DAF – gamă completă

Noile game XF și CF sunt complete. DAF a adăugat 11 noi configurații – opt rigide cu 2, 3 și 4 punți și trei capete tractor cu 3 și 4 punți.

AF a lansat primele versiuni CF și XF destinate transportului pe distanțe lungi, la începutul verii, iar, acum, a trecut la configurațiile destinate aplicațiilor speciale – vehicule cu mai multe punți și rigide.

Creșterea eficienței reprezintă, însă, ținta principală, iar noile camioanele sunt cu până la 7% mai performante, din punct de vedere al consumului de combustibil, sunt cu cel puțin 100 kg mai ușoare și au module integrate pentru constructorii de caroserii, pentru a scurta timpul de producție.

Printre inovațiile prezentate odată cu lansarea ultimelor modele, se numără: puntea spate viratoare cu sistem electro-hidraulic, noi configurații pentru puntea motoare, șasiu 8×4, cu masă redusă, pentru mixer de beton, sistem de monitorizare a energiei bateriilor, noi motoare PACCAR MX-11 și MX-13, o nouă transmisie TraXon…

Noile PACCAR MX-11 și MX-13

Motoarele PACCAR MX-11 și MX- 13 au fost complet regândite, iar ideea principală a fost aceea de a reduce turația motorului, pentru a se obține, astfel, un consum mai mic de carburant. Totodată, s-a obținut o creștere a cuplului maxim, care, acum, este disponibil la doar 900 rpm.

Pentru noua generație de motoare, puterea a crescut cu cel puțin 10 CP, ajungând, la unele modele, la un plus de 20 CP. De asemenea, cuplul pentru toate noile motoare a crescut cu 50 – 200 Nm.

În plus, DAF utilizează „Multi Torque” pentru noile CF și XF, ceea ce are ca rezultat eliberarea a încă 100 până la 150 Nm în cea mai mare treaptă de viteză. Acest lucru permite condusul, pe perioade mai lungi, în cea mai mare treaptă de viteză, ceea ce conduce la optimizarea consumul de combustibil.

Noile motoare PACCAR MX-11 și MX-13 sunt livrate, standard, cu cutiile de viteze automate TraXon. Aceste transmisii au frecări mai reduse și asigură schimbări rapide și line ale treptelor de viteză.Au fost realizate noi softuri, cu strategii speciale de schimbare a treptelor, pentru transportul standard, transportul de lichide, transportul greu…

Noua generație DAF asigură o reducere a consumului de carburant cu până la 7%.

O atenție specială a fost acordată configurațiilor destinate sectorului de construcții, atât pentru a asigura trac- țiunea necesară, cât și pentru protejarea diferitelor componente ale transmisiei.

O nouă arhitectură electrică și electronică, având o nouă unitate de comandă, asigură, pentru toate camioanele DAF, o gestionare integrată a tuturor componentelor sistemului de propulsie. Funcții precum EcoRoll și Cruise Control sunt, acum, mai intens utilizate, pentru îmbunătățirea consumului.

Puntea motoare a fost, de asemenea, îmbunătățită, cu noi configurații pentru diferențial, atingându-se, astfel, viteze de croazieră de 85 km/h, la 1.000 rpm. De asemenea, există un impact pozitiv și asupra nivelului de zgomot, aspect pe care l-am remarcat imediat, în timpul testelor.

Noua punte spate directoare

Una dintre cele mai importante inovații din cadrul noii generații CF și XF este noua axă spate directoare, cu acționare electro-hidraulică.Aceasta asigură o foarte bună manevrabilitate, aspect pe care am putut, de asemenea, să îl apreciem din plin în timpul sesiunii de drive-test.

În plus, noul sistem EHS (Electric Hydraulic Steering) este cu 30 kg mai ușor. Precizia direcției este obținută prin faptul că sistemul EHS calculează, în mod continuu, unghiul optim de rotire pentru roțile din spate, pe baza vitezei și ampatamentului.

Beneficiile sunt vizibile mai ales în zonele urbane și în cazul manevrelor. Reducerea pierderilor prin frecare și faptul că pompa de direcție este activată numai în cazul virajelor asigură o reducere suplimentară, de 1%, a consumului de combustibil.

La viteze de peste 40 km/h, axul se blochează în poziție dreaptă, pentru a asigura stabilitatea vehiculului. Întregul sistem este conceput pentru a conține componente mai puține, ceea ce duce la o mai bună robustețe și fiabilitate. Noua punte spate directoare poate fi montată pe modele rigide 6×2 și 8×2, precum și pe capete tractor.

Monitorizarea bateriilor

DAF a introdus un nou sistem pentru monitorizarea energiei bateriilor – BEM (Battery Energy Monitoring). Cu ajutorul unui senzor nou dezvoltat, sunt măsurate condițiile exacte de încărcare a bateriei, fiind luate în considerare inclusiv condițiile de mediu. Astfel, BEM se asigură că vehiculele sunt gata de lucru în orice moment.

Inovațiile LF

Gama LF, ce acoperă segmentul 7,5 – 19 t, s-a aliniat, la rândul ei, noii generații de camioane DAF. Printre noutăți, se numără motorul PACCAR de 3,8 litri și transmisii mai eficiente din punct de vedere al consumului.

În același timp, design-urile exteriorului și interiorului au fost redesenate, în armonie cu noua linie DAF, deja prezentă pe gamele CF și XF. Noul motor PACCAR PX-4 de 3,8 litri este disponibil pentru versiunea de 7,5 tone, cu două variante de putere: 156 și 172 CP și cuplu maxim de 500, respectiv 600 Nm, între 1.200 și 2.000 rpm. DAF a introdus acest nou motor special pentru aplicații de distribuție urbană.

Monitorizarea presiunii în anvelope și a energiei din baterii – elemente importate pentru creșterea eficienței, dar și a confortului psihic al șoferilor.

În timpul sesiunii de drive-test, a fost evident faptul că noul motor asigură, fără probleme, puterea necesară la viteze mici, specifice în interiorul orașelor. În cazul unor aplicații care implică și segmente consistente de transport extra-urban, ar fi de preferat alegerea unor motoare mai mari.

Astfel, sunt disponibile motoarele de 4,5 litri PACCAR PX-5 (184 CP – 213 CP) și motoarele de 6,7 litri PACCAR PX-7 (234 CP – 325 CP). Aceste motoare au fost îmbunătățite, la sfârșitul anului 2016, cu software nou și un mai bun management al climatizării. Cuplul maxim al ambelor motoare este cu 5 până la 12% mai mare față de variantele anterioare și se obține la turații mai mici cu 100 – 200 rpm.

Cuplul maxim al motoarelor PX-5 și PX-7 este, acum, 850 Nm (la 1.200 – 1.500 rpm) și 1.200 Nm (la 1.100 – 1.700 rpm). Puterea motorului PACCAR PX-7 a crescut cu 11 CP. Utilizând noi rapoarte ale punții spate, turațiile motorului sunt reduse cu 150 – 200 rpm, la viteză de croazieră.

Climatizarea „inteligentă” reduce consumul – prin utilizarea căldurii reziduale a motorului în cazul staționărilor și aer condiționat cu ventilație și răcire la cerere.

În combinație cu inovațiile motorului, această optimizare a transmisiei oferă economii de combustibil de până la 6%, în timp ce confortul șoferului este îmbunătățit, în continuare, prin reducerea zgomotului motorului. În ceea ce privește cutia de viteze, DAF oferă o serie de transmisii manuale și automate cu 5, 6, 9 și 12 trepte pentru gama LF. În plus, transmisia automată Allison poate fi comandată pe cele mai puternice versiuni ale modelului PX-7.

Pentru orice aplicație

O atenție specială a fost acordată, în cazul LF, flexibilității, din punct de vedere al configurării pentru diferite aplicații. Astfel, sunt disponibile numeroase variante de ampatament, pâ- nă la un maximum de 6,9 metri. Acest lucru permite o lungime a caroseriei de peste 9 metri.

În plus, ampatamentul lung permite un volum maxim al rezervorului de combustibil de până la 1.240 de litri. Merită menționat și faptul că LF dispune de noi module pentru prinderea caroseriei, care facilitează atașarea ușoară a caroseriei sau a echipamentelor.

workhouse

La capitolul design, pe lângă aspectul modern, specific noii generații DAF, au apărut și elemente menite să crească utilitatea și siguranța în exploatare. Posibilitatea de amplasare a unui geam în partea inferioară a ușilor creș- te semnificativ vizibilitatea pentru șofer, nemaiexistând riscul ca pietonii sau bicicliștii aflați lângă cabină să rămână neobservați.

Interiorul, cu un puternic accent pus pe „funcționalitate”, va fi, de asemenea, apreciat de către șoferii noului LF. Panoul de informații din bord (DIP) a fost reproiectat, iar modificările aduse graficelor fac ca mesajele să fie mai clare.

Eficiență și siguranță

DAF Connect, sistemul telematic al constructorului olandez, este disponibil pentru noul LF. Astfel, informa- țiile despre poziția vehiculului, consumul de combustibil, kilometrajul, modul de exploatare a vehiculului sunt disponibile într-o interfață online, ușor de utilizat, care poate fi personalizată în funcție de nevoile fiecărui operator.

Sistemul permite inclusiv optimizări în legătură cu planificarea curselor și utilizarea flotei și timpilor de conducere pentru șoferi. În plus, DAF Connect permite operatorului de transport să programeze mai bine întreținerea și reparațiile.

La capitolul siguranță, noul LF (de la 8 tone și cu suspensie pneumatică spate) este echipat, standard, cu sistemul avansat de frânare de urgență (AEBS), avertizare de coliziune (FCW), sistem adaptiv de control al vitezei (ACC) și sistem de avertizare la pără- sirea benzii (LDWS). Sistemele AEBS și FCW previn coliziunile, într-o situație de urgență, prin acționarea automată a frânei, în caz de urgență.

Noi motoare PACCAR MX-11 și MX-13

MX-13

530 – 530 CP și 2.500/2.600 Nm la 1.000 rpm

480 – 483 CP și 2.350/2.500 Nm la 900 rpm

430 – 428 CP și 2.150/2.300 Nm la 900 rpm

MX-11

450 – 449 CP și 2.200/2.300 Nm la 900 rpm

410 – 408 CP și 2.000/2.100 Nm la 900 rpm

370 – 367 CP și 1.800/1.900 Nm la 900 rpm

MX-11 Distribuție 340 – 340 CP și 1.500 Nm la 900 rpm

300 – 299 CP și 1.350 Nm la 900 rpm

Radu BORCESCU

Barcelona, Spania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.