Cum arata un campion in transporturi

In cadrul Galei Premiilor de Transport, International Lazar Company a obtinut, pe langa titlul de Romanian Transport Company of the Year 2012 – Continental, si alte patru premii speciale: Premiul pentru popularitate (cele mai multe voturi ale cititorilor Ziua Cargo), Premiul pentru Pregatire Profesionala, Premiul pentru IT si Premiul pentru Stabilitate Financiara.

Este pentru prima data in istoria concursului cand o singura companie obtine atat de multe premii. Modul profesionist in care International Lazar Company trateaza fiecare aspect al activitatii de transport a impresionat juriul concursului si poate reprezenta o inspiratie pentru intreaga piata. „In momentul de fata, impreuna cu societatile noastre, am ajuns la aproximativ 400 de camioane, dar cifra este in modificare. Am profitat de oportunitatile de pe piata si am mai achizitionat camioane, EURO 5, la preturi mai mici decat cele la care am vandut o parte din flota mai veche“, a afirmat Daniela Midvichi, director comercial al International Lazar Company. Ea a explicat ca, dupa ce flota depaseste 200 de camioane, devine mai greu de intretinut din punct de vedere tehnic, al camioanelor si al resursei umane. In acest context, problemele nu apar pe segmentul gasirii volumelor pentru curse, ci pe cel al soferilor de calitate, integrarea acestora in companie devenind mult mai dificila.

Distributia ofera eficienta

Si International Lazar Company a resimtit criza. In 2009, au fost reduse veniturile angajatilor, iar numarul kilometrilor parcursi a scazut. Intre timp, compania a reusit sa recupereze o mare parte din aceste diferente. „Am marit echipa comerciala, iar pe segmentul national sunt oportunitati destul de bune pentru ca nu sunt multi transportatori de calitate. Am mai recuperat si la capitolul tarife. Marii clienti, care au nevoie de volume mari, nu lucreaza cu transportatorii mici, iar transportatorii mari nu au foarte multe camioane pe intern. Noi nu subcontractam pe national decat flote dedicate in totalitate. Sunt anumite fluxuri pe care transportul national e profitabil, dar, pe ansamblu, nu e profitabil. Se compenseaza cu internationalul“, a aratat Daniela Midvichi, mentionand ca, pe parcursul intern, activeaza camioanele mai vechi. Ea a adaugat ca, in cadrul transportului national, distributia este cea mai buna sursa de castig, pentru ca se pot face grupaje, iar in cazul unor clienti, transportul este platit tur-retur. In ceea ce priveste distributia, este vorba insa despre un ansamblu de servicii oferite clientilor.

Focus pe nise

Interesant este ca preturile sunt prea mici inclusiv pentru transportul intracomunitar. „Cu cateva exceptii, nu ne-am putut incadra in preturile pe care le-am primit de la clientii nostri. Lucram pe intracomunitar dedicat, dar asiguram noi buclele. Altfel spus, lucram pentru clienti mari pe un sens, iar pe sensul celalalt completez cu alti clienti. De altfel, Departamentul Comercial functioneaza si ca o casa de expeditie“.

Directorul comercial International Lazar Company a aratat ca logistica a fost dezvoltata pe o firma distincta, dar se integreaza si in transport si distributie. „Practic, distributia este, la noi, un serviciu conex al acestei companii de logistica. Am oferit servicii de logistica pe nise specializate, axandu-ne pe logistica de materiale grele. Am dezvoltat in acest sens un depozit cu acces la cale ferata si cu doua poduri rulante cu capacitate de 20 t, respectiv 32 t. Atingem si sectorul intermodal pentru ca avem capacitatea de a descarca atat containere, cat si cutii mobile in acest depozit.“

Nimic nu ramane neacoperit de sistemele IT

Pe segmentul IT, International Lazar Company foloseste un mix de 3 sisteme, care si-au aratat eficienta din plin. „Primul inglobeaza contabilitatea, salarizarea, dar si comenzile, respectiv deconturile de cheltuieli obtinute in urma transporturilor. Acesta, din punctul nostru de vedere, este sistemul care oglindeste trecutul, daca putem imparti activitatea noastra in trecut, prezent si viitor. Trecand la prezent, sistemul care reflecta activitatea curenta si care arata ce se intampla in momentul de fata este TMS-ul dezvoltat de Transics, unde primim informatii despre camioane in timp real. Dispunem, de asemenea, de o componenta de planificare-optimizare integrata, unde putem vizualiza in viitor activitatea companiei, si anume OTD, conectata printr-o interfata cu aplicatia furnizata de Transics. Spre exemplu: am o flota, stiu ce a facut ea saptamana trecuta, stiu ce face in momentul de fata si stiu ce va face saptamana viitoare. Castigul este, in primul rand, legat de organizare, de stabilitate a instrumentelor pe care le utilizam si de gestiunea flotei, unde nu mai gresesti.“ In opinia directorului comercial International Lazar Company, acest sistem este indispensabil pentru activitatea firmei. Pentru gestiunea costurilor, in prim plan intra sistemul oferit de Transics, pe baza caruia, in 2008, a fost redus consumul de carburant. „Economiile sunt importante, investitia a meritat. Consumul mediu pe flota din ultimul trimestru a fost de 30,3 la suta“, a aratat Daniela Midvichi, subliniind ca se doreste extinderea sistemului la nivelul intregului grup.

Un profit de 6 milioane euro in primele 11 luni ale anului 2012

Pentru Premiul de Stabilitate Financiara, un rol important l-a jucat faptul ca International Lazar Company are un segment important din flota in proprietate. „Avem contracte de leasing care au ajuns la maturitate si nici nu am mai investit in aceeasi masura ca in anii precedenti. Am crescut exponential in anii 2002 – 2008, cand s-a dublat flota in anumite perioade, respectiv s-a majorat cu 50% in urmatoarele etape. Au fost ani grei, din punctul nostru de vedere, iar acum culegem roadele si asta ne ajuta sa fim mai siguri, pe picioarele noastre. Ne-am indatorat, dar am reusit sa platim. In momentul de fata, avem 70% dintre camioane achitate“, a precizat Daniela Midvichi. Foarte important a fost, de asemenea, profitul de 6 milioane de euro consemnat de grupul Lazar  in primele 11 luni din 2012, dupa ani mai grei din acest punct de vedere. „Am investit o parte din profitul realizat in transporturi de-a lungul timpului cumparand companii in alte domenii. Astazi ne ajutam unii pe altii la nivel de grup – in sensul ca avem obisnuinta de a crea legaturi: cand construim, realizam noi transporturile, utilizam furnizori de componente din cadrul grupului, furnizorii externi devin si clienti pe alte segmente de activitate… Profitul din 2012 nu vine din transporturi, ci din proiecte adiacente. Daca facem o analiza a transportului, acesta s-a imbunatatit pe masura ce s-au majorat kilometrii si am crescut mult pe masura ce piata si-a revenit. 2010 a fost un an bun, 2011 n-a fost la fel, dar oricum a fost bun, in 2012 am stagnat, dar am completat cu proiectul de dezvoltare de hale de productie. Anul acesta, extindem cu 19.000 mp. Este un proiect in care ne-am implicat ca antreprenor general – aici lucreaza companiile noastre, utilajele noastre, camioanele noastre. Proiectul nu s-a terminat inca si fiecare etapa din constructie aduce dupa sine profit. 2012 s-a incheiat bine datorita acestei investitii, iar pentru 2013 vizam un nou business. Contam pe o noua activitate logistica, dar, pentru moment, nu pot spune decat ca vor fi servicii mult mai complexe“, a concluzionat Daniela Midvichi.

„Situatia pietei auto, segment pe care International Lazar Company este puternic implicata, nu ridica semne de intrebare. Daniela Midvichi: „Comunicam cu clientii nostri in ceea ce priveste strategiile, dar nu mai e ca in primii ani de criza, clientii nostri din industria auto sunt in crestere, nu in scadere“.

„Prin intermediul programelor de instruire privind condusul economic, incercam, intr-o prima faza, sa dam o mana de ajutor soferilor. Abia in faza a doua ne propunem sa optimizam in mod global consumul de combustibil, in situația in care constatam ca se impune acest lucru, iar acolo unde identificam economii, recompensam soferii.“

„De la un anumit nivel, discuti altfel. Nu mai simti acea lipsa de respect de care, in general, se lovesc transportatorii. Cred ca e important si cum te prezinti in fata clientului. E important modul in care te achiti de datorie, iar in momentul in care ii castigi increderea, ii castigi si respectul.“

„Ne dezvoltam pe toate fronturile. Ne putem adapta din mers, implementam foarte usor strategii sau noi clienti. Oricum, logistica e viitorul sau o parte importanta a acestuia.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.