Cum sa ramai mare pe o piata mica!

Restructurarea fireasca pentru a depasi anul 2009, comercializarea intr-un mod mult mai organizat a vehiculelor second-hand, o atentie sporita fata de serviciile conexe, precum finantarea, service- ul, piesele de schimb, oferirea de produse noi (leasing operational) sunt cateva dintre masurile pe care Schmitz Cargobull Romania le-a avut in vedere pentru a traversa aceasta perioada dificila. Despre acestea, dar si despre planurile de viitor, am discutat cu Mile Misevski, managing director Schmitz Cargobull Romania.

Ziua Cargo: Cum s-a manifestat criza in Romania pe piata pe care activati?

Mile Misevski: Am observat problemele legate de criza in Romania la sfarsitul anului 2008, in special in constructii – basculantele reprezentau 30-40% din volumul total al vanzarilor. In acelasi timp, am observat faptul ca si pe segmentul transportului international aparusera probleme. Multi dintre clientii nostri semnalau probleme legate de neincasarea creantelor si tarifele de transport prea mici. Iar acest lucru se intampla in conditiile in care multi dintre ei aveau un grad ridicat de indatorare (prea multe contracte de leasing si credit). In aceasta situatie, am stopat comenzile catre fabrica la sfarsitul anului 2008.

Chiar daca in lunile ianuarie si februarie am continuat sa livram din stocul existent, am sesizat o scadere dramatica a numarului de comenzi noi. La inceputul celui de-al doilea trimestru 2009, ne aflam in situatia pe care o anticipasem – comenzile au scazut aproape la zero, livrarile pe care le aveam de facut au ajuns la final, iar stocul era format in special din basculante si intr-un numar mai mic de semiremorci cu prelata. Acest stoc nu a fost format in urma comenzilor noastre catre fabrica, ci din cauza anularii unui mare numar de comenzi aflate in lucru. La sfarsitul primului trimestru, nu aveam inca problema stocurilor alcatuite prin reposesiile societatilor de leasing si bancilor. Masurile pe care le-am luat ne-au permis sa avem permanent un nivel normal al stocurilor. Din pacate, unii dintre competitorii nostri nu s-au gasit intr-o situatie la fel de buna si, astfel, in 2009, piata a fost lovita de stocurile mari de vehicule comerciale. Preturile au scazut foarte mult, fiecare dealer dorind sa scape de stocuri, iar nevoia de lichiditati a crescut tot mai mult.

Cum a fost resimtita criza economica la nivelul productiei?

In ianuarie anul acesta, comparativ cu ianuarie 2008, am observat o scadere a activitatii in unele dintre fabricile noastre de pana la 90-95%. S-a ajuns la situatia in care una dintre fabrici a inregistrat o preluare negativa a comenzilor. Practic, nu erau suficiente vehicule de produs pentru a acoperi costurile minime. Din fericire, am reusit sa evitam inchiderea fabricilor si stoparea productiei. A contat faptul ca Schmitz Cargobull este o companie mare si, prin restructurare, am reusit depasirea celor mai dificile momente. Amintesc faptul ca avem trei fabrici, in Germania, in Spania si in Marea Britanie.

A existat un moment in care vehiculele noi erau mai ieftine decat cele rulate. Cum s-a putut ajunge la un asemenea fenomen?

La sfarsitul trimestrului doi 2009, au inceput sa apara vehiculele reposedate de societatile de leasing sau aduse inapoi direct de catre clienti care nu mai puteau sa le plateasca. Discutam de vehicule destul de noi, putin rulate si cumparate in perioada de dezvoltare economica, adica la preturi ridicate, iar numarul acestora a fost atat de mare incat a creat inclusiv probleme legate de parcarea lor. Astfel, a existat un moment in care piata a fost plina de vehicule putin rulate si vehicule noi aflate pe stoc, la preturi aproape identice. Acest fenomen a avut loc in timpul verii si la inceputul toamnei, anul trecut, iar rezultatul a fost scaderea importanta a preturilor pentru vehiculele second-hand. Intotdeauna va trebui sa existe o diferenta de pret intre vehiculele noi si cele rulate, iar pretul pentru vehiculele noi ajunsese la un nivel minim posibil.

A crescut importanta comercializarii vehiculelor rulate?

Pana in 2009, nu luam in considerare in rapoartele noastre decat vehiculele noi livrate. De anul trecut, am inceput sa luam in considerare toate livrarile. Astfel, am livrat in 2009 putin peste 800 de vehicule in Romania (300 dintre acestea au fost noi), fata de 2.400 unitati in 2008, dintre care doar 100 au fost rulate. Interesant este faptul ca, pe piata, cererea totala de vehicule nu a scazut atat de mult cat a scazut cererea de vehicule noi. Am avut o perioada 2007-2008 in care economia a fost supraincalzita si am contribuit cu totii la acest lucru, planificand permanent cresteri si comandand prea multe vehicule catre fabrici.

Este indeajuns sa privim cifrele pentru a vedea faptul ca 2010 este la acelasi nivel ca si anul trecut, singura diferenta este cresterea interesului pentru vehicule noi. Practic, piata a fost deja golita de vehiculele second-hand, preturile pentru acestea au inceput sa creasca, iar oferta de vehicule noi este una foarte atractiva. Trebuie precizat faptul ca, atunci cand vorbim despre nivelul pietei pentru acest an, nu am luat in calcul piata constructiilor, care este astazi extrem de jos.

Dealerii de vehicule comerciale se concentreaza in prezent pe marile firme?

Personal, am preferat intotdeauna clientii – firme de transport mici si mijlocii. Cu acestia poti crea mai usor relatii pe termen lung, poti atinge acea stare de incredere reciproca. Acestea sunt, insa, firmele cel mai puternic lovite de criza si care inca nu si-au revenit. Astazi, aceste firme pot fi clienti doar pentru vehicule second-hand. Pentru noi este important faptul ca sunt in viata. Marile companii care au trecut cu bine peste 2009 au inceput acum sa cumpere inclusiv vehicule noi, existand o presiune foarte mare asupra pretului de achizitie. Furnizorii de vehicule trebuie sa gaseasca solutii pentru a raspunde nevoilor transportatorilor, inclusiv din punct de vedere al preturilor.

Trebuie precizat faptul ca Schmitz este un produs avantajat de discutiile legate de costurile totale de operare, deoarece oferim numeroase servicii aditionale precum finantare, piese de schimb, service etc. In plus, noi oferim produse de calitate, ce inglobeaza tehnologii moderne. Din pacate, anul trecut, clientii au fost interesati doar de pretul de achizitie.

Cum va arata anul viitor?

Schmitz Cargobull Romania priveste cu incredere spre viitor. Pentru acest an nu avem mari asteptari, dar suntem fericiti pentru faptul ca piata s-a stabilizat. Singurul lucru care ar putea aduce o crestere importanta a vanzarilor ar fi daca ar aparea investitii in sectorul constructiilor. Pe de alta parte, masurile anuntate de Guvern au deja un impact negativ, transportatorii devenind tot mai precauti. Aceasta ezitare a transportatorilor in a mai realiza investitii reprezinta principala cauza a nivelului extrem de scazut al vanzarilor. Au aparut deja solicitari pentru noi produse, precum leasingul operational, iar noi suntem flexibili si oferim clientilor nostri inclusiv aceasta posibilitate. Este de remarcat faptul ca tot mai multe firme romanesti apeleaza la leasingul operational. In ceea ce priveste piata europeana, suntem pe un trend crescator, astfel incat anul viitor va fi unul mai bun. Pentru Romania, cred ca piata va depinde foarte mult in 2011 de deciziile politice care se iau in acest an. In general insa, sunt optimist pentru piata romaneasca, potentialul fiind unul foarte mare.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.