Cum ne păstrăm salariații?

„Într-o lume în care fiecare este un geniu, nu există șefi și angajați. Există numai învățători și discipoli, într-o asociere de bunăvoie” – Paul Ferrini

Conform studiilor efectuate în ultimul timp, s-a constatat că unul dintre obiectivele majore ale companiilor din transport și logistică ține, în perioada actuală, de menținerea angajaților: a șoferilor, a personalului tehnico-administrativ și a lucrătorilor din depozit.

Cristian Sandu

Situația actuală, caracterizată de cel puțin două provocări majore în domeniu (criza de sănătate publică și Pachetul Mobilitate 1), influențează salariații, care manifestă o stare de nesiguranță. Impactul psihic în plan individual (presiuni legate de scumpirea vieții, de obținerea sau plata creditelor bancare, de restricțiile impuse de pandemie etc.) duce, pe lângă scăderea randamentului și indiferență privind performanțele, la tendințe revendicative ca formă de contestare difuză (fără motiv sau scop bine definit) și la schimbarea frecventă a locului de muncă.

Atenție la motive!

Atât referitor la șoferi, cât și la angajații din sectorul tehnico-administrativ (între care se detașează dispecerii), transportatorii trebuie, în primul rând, să analizeze motivele pentru care pleacă din firmă. Nu este suficientă motivația frecventă, „angajatul pleacă la salariu mai bun”. Printre posibilele motive care trebuie identificate sunt mediul de lucru stresant, relația cu managerul, nepotrivirea cu mediul și colegii etc.

Retenția angajaților presupune cunoașterea acestora și a nevoilor lor.

Sunt transportatori care cred că doar salariul poate motiva angajatul (iar, de multe ori, sunt în imposibilitatea de a-l crește!). Nu este, însă, singura metodă.

Mai există multe alte mijloace prin care se poate păstra un angajat, însă acestea trebuie adaptate în funcție de specificul firmei de transport și al fiecărui angajat în parte.

Strategia de păstrare a unui angajat trebuie sa aibă două componente: strategia aplicată noului angajat și strategia de menținere a angajaților vechi.

Șoferul nou…

Pentru un șofer nou angajat, un tratament bun aplicat de la început constituie factorul de declanșare a apartenenței la firmă. Chiar dacă nu este nouă, mașina pe care o primește trebuie să fie în bună stare de funcționare, curată în interior și exterior. Situații de genul „vezi că mașina este undeva în curte, pune-o la punct și nu uita să o speli” sunt demobilizante, pentru șoferul nou angajat. Nu în ultimul rând, cursele pe care le primește trebuie să fie la nivelul experienței. Motivația că noul angajat trebuie să fie „cu ceea ce rămâne” mulțumit nu este de bun augur.

… dispecerul…

Și pentru personalul tehnico-administrativ, primul contact cu firma are o mare influență asupra muncii și asupra succesului în activitate. Dispecerul trebuie ca, din prima zi de lucru, să găsească pe birou un calculator pregătit, cu parolele de acces și cu directoarele și programele activate. El trebuie să aibă senzația că lucrează în firmă de mai mult timp, să fie lăsat sa înceapă imediat activitatea și sa aibă o sarcină reală pe care să o poată realiza.

… lucrătorul din depozit

Și pentru lucrătorii din depozite, prima zi de lucru se constituie într-o încercare care poate avea, în timp, rezultate pozitive sau negative. Este nevoie, de la început, de o bună comunicare și informare asupra sarcinilor și responsabilităților pe care le are salariatul din depozit, de transmiterea corectă a mesajelor informatizate, cât și a celor transmise „clasic”. Problemele apar atunci când, din prima zi de lucru, mesajele informatizate privind sarcinile de lucru sunt „contrazise” de cele transmise verbal.

Indiferent dacă este vorba de șoferi, de personalul tehnico-administrativ sau de lucrătorii din depozit, acestea sunt strategii care s-au dovedit eficiente, în includerea noilor angajați, încă din prima zi, într-un sistem de valori proactive și productive.

3 nevoi de bază

Strategia de menținere a angajaților vechi presupune, de asemenea, metode adecvate. Indiferent dacă ne referim la șoferi, la personalul tehnico-administrativ sau la lucrătorii din depozit, pentru menținerea lor în firmă trebuie satisfăcute cele trei nevoi principale, cu privire la locul de muncă: nevoia de siguranță, nevoia de recunoaștere și nevoia de apartenență.

Cu alte cuvinte, oamenii își doresc siguranță, confort și protecție din partea companiei (nevoia de siguranță), au dorința de a ieși în evidență, de a obține recunoaștere, de a se simți importanți în ochii altora (nevoia de recunoaștere), și le place să aibă sentimentul că aparțin unei echipe (nevoia de apartenență).

Nimeni nu contestă faptul că principala metodă de menținere a unui angajat este nivelul salariului. La fel de adevărat este, însă, și faptul că, nu de puține ori, un simplu mulțumesc sau o recunoaștere a meritelor în fața colegilor este mult mai importantă pentru angajat decât o mărire salarială.

Nu sunt de neglijat nici recompensele și bonificațiile precum: asigurarea de sănătate, pensia privată, tichetele de masă, voucherele de vacanță, cadourile la ocazii speciale.

Antidot la furtul șoferilor buni

În piața transporturilor, a devenit o obișnuință ca firmele concurente (din țară sau din străinătate) să „fure” șoferii de la o firmă care a investit resurse importante în ei (bani, timp etc.). Pentru a evita astfel de situații, transportatorii trebuie să-i aibă în vedere pe șoferii cei mai buni și să implementeze pentru aceștia o politică internă de retenție.

psiholog pr. Cristian SANDU

cabinet de psihologie autorizat

psih.cristian.sandu@gmail.com

0751.364.575

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.