Din secretele unui proiect finantat prin fonduri europene

V-ati gandit ca „banii europeni“ sunt solutia pentru investitiile in echipamentele moderne de care aveti nevoie, dar ati renuntat pentru ca dureaza mult prea mult pana ii primiti si pentru ca nu aveti certitudinea recuperarii banilor cheltuiti?

Stiati ca raportul intre proiectele depuse si cele aprobate pe liniile de finantare pentru intreprinderi este de 25%? V-ati intrebat ce au facut firmele care au reusit? De la inceputul si pana la sfarsitul unui proiect, sunt cateva reguli pe care, daca le respecti, treci cu bine prin toate etapele de evaluare pana la aprobare si prin cele de monitorizare pe perioada implementarii.

Orice proiect de investitii cu ajutor financiar nerambursabil trece prin urmatorii pasi:

– pregatirea dosarului cererii de finantare (incadrarea pe linia de finantare, realizarea planului de afaceri, proiectii financiare pe 3 ani, completarea cererii de finantare si a declaratiilor, planificarea achizitiilor, intocmirea bugetului proiectului)

– depunerea dosarului cererii de finantare (numerotarea, semnarea si stampilarea fiecarei pagini, multiplicarea in 3 exemplare a originalului si depunerea lor la Organismul Intermediar aferent liniei de finantare pe care se aplica)

– evaluare dosar cerere de finantare (sunt 3 etape de evaluare: eligibilitatea sa administrativa, tehnico-financiara si verificarea documentelor originale la vizita precontractuala)

– aprobarea cererii de finantare si semnarea contractului de finantare cu autoritatea finantatoare

– derulare proceduri de achizitie publica (pentru orice investitie ce depaseste 15.000 euro)

– depunere dosar rambursare (pentru banii cheltuiti pe investitiile achizitionate)

– vizite la fata locului pentru identificarea bunurilor achizitionate

– incasarea banilor de la autoritatea finantatoare.

3 elemente cheie

Reusita unui proiect depinde de 3 factori cheie: planificare, rigurozitate si perseverenta.

Planificarea presupune ca in pregatirea dosarului cererii de finantare sa fie bine stabilite:

– investitiile ce se vor realiza (pe parcursul implementarii proiectului nu se pot schimba obiectele investitiei);

– ordinea de realizare a achizitiilor si planificarea lor in timp;

– calcularea bugetului proiectului dupa oferte de pret primite de la furnizori (pe perioada derularii proiectului, ajutorul nerambursabil solicitat nu mai poate fi marit).

Rigurozitatea impune respectarea tuturor indicatiilor din doua documente ce cuprind regulile si indicatiile necesare pregatirii si derularii unui proiect de succes:

– Ghidul Solicitantului (documentul in baza caruia se intocmeste dosarul cererii de finantare);

– Contractul de finantare (documentul ce guverneaza derularea intregului proiect dupa aprobarea finantarii).

Perseverenta trebuie practicata de la primul pas al proiectului si pana la ultimul.

Clarificarile se impun

In faza de pregatire si de punere a proiectului, este foarte important sa nu existe incertitu dini legate de interpretarea anumitor pasaje din Ghidul Solicitantului, de aceea trebuie solicitate in permanenta clarificari de la departamentul de informare al Organismului Intermediar.

De asemenea, in etapa de evaluare a dosarului, daca sunt respingeri ale anumitor cheltuieli din proiect si nu au la baza justificarea prin Ghidul Solicitantului, nu trebuie renuntat, ci demonstrat prin adrese ca sunt cheltuieli eligibile. Si in etapele implementarii proiectului pot aparea diverse obstacole care sa intarzie finalizarea proiectului – atata timp cat intarzierile vor fi justificate de motive obiective, se va putea solicita din timp incheierea unui act aditional de prelungire a perioadei de implementare, pentru ca proiectul sa se finalizeze cu succes.

Consultanta conteaza si este deductibila

Faptul ca serviciile de consultanta pentru pregatirea si implementarea unui proiect prin fonduri europene sunt cheltuieli nerambursabile scoate in evidenta indemnul catre beneficiari de a apela la o firma specializata ce are experienta in derularea unor astfel de proiecte, crescand-si astfel sansele de reusita ale proiectului.

In plus de aceasta, in grila de evaluare primesc punctaj maxim proiectele ce au in componenta echipei de implementare personal cu experienta in managementul proiectelor europene sau care apeleaza la serviciile unei firme din domeniu, tocmai pentru a contribui la fluidizarea intregului proces.

Pentru mai multe informatii des pre accesarea fondurilor europene, vizitati site-ul www.bepa.ro.

Diana PARIZIANU

office@bepa.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.