Despre control in 2010

Verificari folosind calculatorul, baze de date interconectate, cantare si camere video. Este sinteza planurilor lui Iancu Craciunoiu, directorul general ARR, pentru 2010, care are astazi in subordine o structura cu mai multe prerogative decat anul trecut.

Ziua Cargo: Cand va incepe ARR sa faca efectiv control cu cantarul?

Iancu Craciunoiu: In conditiile in care nu vor exista contestatii la procedura de licitatie pentru achizitia de cantare, peste minim doua luni – cat va dura procedura de achizitii. Vom aplica aceleasi amenzi ca si CNADNR, verificand, de asemenea, modul in care se respecta portanta drumurilor. S-a considerat ca CNADNR nu dispune de capacitate suficienta, iar pentru a securiza drumurile, ministrul Transporturilor a decis sa introduca si Autoritatea Rutiera in procesul de control prin cantarire. Nu va fi vorba despre dublu control pe cantarire, asa cum existau unele temeri. Va exista un program instrumentat cu cei de la CNADNR, iar acolo unde ei nu fac fata, va interveni ARR, care este mult mai experimentata in activitatea de control, incercand sa puncteze in primul rand pe acele zone unde drumurile sunt facute praf tocmai din cauza nerespectarii portantei lor. O sa dam mai multa importanta controlului in comun, iar acolo unde capacitatea sau puterea lor de control nu face fata, iar noi avem informatii ca rezultatele nu au fost cele scontate, vom suplimenta cu echipaje de la ARR.

Sunteti pregatiti pentru atributii sporite, inclusiv privind controlul rovinietei electronice?

Vom avea acces la baza electronica a CNADNR. Pana la urma, actionam sub umbrela aceluiasi minister, al carui interes este sa protejeze drumurile si sa asigure colectarea taxelor, motiv pentru care nu vad nici un impediment in a avea acces la baza de date CNADNR. In momentul de fata, activitatea de control a ARR este informatizata. Echipele de control in trafic au la dispozitie o baza de date a ARR prin intermediul unui laptop, care acceseaza in timp util orice informatie privind legalitatea masinii. Prin aceasta baza de date, vor putea probabil accesa si informatii privind rovinieta. Deja se lucreaza la un program de instruire a inspectorilor din trafic in privinta activitatii de cantarire si controlului rovinietei, astfel incat din momentul in care vor fi achizitionate cantarele sa pornim controlul efectiv. In paralel, am realizat impreuna cu CNADNR un centru pilot in zona Bucuresti – Ilfov, pentru descurajarea transportului cu camioane supraincarcate. Inspectorul sef chiar a decis schimbarea locatiei, pentru ca nu avea eficienta controlul din punctul de vedere al cantaririi. Pentru ca ne pregatim sa devenim un partener de nadejde al CNADNR, vrem ca verificarile ca aiba eficienta si din punctul de vedere al controlului la cantar. Ca sa ii putem ajuta.

La ce alte lucruri ar trebui sa ne asteptam anul acesta in ceea ce priveste controlul?

Urmeaza sa achizitionam autodubele pe care nu am reusit sa le cumparam anul trecut din cauza ca licitatia a pornit tarziu. Teoretic, in iunie sau cel tarziu iulie, ar trebuie sa avem peste 30 de autovehicule noi, care vor fi dotate ca si celelalte cu tot ceea ce este necesar pentru un control in trafic, urmand ca in momentul in care se vor achizitiona cantarele sa fie dotate si din acest punct de vedere. In paralel, se afla in procedura legala de licitatie sistemul de monitorizare in trafic, un sistem complex care va reduce timpul de control. Vor exista camere video, procesoare, soft, astfel incat totul sa fie monitorizat. Actul de control se va desfasura intr-un spatiu filmat, doar in raza de actiune a camerei video. In august, ar trebui sa il implementam pe masini, daca nu vor fi contestatii la licitatie. De asemenea, am decis modificarea uniformei inspectorului ARR, astfel incat sa aiba o imagine conforma cu institutia pe care o reprezinta.

Aveti in vedere schimbarea inspectorilor ARR dintr-o zona in alta?

Se incearca, intr-o prima faza, formarea lunara a unui corp de inspectori de pe teritoriul tarii, pe care sa il punem la dispozitia sediului central. Incercam, astfel, o improspatare a inspectorilor din sediul central.

Lunar, vom alcatui o echipa de 6-7 inspectori din tara, care vor fi chemati la Bucuresti si vor sta la dispozitia inspectorului sef pentru a fi trimisi in diverse actiuni incognito.

Pe partea de licentiere si interfata cu transportatorii ce veti face?

Din pacate, inca sunt agentii care au probleme mari in ceea ce priveste eliberarea licentelor si a atestatelor la termen. Un alt proiect ambitios, care va fi bugetat in prima rectificare bugetara, ar fi informatizarea institutiei, astfel incat sa se poata face eliberarea electronica a licentelor, pe baza unor parole de care vor dispune carausii. Partea fizica a licentei va putea fi trimisa prin posta sau va putea fi ridicata pe baza unei programari facute, de asemenea, prin intermediul calculatorului din birou. Este un sistem folosit in alte tari. Intrucat rectificarea bugetara va fi la sfarsitul lui iunie, sper sa am timp sa duc acest proiect la capat pana la sfarsitul anului. Eu sunt optimist. In acelasi timp, vom lucra la o interfata mult mai transparenta cu transportatorii, inclusiv din punctul de vedere al site-ului.

Va multumim pentru timpul acordat.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

Europa ia la puricat adeverintele de concediu ale soferilor

Din cauza cresterii alarmante a utilizarii frauduloase a formularelor de concediu pentru justificarea respectarii prevederilor AETR, tarile membre ale organizatiei Euro Controle Route (ECR) au initiat o actiune concertata de monitorizare a formularelor care atesta desfasurarea altor activitati de catre conducatorii auto, in cazurile in care acestia nu detin la bordul vehiculelor numarul de inregistrari tahograf prevazute in legislatia in vigoare, se arata intr-o informare furnizata de ARR.

Conform acesteia, cu ocazia controalelor in trafic, se vor fotocopia toate formularele care atesta desfasurarea altor activitati, pentru a fi transmise catre inspectoratele rutiere din tarile in care au rezidenta conducatorii auto verificati. La randul lor, inspectoratele rutiere vor realiza activitati de control la sediul operatorilor de transport, urmand ca, in cazul in care aceste formulare nu reflecta realitatea, sa se aplice legislatiile privind falsul in declaratii. Acest proiect s-a desfasurat, pana in prezent, prin colaborarea intre inspectoratele rutiere din Olanda, Franta, Marea Britanie si Polonia. Incepand cu luna aprilie a anului 2010, Inspectoratul Rutier din cadrul ARR este parte in acest proiect, urmand ca, din luna iunie 2010, sa participe toate inspectoratele rutiere din tarile membre ECR. Euro Controle Route este un organism european de inspectie si control in domeniul transporturilor rutiere creat la data de 5 octombrie 1999, format din 14 state europene cu statut de membru cu drepturi depline si 6 state cu statut de observator. Autoritatea Rutiera Romana a detinut presedintia acestui organism in perioada 2008-2009, pentru ca acum sa asigure vicepresedintia.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.