Drumuri mai sigure pentru… animalele sălbatice

România va avea, de acum înainte, un Ghid cuprinzător cu soluții tehnice pentru pasaje de faună peste și sub autostrăzi și căi ferate. Dacă vor fi implementate, aceste soluții vor crește siguranța deplasării atât pentru animalele sălbatice, cât și pentru oameni.

Olanda este una dintre țările europene cu cele mai multe ecoducte (pasaje care permit traversarea autostrăzilor de către animalele sălbatice).

Ghidul face parte dintr-un pachet de soluții și instrumente integrate în proiectul TRANSGREEN. Acesta susține dezvoltarea unei rețele naționale de transport eficientă și cu impact de mediu redus.

Conectivitatea ecosistemelor este esențială pentru supraviețuirea speciilor. Dar, pe măsură ce habitatele naturale se micșorează și sunt tăiate de drumuri care le fragmentează, coliziunile mașinilor cu animale sălbatice devin din ce în ce mai frecvente. În plus, conectivitatea riscă să fie perturbată de noile proiecte de infrastructură, precum autostrăzile ce urmează să fie construite în România, ca parte a rețelei transe-europene de transport TEN-T, dacă nu se iau măsuri de reducere a impactului acestora.

„În societatea românească, s-a creat un conflict între cei care vor să protejeze mediul și cei care vor autostrăzi. Încă din 2005 am hotărât să împăcăm aceste două tabere și am depus cerere de finanțare pentru proiectul TRANSGREEN. Sunt foarte bucuros că există o mână întinsă din partea organizațiilor de mediu, care spun că «și noi vrem infrastructură, dar în aceste condiții». Aveți un sprijin din partea noastră în implementarea și diseminarea acestui ghid. Sper ca pe viitor ca și societatea noastră să se schimbe optica și să se vadă că ambele părți vor dezvoltarea infrastructurii”, a declarat Cătălin Costache, director Accesare fonduri europene din cadrul Ministerului Transporturilor.

Soluții pentru protejarea naturii

Ghidul are ca scop să reducă impactul proiectelor căilor de transport terestru asupra naturii și să prevină blocajele în planificarea și realizarea acestora. Acesta a fost realizat pe parcursul a peste 2 ani de consultări, în cadrul unui grup de lucru alcătuit din cei mai importanți actori la nivel național în domeniile mediu-transport, printre care parteneri strategici precum Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului, sau entitățile din subordine precum CFR sau CNAIR.

Ghidul face o trecere minuțioasă prin diferite tipuri de regiuni geografice, specii și cerințe ale acestora cu privire la impactul infrastructurii de transport. Mai mult, detaliază etapele administrative din procesul de pregătire a investițiilor din infrastructură specifice contextului românesc. Urmează măsuri tehnice detaliate pentru evitarea și reducerea impactului drumurilor asupra naturii. Acolo unde impactul nu poate fi evitat, se folosesc măsuri de compensare, de asemenea cuprinse în Ghid. Înainte de a fi propuse dar și după realizarea soluțiilor pentru conectivitate, se impune o monitorizare a speciilor și a activității acestora pe teren, pentru care Ghidul vine cu soluții.

În România, primele ecoducte sunt în curs de realizare pe lotul IV al autostrăzii Lugoj-Deva.

Măsuri concrete

Ghidul face parte dintr-un pachet de soluții dezvoltate în cadrul proiectului TRANSGREEN, printre care, deosebit de valoroase pentru România sunt:

  • kill: o platformă online pe care utilizatorii pot transmite informații despre incidente cu animale în trafic sau observații ale animalelor omorâte pe șosele sau căi ferate. Pe lângă versiunea web, o aplicație pentru telefoanele mobile (Android) este acum în proces de testare pentru a putea fi folosită chiar din locul în care a fost observat incidentul.
  • Cataloage de măsuri pentru zonele pilot din România: zona Arad-Deva și zona Târgu Mureș-Iaș Aceste două publicații concentrează rezultatele muncii de teren în identificarea coridoarelor ecologice din cele două zone deosebit de valoroase din punct de vedere natural și în care urmează să fie realizate lucrări de infrastructură.

Adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.