanţă crucială pentru economiile Statelor Membre şi asigură locuri de muncă pentru milioane de cetăţeni ai Uniunii. Statisticile confirmă faptul că o familie din cadrul Uniunii Europene plăteşte în medie mai mult de 10% din totalul cheltuielilor anuale pe transport şi navetă, în timp ce volume mari de marfă sunt transportate în întreaga Uniune.

În viitor, infrastructura de transport şi logistică în Europa va trebui să deservească o cerere în continuă creştere pentru o mobilitate sporită a persoanelor şi bunurilor, reducând, în acelaşi timp, impactul asupra mediului a tehnologiilor utilizate.

Inovaţia în domeniul transportului şi logisticii va permite grupărilor de crimă organizată să crească rata infracţiunilor comise în mod anonim pe internet, de oriunde şi oricând, fără a fi necesară prezenţa fizică într-un anumit spaţiu.

Pentru a se asigura satisfacţia clientului, sectorul de transport şi logistică al Uniunii va trebui să furnizeze mijloace rentabile şi eficiente energetic de transport al mărfurilor şi persoanelor.

Potrivit raportului Europol, problemele de mediu şi creşterea presiunii asupra resurselor naturale vor face ca principiul unei economii de partajare să devină din ce în ce mai popular. Acest model economic favorizează modurile alternative de transport, cum ar fi noile forme de transport public şi serviciile de transport la cerere activate prin aplicaţii online, în plus faţă de modelele stabilite, cum ar fi partajarea bicicletelor şi a autoturismelor. Progresele tehnologice şi intensificarea schimbului de date va facilita dezvoltarea unor astfel de mijloace de transport inovative. Combustibilul poate deveni prohibitiv de scump pentru indivizi, acest lucru conducând la încurajarea împărţirii autoturismului folosind aplicaţii online.

Rute noi, curierat în creştere, riscuri mai mari

Inovaţia şi dezvoltarea în domeniul transportului şi logisticii necesită investiţii semnificative de capital: finanţarea de noi proiecte şi întreţinerea infrastructurilor existente va fi o problemă-cheie în acest sector. Experţii citaţi de Europol apreciază că finanţarea proiectelor se va baza tot mai mult pe parteneriatele public-private.

În plus, documentul publicat de Europol arată că, în logistică, sistemele de crowd-sourcing ar putea fi folosite pentru a eficientiza costurile în lanţurile de aprovizionare. De exemplu, cetăţenii care trăiesc şi călătoresc în zonele urbane zi de zi pot coordona livrarea de pachete între ei. În plus, colaborarea între competitori va face serviciile de transport şi logistică mai rentabile şi mai sustenabile. Comerţul la nivel global va continua să crească în fiecare an şi va solicita crearea de noi moduri şi rute de transport care vor conduce la apariţia sau dezvoltarea ulterioară a unui număr sporit de hub-uri cheie de infrastructură la nivel mondial. China şi Brazilia demonstrează că pot continua dezvoltarea lor ca pieţe importante pentru transport şi logistică. Asia Centrală este foarte probabil să se dezvolte ca o regiune-cheie de tranzit iar topirea gheţii arctice va permite utilizarea unor rute de transport maritim în Oceanul Arctic, care au fost inaccesibile anterior. Noi rute vor conecta părţi din Asia, America de Nord şi Europa și vor duce la o diversificare a opţiunilor de transport maritim, punând la dispoziţie soluţii de transport mai rapide şi mai ieftine.

Conform Europol, comerţul online se va baza foarte mult pe un sector eficient de transport şi logistică la nivel mondial, care să susţină creşterea fără precedent şi să deservească clienţii din toate părţile lumii. Serviciile de curierat şi de coletărie vor deveni tot mai importante şi mai sofisticate, necesitând mai multe depozite regionale mai aproape de pieţele de livrare. Securizarea acestor depozite şi a lanţurilor de aprovizionare va deveni din ce în ce mai dificilă, ceea ce va permite o abordare diferită de punere în practică a unor sisteme de securitate, implicând atât mediul privat, cât şi sectorul public.

Soluţiile digitale – o armă cu două tăişuri

În viitor, o mare parte din mobilitate se va baza pe soluţii digitale. Multe dintre aceste soluţii vor folosi analize de Big Data, de multe ori în timp real, pentru a preconiza comportamente, condiţii şi evenimente ce pot influenţa cerinţele clientului de servicii de transport și logistică.

Integrarea dezvoltării infrastructurii de transport cu dezvoltarea infrastructurii digitale va fi esenţială pentru a asigura dezvoltarea unei reţelele de transport prompte şi eficiente. Inovaţiile în tehnologia informaţiei, automatizare și robotică vor aduce noi tipuri de vehicule pe piaţă. Vehiculele automate fără şofer (Unmanned Automatic Vehicles), precum autoturisme, mijloace de transport aeriene sau maritime vor deveni utilizate pe scară largă.

Conceptul de „Fabricare personală” prin utilizarea imprimantelor 3D va revoluţiona logistica de mâine. În multe cazuri, producţia de bunuri va avea loc mult mai aproape de punctul de livrare, de multe ori în aşa-numitele „magazine de fabrică” sau la direct la domiciliu.

Aşa ar putea arăta, potrivit raportului Europol, contextul economic în care se va desfăşura mâine criminalitatea organizată. Mai multe informaţii privind direcţiile în care este posibil să evolueze atacurile criminale vă vom prezenta în numărul următor al revistei.

Mihai CAZACU

Consultant anti-fraudă

mihai.cazacu@consultant.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.