EXAMENUL PSIHOLOGIC: Între formalism și eficiență

Cristian Andrei
Cristian Andrei

La sfârșitul anului 2013, a intrat în vigoare legislația secundară în domeniul siguranței transporturilor, care cuprinde un set de șase ordine proprii ale Ministerului Transporturilor și 2 ordine comune cu Ministerul Sănătății, care reglementează activitatea medicală și psihologică în domeniul transporturilor.

Motto:

“Psihologia ajută pentru a măsura probabilitatea ca un obiectiv să fie realizabil”. – Edward Thorndike

Așadar, examenul psihologic este reglementat prin lege și el trebuie efectuat. Dar numai efectuarea lui nu este suficientă, pentru a obține și rezultate concrete. De cele mai multe ori, examenul psihologic se finalizează numai cu avizul psihologic de apt sau inapt pentru o anumită categorie de transport, avizul de apt fiind obligatoriu pentru toți șoferii dintr-o firmă de transport. Astfel, operatorul de transport nu poate, în urma examenului psihologic, să afle despre propriii conducători auto decât că sunt apți și nimic mai mult. Iată un motiv pentru care unii transportatori consideră examenul psihologic doar o formă birocratică, formală, care trebuie îndeplinită.

„Du-te și tu și vezi unde poți să-ți faci examenul psihologic și medical, repede și ieftin” – o frază des întâlnită, frază cu care unii transportatori își trimit șoferii la examenele respective. Și șoferii… ca șoferii… se descurcă…! Se descurcă, dar costurile și riscurile sunt mari dacă nu ai șoferi bine pregătiți, atât profesional, cât și comportamental.

Exemplul accidentului produs în data de 4 aprilie 2016, în care au murit nevinovați 5 oameni, aflați într-o stație de autobuz din Brăila, este un exemplu nedorit. Șoferul era o persoană care se afla sub influența drogurilor și era în evidența medicilor pentru epilepsie. Cum a obținut avizul medical? Așa cum se întâmplă uneori, formal. Formal, așa cum se efectuează de multe ori și examenele psihologice și medicale pentru șoferii profesioniști.

Peste tot în lume

Examinarea psihologică nu este o măsură restrictivă care este solicitată numai în România. Atât în Europa, cât și în Statele Unite, examenul psihologic este o componentă a evaluării capacităților unei persoane de a conduce în siguranță un autovehicul.

În Franța, șoferii care depășesc un număr de puncte de penalizare trebuie să susțină un examen psihologic, iar, dacă au mai puțin de un an de la obținerea permisului de conducere, participă și la un program de reabilitare comportamentală. Germania solicită examinarea psihologică în cazul șoferilor vitezomani. Vecinii noștii bulgari au o legislație asemănătoare celei din România. Șoferii profesioniști trebuie să facă examen psihologic la angajare și, periodic, în cabinete de psihologie autorizate. Statele Unite solicită pentru obținerea licenței un examen psihologic.

Un raport dat publicității în data de 02.04.2016 de către o echipă de specialiști în siguranță rutieră din cadrul Consiliul parlamentar consultativ pentru siguranța transporturilor (PACTS), din Marea Britanie, a analizat comportamentul conducătorilor auto și legislația rutieră din Anglia în forma actuală, factorii care afectează comportamentul șoferilor și lacunele legislative care trebuie abordate și remediate.

„Este fundamental ca șoferii să fie apți să conducă”, spune profesorul Oliver Carsten, autorul principal al raportului. Deoarece în prezent nu există un set unic de teste pentru a evalua aptitudinea de a conduce o mașină, indiferent de cauzele care stau la baza deprecierii capacitaților de conducere auto, raportul consideră că guvernul Marii Britanii ar trebui să finanțeze cercetarea pentru realizarea și validarea unui set de probe viabile clinic, care să evalueze fizic și cognitiv procentul de „risc rutier” pe care îl are un conducător auto.

Lucrurile se schimbă…

Și în România, tot mai mulți transportatori sunt interesați ca examenul psihologic să reprezinte nu numai o cerință legislativă, încheiată cu un simplu aviz de apt sau inapt, ci și o posibilitate reală de cunoaștere a șoferilor, condiție esențială pentru a putea realiza o selecție conformă cu cerințele firmei, pentru un management eficient al resursei umane, în vederea creșterii siguranței în trafic și scăderii costurilor, pentru eficientizarea firmei de transport. Și, de ce nu, și pentru a putea să ai, la un moment dat, un colectiv de șoferi de valoare sensibil egală, fideli firmei, responsabili și motivați.

Examinarea psihologică se efectuează în scopul evaluării capacităților cognitive (percepție, memorie, gândire), a celor motrice (reactivitate, coordonare) şi a celor integrative (atenție, emotivitate, motivație, structură atitudinal-valorică), precum şi al psihodiagnozei aptitudinal-comportamentale, pentru funcția de conducător auto. Examinarea psihologică urmărește stabilirea stadiului de maturitate psihică şi a existenței/inexistenței capacităților aptitudinal-atitudinale necesare activității de conducere auto.

Un instrument util

Toate aceste informații se pot materializa într-un profil psihologic, profil care devine un instrument de apreciere, de formare și chiar de reabilitare profesională.

Profilul psihologic poate conține următoarele informații:

– analiza dinamicii individului și identificarea calităților psihice;

– analiza echilibrului emoțional și raportarea acestuia la capacitatea de a răspunde adecvat în situații de criză;

– capacitatea de rezistență la stress și oboseală;

– identificarea nivelului motivațional și al nivelului de fidelitate față de firmă;

– identificarea unor trăsături de personalitate (simț de răspundere, cinste și corectitudine, spirit de disciplină, rezistență la tentații).

Transportatorii pot solicita psihologului care efectuează examinarea să realizeze, pe lângă emiterea avizului psihologic de utilizare în muncă, și un profil psihologic al celui evaluat, profil care, pus în balanţă cu experienţa profesională, cu nivelul angajării personale în activitate, cu spiritul de iniţiativă şi încrederea în sine, cu responsabilitatea şi conştientizarea importanţei şi riscului activităţii de conducere auto, se constitue într-un instrument eficient de management al factorului uman, de cooperare și comunicare eficientă cu șoferii.

Profilul psihologic anexat avizului psihologic de utilizare în muncă poate transforma examenul psihologic dintr-o acțiune formală într-una cu maximă eficiență.

Psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com

Mobil: 0751 364 575

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.