Criza noua, probleme vechi

Criza economica a lovit transporturile puternic si brusc. Nimeni nu s-a asteptat la aparitia ei si, in plus, a inceput sa-si faca mendrele dupa un an de dezvoltare accelerata, motiv pentru care efectele sunt cu atat mai grave. În aceste conditii, se vorbeste tot mai mult de supracapacitate de transport, de concurenta sufocanta, de imposibilitatea obtinerii de profit si, pana la urma, de falimentul a numeroase firme de transport. Imediat se aprinde un beculet care ne aminteste ca, in fiecare an, s-a discutat despre aceste probleme. Criza le-a adancit si este posibil sa le faca imposibil de suportat pentru multe firme, dar rezultatul ar fi fost acelasi, poate doar intarziat o vreme, daca lucrurile ar fi inaintat in aceeasi directie – discutam despre o activitate care, in ultimii ani, nu a mai produs profit. Barometrul european pentru transporturi (prezentat cu ocazia Forumului Truckeurope) a scos in evidenta acest aspect pentru toate tarile.

Imposibilitatea de a obtine un profit sanatos pare sa fie un aspect general valabil si pentru perioada premergatoare crizei. Firmele mari au o situatie mai buna, dar, si in cazul lor, rata profitului este nepermis de mica. Astfel, viitorul transporturilor pare sa fie legat de impletirea acestui serviciu cu alte activitati, indiferent ca este vorba despre logistica, productie sau orice alta activitate ce poate sprijini transportul. În cele mai multe cazuri, la tarifele practicate in ultima vreme, activitatea de transport in sine nu poate genera profitul de care orice firma privata are nevoie.

La prima vedere, firmele mici si mijlocii vor avea cel mai mult de suferit, devenind o tinta pentru firmele mari. Pe de alta parte insa, nu este prima data cand se vehiculeaza aceasta idee, iar raportul intre firmele mici, medii si mari a ramas acelasi. Chiar daca astazi a devenit oficial faptul ca traversam o criza economica, transporturile se pare ca o traiau de mai multa vreme si s-ar putea sa nu iasa din ea nici macar dupa terminarea crizei oficiale. Astfel, recomandarea pe care specialistii prezenti la Forumul Truckeurope au facut-o este legata de viteza de reactie a companiilor. Firmele de transport trebuie sa fie capabile sa evolueze, sa se adapteze permanent si rapid la conditiile pietei si chiar sa le anticipeze. Pe de alta parte, in Romania, operatorii de transport, atat cei de marfa cat si cei care realizeaza transport de persoane, asteapta in continuare numeroase modificari legislative ce vor avea un impact puternic in activitatea firmelor. Practic, de realizarea unui cadru legislativ stabil si capabil sa stimuleze o dezvoltare sanatoasa a companiilor de transport se leaga multe dintre sperantele celor care activeaza pe acest sector.

Dar toate acestea sunt probleme mai vechi ale transportatorilor care, din fericire, in ciuda crizei, nu si-au pierdut speranta ca vor fi rezolvate… candva.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.