Există un algoritm pentru consumul optim de carburant?

Chiar dacă nu există o rețetă general valabilă pentru a obține rezultatul optim cu privire la costurile privind combustibilul, există câteva elemente comune, pe care le aplică cărăușii cu o poziție solidă pe piață. Configurarea corectă a camionului, instrumentele de monitorizare utilizate, atitudinea în relație cu șoferul, instruirea lui – sunt câteva dintre cele mai importante aspecte.

Și toate acestea trebuie privite într-un context mai larg, din care elementele de protecție a mediului nu trebuie să lipsească. În privința costurilor pe termen lung, nu trebuie uitat că pachetul de mobilitate prezentat, în această vară, de Violeta Bulc, comisarul european pentru transporturi, prevedea o reducere drastică a taxelor pentru camioanele care nu produc emisii. „Vehiculele cu emisii zero vor beneficia de taxe de infrastructură reduse cu 75%”, se menționează în proiectul citat.

Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics

Alocăm motorină pe fiecare cursă

„Pentru a putea avea o gestiune corectă a consumului de carburant, alocăm motorina pe fiecare cursă, calculând norma de consum în funcție de consumul pe gol, la care se adaugă o cantitate suplimentară pentru fiecare tonă de încărcătură. Pentru a obține rezultate mai bune pe acest segment, am schimbat sistemul GPS și beneficiem, în acest moment, de informații privind comportamentul șoferului în trafic (cum ține pedala accelerație, cat de mult acționează frâna și cât de tare apasă pe accelerație și pe frână). Încercăm să imprimăm șoferilor un stil de condus economic, prin exemplificarea unor situații. Iar, pentru a-i motiva în această direcție, îi premiem pe cei care obțin cele mai mici consumuri. Din păcate, nu cred că se poate elimina furtul de combustibil, dar se poate limita. Estimez că ponderea pierderilor de motorină în total consum este de 3-4%. Nu avem în vedere utilizarea de carburanți alternativi, pentru că, momentan, nu exista rețele de stații dedicate.”

Alexandru Păun, director general Blue River

Celui mai bun șofer i-am oferit posibilitatea să își configureze camionul

„Avem mult prea multe probleme, pentru a ne mai gândi la gestionarea consumului de carburant. Tot ce facem este să măsurăm consumul, fără a stabili o normă sau alte măsuri administrative. Avem informația exactă privind alimentările la pompă, cunoaștem diferențele (abaterile) pe care le înregistrează fiecare mașină în parte și, din punctul nostru de vedere, nu avem pierderi – este vorba despre transportul pe Comunitate. La intern, există un anumit grad de «pierderi» – șoferii mai «ciupesc» din rezervor -, dar sunt destul de mici și nu merită să depunem eforturi în acest sens.

Avem o flotă compusă din mai multe brand-uri de camioane și, pentru fiecare, am folosit sistemul telematic al constructorului. Astfel, putem monitoriza stilul de conducere al șoferilor. De câteva luni, am apelat la sistemul dezvoltat de WebEye, care înglobează toate mărcile de camioane. Informațiile sunt precise și, până acum, nu am avut diferențe între consum (calculat de computerul de bord al mașinii și transmis prin sistemul telematic) și alimentări. Astfel, ne asigurăm că nu există furturi și nu stresăm șoferii, în legătură cu carburantul. Urmărim stilul de condus și, cu ajutorul trainerului nostru ,îi ajutăm să corecteze eventualele greșeli.

Ținta noastră este să responsabilizăm șoferii, și nu să le impunem o normă de consum. Nu este un câștig pentru nimeni dacă nu conduc economic – câștigul de timp este nesemnificativ, iar șoferii noștri nu sunt plătiți la km.

Pe lângă pregătirea șoferilor, profi driver-ul nostru se ocupă inclusiv de configurarea camioanelor achiziționate. Dorința noastră este ca autovehiculele achiziționate să dispună de cât mai multe dotări menite să asigure un consum cât mai mic de carburant, iar acest lucru să fie influențat cât mai puțin de aptitudinile conducătorului auto.

În plus, șoferii care punctează bine la stilul de conducere primesc un bonus. Cel mai bun șofer, care, pe lângă stilul de conducere, este apreciat și pentru comunicarea cu diferitele departamente ale firmei, primește în plus 150 de euro pe lună. Există un clasament și pentru tot anul, iar celui mai recent câștigător i-am oferit posibilitatea să își configureze camionul așa cum a dorit. Practic, capul tractor a avut un cost de achiziție cu 12.000 euro mai mult decât într-o configurație standard.

Suntem convinși că, în viitor, putem scădea, în continuare, consumul mediu, cu cel puțin un litru pe 100 km, la nivelul întregii flote. Astăzi, suntem la puțin peste 29 l/100 km, în condițiile în care transportăm marfă grea. Pentru un viitor mai îndepărtat, așteptăm camioanele autonome.”

Florin Tudose, director general Denis Spedition

Camioane performante, carburant de calitate – consum mediu 25,5 l/100 km

„Avem camioane Scania și avem încredere în ceea ce înregistrează, iar ceea ce transmite bordul camionului, atât trebuie să alimenteze șoferul. De exemplu, la o cursă de câteva mii de km, bordul arată un consum mediu de 24,5 l/100 km. La finalul cursei, când se predau documentele și se calculează alimentările, se confirmă informația oferită de camion. Nu am avut niciodată abateri. La fiecare cursă, se resetează de la zero camionul și toate alimentările se fac pe card. Nu avem normă de consum, iar șoferii noștri sunt foarte bine pregătiți. Astfel, înregistrăm un consum mediu de 25,5 l/100 km pentru întreaga flotă, și asta pentru că avem în flotă și camioane cu motoare V8, care consumă 27-28 l/100 km, fiind dedicate unor trasee mai dificile. Șoferii se motivează unii pe alții să conducă economic – a devenit ca un concurs, existând și bonificări financiare. Este o întrecere care stârnește multă pasiune și fiecare dintre șoferi încearcă să stea cât mai mult pe primul loc. Toți avem acces la performanțele tuturor – este un sistem deschis.

A fost ideea mea și s-a dovedit corectă – să nu ascunzi nimic șoferilor, să fii cât se poate de deschis față de ei. Am observat, în timp, că unii șoferi și-au îmbunătățit stilul de conducere cu ajutorul celorlalți. Vorbesc între ei și își dau sfaturi.

Am avut ambiția să ating cel mai mic consum posibil cu aceste camioane performante și cu ajutorul unor șoferi foarte buni, de care sunt mândru.

Pentru a obține un consum foarte bun, trebuie, de asemenea, să utilizezi un carburant de calitate și, în acest sens, trebuie să alegi cu grijă furnizorii.

De când am deschis firma, în 2007, nu m-am gândit și nici nu am să mă gândesc vreodată că șoferii fură motorină. Știu ce oameni am angajat, îi cunosc bine și am încredere în ei. Consider că proprietarii de camioane care stabilesc normă de consum încurajează furtul –-atunci când normează consumul, de fapt, stabilesc o normă pentru furt.”

Loredana Dan, Europe Business Development Manager Internațional Alexander

Am investit în instructorii proprii

„Având parteneriate pe termen lung, am reușit să stabilim un consum ce ar trebui menținut pe fiecare rută și, chiar, client, diferențele fiind generate, în principal, de tonaj și de ruta parcursă.

Proiectele fixe ne-au ajutat să optimizam consumul de carburant. S-a creat un istoric și am putut eficientiza costurile, prin reducerea consumului de carburant și, evident, prin a putea agrea, chiar și cu șoferii, un consum constant.

Indicatorii pentru consumul de carburant reprezintă o medie între calculatorul mașinii și consumul generat de sistemul GPS, în cazul nostru Fleetboard. Această evidență este atent analizată de un departament specializat, care, în momentul în care sesizează neconcordanțe, investighează cauzele. Nu am reușit să stabilim un consum standard, ci doar să menținem un echilibru, factorii principali de diferențiere fiind: tonajul, dificultatea traseului, drumuri naționale versus autostrăzi, condiții meteo.

Pentru a îmbunătăți consumul, directorul general al companiei a decis să investească în instructori proprii, ce au fost instruiți direct de Daimler, toată flota International Alexander fiind alcătuită din camioane Mercedes.

Instructorii noștri au reușit, atât prin parte teoretică, cat și practică, să învețe șoferii să conducă eficient, în acest fel reducând consumul de carburant, dar și ameliorând calitatea serviciilor oferite și, nu în ultimul rând, diminuând cheltuielile de întreținere a flotei.

Șoferii sunt, în mod clar, un element cheie în orice companie de transport, iar bonusurile financiare reprezintă răsplata pentru performanțele realizate.

Este greu de crezut ca, într-o companie cu sute de șoferi angajați, să putem elimina în totalitate furtul de motorină. Însă, avem un departament de Securitate, care ne-a sprijinit cu succes în reducerea acestor cazuri și, progresiv, sperăm să înlăturăm categoria de șoferi ce nu își doresc să lucreze cinstit.

Raportul dintre numărul de kilometri efectuați și consumul generat de flotă ne-ar situa undeva în jurul a 5% diferență nejustificată.

Suntem mereu deschiși către situații alternative și vom alege mereu varianta care ni se potrivește cel mai bine, în modul de lucru.”

Ionel Cipere, director Practicom

Folosim ERP și fleet management

„Gestionăm consumul de carburant prin intermediul sistemelor ERP și fleet management. Calculăm norma de consum prin metode specifice, iar, în ultimii doi ani, am investit în trainingul șoferilor și gestiunea fotelor. Folosim bonusurile, pentru a motiva șoferii să conducă economic și credem că am eliminat furtul de motorină, în condițiile în care estimăm consumul nejustificat la sub 1%. Nu utilizăm carburanți alternativi și nici nu avem în vedere.”

Ciprian Cristea, director Rotir

Am achiziționat camioane LNG, consider că reprezintă viitorul

„Prin intermediul softului de transport și al soluției de monitorizare a camionului, avem evidență asupra alimentărilor, consumurilor, sau a diferenței din rezervor. Astfel, știm în orice moment situația exactă a consumului sau variațiile apărute. Alimentările se fac doar din rețeaua unde avem contract, iar, în interfața lor, putem compara datele pe care le preluăm de pe camioane cu situațiile din pompă.

Avem un precalcul, unde, în funcție de rută și tonaj, rezultă un consum mediu, care poate avea variații, generate de factorii de mediu (ploaie, vânt, zăpadă etc.).

Facem, trimestrial, un program de training pentru șoferi, în urma căruia aceștia deprind abilități de conducere economică și ecologică.

În funcție de performanță, ei sunt dați ca exemplu pentru ceilalți, o parte din ei devenind traineri pentru colegii mai noi.

Pentru șoferii noștri, conducerea economică a devenit un criteriu de performanță și un motiv de mândrie față de colegii lor care încă nu au deprins aceste abilități.

Noi nu am trăit și nu trăim cu ideea că șoferii noștri fură, noi încercăm să le creăm un mediu de lucru cât mai plăcut și o remunerație adaptată la piața internațională, astfel încât să nu fie nevoiți să își completeze veniturile prin vânzarea de motorină.

Ultimele achiziții făcute sunt camioane pe LNG, unde furtul se exclude din start, prin natura combustibilului.

Politica noastră este ca parcarea camioanelor să se facă în parcări autorizate și cu sisteme de supraveghere, eliminând, într-o proporție foarte mare, posibilitatea ca cineva să îi fure motorina. De asemenea, camioanele sunt dotate cu sistem de localizare și sonde litrometrice, astfel încât și dispecerul poate sesiza asemenea evenimente.

Estimăm un procent de maxim 7 % definit consum nejustificat, cauzat în mare parte de stilul de condus neeconomic, dar, prin programele de training, încercăm să îl corectăm.

În perioada următoare, avem în vedere lărgirea flotei cu mai multe unități pe LNG (gaz natural lichefiat). Din punctul nostru de vedere, viitorul în transporturi se va duce spre camioane cu carburanți alternativi, mai puțin sau deloc poluanți. La nivelul Uniunii Europene, se discută despre facilități acordate unor astfel de flote.”

Rareș Retegan, Managing Partner Routier European Transport

Am vrut să testăm un camion „verde”, dar nu am găsit unul înmatriculat în România

„Pentru a gestiona consumul de carburant, utilizăm inele, și nu carduri, fiind verificat atât pe Dynafleet, precum și la fiecare cursă. Nu avem o normă de consum, însă abaterea consumului real față de cel dat de Dynafleet nu poate depăși un anumit procent. Am investit în camioane noi, am oferit șoferilor cursuri de conducere și îi premiem pe cei cu un stil de condus economic. În funcție de rezultatele furnizate de sistemul Dynafleet, premiem, în fiecare lună, primii 10 șoferi. Cu siguranță, nu am eliminat furtul de motorină în proporție de 100%. Am încercat să luăm în teste un camion care utilizează carburanți alternativi, dar nu am găsit niciunul înmatriculat în România, pentru a-i putea face copie conformă.”

EVW Holding propune instruire și monitorizare

Strategia „DAF Transport Efficiency” stă la baza comercializării tuturor camioanelor DAF. Ea se bazează pe o gamă largă de soluții: consiliere în selectarea corectă a modelului potrivit de camion, instrumente electronice de control de ultimă generație, optimizarea permanentă a motoarelor, pachete de servisare și mentenanță și instruire pentru șoferi și administratorii parcurilor auto.

În ceea ce privește optimizarea consumului de carburant, DAF a conceput un pachet de măsuri care cuprind atât elemente de design aerodinamic ale camionului, instrumente de bord, cum ar fi funcțiile Predictive Cruise Control și Predictive Shifting, funcțiile EcoRoll și EcoDrive și, bineînțeles, pachete de instruire pentru șoferi.

Elementele principale pe care operatorii de transport ar trebui să le ia în seamă pentru reducerea consumului de carburant sunt instruirea șoferilor și monitorizarea flotei, utilizând de exemplu DAF Connect.

Pe lângă aceste elemente, un operator de transport trebuie să achiziționeze camioane dotate cu opțiuni destinate sporirii confortului în cabină. Un șofer care se simte confortabil și relaxat în mediul în care își desfășoară activitatea va reuși să obțină întotdeauna cele mai bune consumuri de combustibil.

Noile modele DAF vin cu modificări semnificative, în comparație cu modelele Euro 6 produse anterior. Focusul principal, în conceperea acestor modele noi, a fost reducerea emisiilor de CO2. Știm cu toții că reducerea emisiilor de CO2 este direct proporțională cu reducerea consumului de combustibil, deci o mare parte din aceste modificări au un efect benefic asupra consumului de combustibil.

Tehnică pentru reducerea costurilor

Atât motoarele MX11 cât și motoarele MX13 au suferit modificări semnificative: creșterea puterilor; modificarea rapoartelor de compresie și a sistemului de injecție; optimizarea turbinelor cu geometrie variabilă; introducerea unei pompe de ulei variabile, care are rolul de a limita suprapresiunile din sistemul de ungere și de a proteja componentele din sistemul de ungere; introducerea unei pompe de apă cu viteză variabilă care are posibilitatea de a furniza agent de răcire doar atât cât este necesar (aceasta are un efect benefic in reducerea consumului de combustibil); introducerea unei pompe de direcție cu volum variabil care are rolul de a limita suprapresiunile din sistemul de direcție și astfel de a elimina pierderile inutile de energie; modificarea sistemului de frânare auxiliară MXEB; introducerea noului sistem de tratare a gazelor EAS4 care este mult simplificat în comparație cu sistemul EAS3 și care este cu 40% mai mic decât sistemul EAS3 (cu toate acestea intervalul de înlocuire a filtrului de particule crește de la 500.000 km la 540.000 km); reducerea turațiilor motoarelor – s-a realizat împreună cu CV TRAXON și modificarea rapoartelor din puntea spate (în acest moment, la o viteză de 85 km/h în ultima treaptă, un vehicul configurat corect trebuie să ruleze cu aproximativ 1.000 rpm. Modelele vechi rulau la 85 km/h cu aproximativ 1.200 rpm).

Împreună cu noua cutie de viteze TRAXON, aceste motoare pot livra un cuplu motor în priză directă și/sau supra priză mai mare decât în celelalte trepte. Consecința este foarte benefică pentru că, în acest moment un șofer care rulează în ultima treaptă de viteză folosește un cuplu mai mare decât în treptele inferioare ceea ce îi permite acestuia să mențină ultima treaptă la turații reduse un timp mai îndelungat.

Setările software care vin împreună cu noua cutie de viteză TRAXON (ECO –Combustibil sau ECO-performanță) oferă clientului posibilitatea de a opta pentru un vehicul care se concentrează pe reducerea consumului de combustibil, sau pentru un vehicul care se concentrează pe obținerea celor mai bune performanțe, în orice moment.

Alte modificări: introducerea unei rețele CAN complet modificate și updatate la noile cerințe; introducerea unui sistem de control al climatizării în cabină inteligent (acest sistem are integrat inclusiv încălzitorul auxiliar care este, de asemenea, un sistem nou) – sistemul de control al climatizării poate utiliza căldura rămasă în sistem pentru situațiile de opriri scurte, fără a cupla încălzitorul auxiliar, chiar dacă șoferul folosește butonul de pornire a sistemului de încălzire auxiliară, iar, în momentul în care căldura furnizată de motorul cald nu este suficientă pentru șofer, sistemul de încălzire auxiliară se cuplează automat.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.